Spektakle operowe, operetki, premiera, koncert galowy, balet oraz przedstawienia sceny dziecięcej i warsztaty - tak zapowiada się początek 67. sezonu Opery Krakowskiej. Znamy już repertuar na pierwsze trzy miesiące.
Teatr inauguruje nowy sezon Koncertem Galowym. 12 września 2020 r. soliści, Chór i Orkiestra pod batutą Tomasza Tokarczyka wystąpią w Ogrodzie Muzeum Archeologicznego w Krakowie po raz drugi. Pierwszy koncert odbył się 27 czerwca, wieńcząc poprzedni sezon - bilety rozeszły się wówczas w niecałe trzy godziny i prędko pojawiły się prośby o powtórkę. Tym razem Opera proponuje nowy program. Złożą się nań fragmenty arcydzieł, których inscenizacje doskonale znane są krakowskiej publiczności, m.in. z „Wesela Figara" Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Cyganerii" Giacomo Pucciniego, czy „Cyrulika sewilskiego" Gioacchino Rossiniego. Wystąpią: Paula Maciołek, Iwona Socha, Monika Korybalska, Michał Kutnik, Jarosław Bielecki, Adam Szerszeń, Adam Sobierajski.
17 września na Dużej scenie zabrzmi „Norma" Vincenzo Belliniego. Z kolei 27 września „Madama Butterfly" Giacomo Pucciniego z Agnieszką Kuk i Tomaszem Kukiem w głównych partiach.
W październiku Opera Krakowska zaprosi widzów na bodaj najdłużej wyczekiwaną premierę, czyli „Orfeusza w piekle" Jacquesa Offenbacha. Pierwotnie miała się odbyć 27 marca, lecz wybuch pandemii spowodował przesunięcie terminu - słynny „piekielny galop" z aktu II zabrzmi już 22 października. Spektakl reżyseruje Włodzimierz Nurkowski, za kierownictwo muzyczne odpowiada Tomasz Tokarczyk.
Oprócz „Orfeusza w piekle" w październiku wystawiamy trzykrotnie „Sen nocy letniej", spektakl Giorgio Madii - najnowszy na naszej scenie (premiera w 2019 roku) - z muzyką Felixa Mendelssohna Bartholdy'ego. Na początku miesiąca dwukrotnie zagramy „Carmen" z Moniką Korybalską w tytułowej roli oraz partnerującym jej Pawłem Skałubą, a na końcu „Toskę" Giacomo Pucciniego z operowym małżeństwem Agnieszki i Tomasza Kuków w rolach głównych.
Listopad zapowiada się intensywnie i różnorodnie. Na początku trzy spektakle „Strasznego dworu" Stanisława Moniuszki, następnie „Baron cygański" Johanna Straussa z uwielbianym duetem Iwony Sochy i Adama Sobierajskiego w rolach Safi i Sandora Barinkaya, a następnie „Traviata" z Katarzyną Oleś-Blacha, Pawłem Skałubą i Adamem Szerszeniem w rolach głównych.
Wraz ze spektaklami odżywa scena dziecięca oraz warsztaty. Już we wrześniu powracamy z zajęciami muzykoterapeutycznymi dla kobiet w ciąży „Z muzyką od poczęcia". W październiku Opera zaprosi najmłodszych Widzów na „Poranki", czyli fascynującą podróż w świat kulis teatru. Na afiszu nie mogło zabraknąć spektaklu „Ongaku trzy kamienie" w reżyserii i z muzyką Pawła Wójtowicza. 6 listopada po raz pierwszy to przedstawienie zostanie wykonane poza gmachem Opery - w Nowym Sączu. Z kolei Michał Kutnik wcieli się znów w gospodarza muzycznego ogrodu w uwielbianym przez dzieci spektaklu „Pan Tralaliński", który zostanie zaprezentowany w listopadzie.
Tancerze Baletu Opery Krakowskiej mają co najmniej dwa powody do zadowolenia. Po pierwsze -w nowym sezonie powrócą na scenę po przerwie spowodowanej pandemią, po drugie - do występów będą się przygotowywać w nowych, komfortowych warunkach, bowiem zakończył się projekt modernizacji i rewitalizacji kamienicy, będącej siedzibą Baletu oraz Studia Baletowego Opery Krakowskiej.
Oprócz zapowiedzianych w październiku kolejnych przedstawień „Snu nocy letniej" w reż. Giorgio Madii, w nadchodzącym sezonie planowana jest premiera spektaklu baletowego „Pan Twardowski" Ludomira Różyckiego w choreografii Violetty Suskiej z kostiumami Marii Balcerek. Balet Opery Krakowskiej, pod kierownictwem Wioletty Maciejewskiej, stawi czoła zbliżającym się wyzwaniom artystycznym, pracując w odnowionej siedzibie przy ul. Tomasza 37.
Obiekt wpisany jest do rejestru zabytków. Znajduje się na terenie obszaru Parku Kulturowego Stare Miasto, wpisanego na Listę Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO oraz na listę Pomników Historii Prezydenta RP.
Wynosząca ponad 6 milionów złotych inwestycja realizowana w 70% ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, obejmowała m.in. pełną renowację i konserwację elewacji, wymianę stolarki okiennej, docieplenie obiektu, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej wraz z termoizolacją, wymianę konstrukcji dachowej, adaptację poddasza na cele użytkowe, wprowadzenie windy osobowej, wymianę stolarki drewnianej oraz podłogi baletowej. Tancerze mają teraz do swojej dyspozycji wygodne szatnie, dwie sale prób, pokoje socjalne oraz zaplecze do ćwiczeń i rehabilitacji.
Na parterze budynku powstała interaktywna wystawa „Balet 21", gromadząca i dokumentująca działalność Baletu Opery Krakowskiej od jego założenia w 1954 roku, przez pierwszy własny spektakl „Romea i Julii" w 1963 roku, aż po niedawne, pełne rozmachu inscenizacje. Prezentuje scenę taneczną z różnych perspektyw: historycznej, współczesnej, plastycznej, edukacyjnej, zza kulis, z sali prób, garderoby. Pokazuje ją oczami tancerzy, którzy współtworzyli ekspozycję oraz są jej głównymi bohaterami. Ekspozycja dostępna jest dla osób anglojęzycznych oraz osób niepełnosprawnych ruchowo, niedowidzących, niedosłyszących.
W kamienicy przy ul. Tomasza 37 mieści się także siedziba Studia Baletowego Opery Krakowskiej, które zostało założone w 1963 roku. Jego pierwszą szefową była Maria Dimitrow. Obecnie Studiem kieruje Magdalena Malska. To jedna z niewielu szkół baletowych w Polsce o tak długich tradycjach. W ciągu ponad 50 lat istnienia i pracy dydaktyczno-wychowawczej młodzież wyszkolona przez pedagogów Studia zasilała wiele zawodowych zespołów baletowych, jak Opera Krakowska, Opera Śląska, Opera Nowa w Bydgoszczy, Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Wielki w Poznaniu, Operetka Gliwicka, Operetka Wrocławska, Zespół Pantomimy Henryka Tomaszewskiego oraz Polski Teatr Tańca - Balet Poznański Ewy Wycichowskiej. Dzięki projektowi modernizacji i rewitalizacji Studio uzyskało godną swoich osiągnięć siedzibę.
mat.prasowe/jn