Krakowski duet Kirszenbaum ożywia postfolkowe zgliszcza, wyznacza im świeże kierunki i wrzuca prosto na loopery, ze słowiańskim przytupem zderzając Toma Waitsa i Junip. W warstwie muzycznej, mocno eklektyczny styl projektu oparty jest na bliskiej współpracy gitar, post-rockowych skrzypiec i nagrywanych na żywo loopów. Wszystko to składa się na współczesną i bardzo specyficzną interpretację słowiańskich, klezmerskich i anglosaskich folków, podlaną dynamicznym, szepcząco-krzyczącym duetem wokalnym. Wprawne ucho wychwyci wpływy takich artystów jak Fink, Andrew Bird, Warren Ellis, późny Tom Waits czy wczesny Nick Cave, wprawne oko dostrzeże zabawę mniej lub bardziej klasycznymi pozycjami kina niemego, wczesnego kina SF i innych, a wprawny czytelnik dopatrzy się intertekstualnej żonglerki nawiązaniami literackimi w warstwie tekstualnej, od Alberta Camusa i Franza Kafki, przez Tove Jansson i Gombrowicza, po samego Terry’ego Pratchetta.

Przed debiutem płytowym „Stypa komedianta” (Karrot Kommando, 2019), nagranym we współpracy z Radiowym Centrum Kultury Ludowej, Kirszenbaum własnym sumptem opublikował kilka pojedynczych utworów oraz EP „Golem XV”, wraz z towarzyszącymi im kolażami filmowymi. Od 2017 roku pojawiał się na antenach Radia Kraków, Antyradia, Radia 357, Radia Nowy Świat, Jedynki, Dwójki, Czwórki i Trójki Polskiego Radia oraz prowadził intensywną działalność koncertową, występując przed takimi artystami jak Fisz Emade Tworzywo, Fifidroki, Wadada, Żywiołak, kanadyjski Yamantaka//Sonic Titan, Pablopavo i Ludziki czy Kapela Ze Wsi Warszawa.

Obaj artyści prowadzą również działalność literacką. Szpyrka tłumaczy poezję, prozę i teksty filozoficzne z angielskiego i hiszpańskiego. Efekty jego pracy publikowały m.in. „Wizje”, „Inter-”, "Stoner Polski" czy "KONTENT", a w 2021 roku ukazał się jego translatorski debiut: pierwszy polski przekład książki „Jak się tworzy powieść” Miguela de Unamuno (Państwowy Instytut Wydawniczy, 2021). Z kolei eseje oraz polsko- i anglojęzyczna proza Wiśniewskiego pojawiała się m.in. w „Wizjach”, „Helikopterze”, „Nowej Orgii Myśli”, kwartalniku „KONTENT”, czy "Zupełnie Innym Świecie", a w 2022 roku ukazała się jego debiutancka powieść pt. „Myja" (Biuro Literackie, 2022).

Kirszenbaum zagrał ponad 100 koncertów w Polsce, Czechach, Niemczech i Słowacji, biorąc udział w takich festiwalach jak: Festiwal Synestezje 2017 (I nagroda), Green Zoo Festival 2018, Festiwal Folkowisko 2018, Letnia Akademia Filmowa 2018, Tak Brzmi Miasto 2018, PolenAllergie 2018,

Festiwal Nowa Tradycja 2018 (III nagroda), Dragon Folk Fest 2018 (I nagroda), Ars Cameralis 2019,

Festiwal Filmu Niemego 2019, Festiwal Folkowisko 2021, 4 Strony Karpat 2021.

Najnowszy album Kirszenbaum, „Się” (Karrot Kommando, 2021), zarejestrowany został przez Andrzeja Giegiela (Pablopavo i Ludziki) i Roberta Nastala (Nosowska), wyprodukowany przez załogę Studio AS One i Mariusza Dziurawca (Kapela Ze Wsi Warszawa), a poetycko i wokalnie udzielił się gość specjalny: Marcin Świetlicki.

DYSKOGRAFIA: „Golem XV" (EP, 2018), „Stypa komedianta" (Karrot Kommando, 2019),”Się" (Karrot Kommando, 2021).

Letnia scena Radia Kraków” - Kirszenbaum

17 lipca, godz. 17.00, dziedziniec Radia Kraków.

Koncert poprowadził Tomasz Buszewski.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tradycyjnie od 16:00 do 18:00 odbyły się cotygodniowe warsztaty plastyczne dla dzieci. Tym razem wspólnie szyliśmy ryby 3D z płetwami z tiulu, malowanymi łuskami i oczami z guzików.

220710-114920.png (191 KB)