Muzyka programowa – ze względu na umożliwienie wyrażenia dzięki niej treści pozamuzycznych – stała się niezwykle silnym nurtem w epoce romantyzmu. To na jej gruncie pojawił się szereg nowych gatunków symfonicznych, pozwalających na bardziej swobodną wypowiedź artystyczną, niż tradycyjna symfonia. W poematach symfonicznych, uwerturach koncertowych czy rapsodiach, kompozytorzy snuli opowieści zaczerpnięte z literatury, historii czy własnego życia, opiewali przyrodę i opisywali wrażenia z podróży.

Program prezentowanych w serii dla młodzieży koncertów ukazuje trzy różne oblicza symfonicznej muzyki programowej. España Emmanuel Chabriera reprezentuje gatunek rapsodii, zaś uwertura koncertowa Hebrydy Felixa Mendelssohna bliższa jest poematowi symfonicznemu w rozumieniu Liszta. Utwór nie opowiada wprawdzie żadnej konkretnej historii, ale bardzo sugestywnie odmalowuje ogólny klimat i surowość przyrody tych szkockich wysp. Natomiast suita Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego to cykl miniatur, z których każda stanowi tak wyraziście ilustracyjną, spójną i sugestywną całość, jakby była poematem symfonicznym w pigułce.

Koncerty:
26.04.2018, czwartek, godz. 18.00
27.04.2018, piątek, godz. 18.00

kf/materiały prasowe