Alexandre Desplat to autor muzyki do takich filmów jak: „Grand Budapest Hotel”, „Operacja Argo”, „Gra tajemnic”, „Jak zostać Królem”, „Drzewo życia”, a w sumie do ponad 140 soundtracków światowego kina, w tym trzech produkcji filmowych Romana Polańskiego. Twórca odwiedzi Polskę po raz pierwszy by odebrać nagrodę podczas gali „Scoring4Polanski” organizowanej w ramach 9. Festiwalu Muzyki Filmowej.

Kapitułę honorową ustanowionej w 2014 roku przez Prezydentów Miast Krakowa i Katowic Nagrody tworzą wybitni polscy twórcy muzyki i filmu: prof. Krzysztof Penderecki, Andrzej Wajda, Roman Polański oraz Krzysztof Zanussi.

„Nie mieliśmy żadnych wątpliwości. To rzadka sytuacja, kiedy grono tak różnorodne, reprezentujące różne obszary kultury i biznesu muzycznego decyduje tak jednogłośnie. Spośród nazwisk kompozytorów przedstawionych do Nagrody przez FMF, Alexandre Desplat był absolutnie oczywistym wyborem dla wszystkich. Jego muzyka posiada własną, kunsztowną dramaturgię, jest troskliwie dopasowana do charakterów aktorów, podkreśla ich grę, dodaje im nowego wymiaru, a przy tym pozostaje na wskroś klasyczna, wskazując na wybitne wyczucie rzemiosła” — mówi Robert Piaskowski, przewodniczący Rady merytorycznej Nagrody.

Alexandre Desplat jest jednym z najpłodniejszych i najbardziej wczechstronnych kompozytorów europejskiego i światowego kina. Po stworzeniu muzyki do ponad pięćdziesięciu filmów kina europejskiego udało mu przebić się w Hollywood. Przełomem w jego karierze była ścieżka dźwiękowa do filmu Petera Webbera „Dziewczyna z perłą” (2003), za którą otrzymał nominacje do: Złotego Globu, nagrody BAFTA i Europejskiej Nagrody Filmowej. Pracował u boku tak wybitnych filmowców jak: Roman Polański, David Fincher, Wes Anderson, Tom Hooper, Stephen Frears, David Yates, Terence Malik, Philippe de Broca, Francis Girod. Jest autorem muzyki do niemal stu czterdziestu filmów, w tym także trzech filmów Romana Polańskiego — „Rzeź”, „Wenus w futrze” i „Autor widmo”.

Desplat wciąż pozostaje jednym z najpopularniejszych i najbardziej rozchwytywanych kompozytorów muzyki filmowej na świecie. Nominowany do wielu prestiżowych nagród, m.in. do ośmiu Oscarów (w tym dwukrotnie w 2015 za „Grand Budapest Hotel” i „Grę tajemnic”), ośmiu Złotych Globów, siedmiu nagród BAFTA, pięciu nagród Grammy, ośmiu Cezarów i nagród podczas World Soundtrack Award, a także dwóch Polskich Nagród Filmowych. Jest laureatem Oscara, Złotego Globu, nagród BAFTA i Grammy, trzech Cezarów, Srebrnego Lwa, dwóch Europejskich Nagród Filmowych, pięciu BMI Film Music Award i ośmiu nagród World Soundtrack Award.

„To wielki honor zostać laureatem Nagrody im. Wojciecha Kilara, kompozytora, którego długo podziwiałem, i który wywarł znaczący wpływ na mnie jako kompozytora, podobnie jak na wielu kompozytorów mojego pokolenia” - napisał Desplat w odpowiedzi na decyzję Kapituły. - „Nie mogę się doczekać swojej pierwszej wizyty w Polsce, podczas której spotka mnie tak wielki honor. To będzie z pewnością wspaniały hołd dla wielkiego Romana Polańskiego, artysty i człowieka, którego cenię i podziwiam, i którego mam szczęście nazywać swoim przyjacielem.”

Pierwszym laureatem Nagrody Kilara w 2015 roku został Eliot Goldenthal, jeden z najznakomitszych kompozytorów światowej muzyki filmowej, zdobywca Oscara, Złotego Globu i World Soundtrack Award, twórca muzyki do takich hitów kina światowego jak „Frida” (2002), „Tytus Andronikus” (1999), „Wywiad z Wampirem” (1994), „Obcy 3” (1992) i wielu innych.

Nagroda Kilara jest wręczana wyjątkowym i oryginalnym kompozytorom muzyki filmowej za całokształt twórczości. Nominowani są do niej twórcy, którzy pozostają wierni tradycyjnej sztuce komponowania, samodzielnie tworzący instrumentację, piszący utwory, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności, kompozytorzy sprawnie posługujący się językiem muzycznym, kreatywnie operują kolorystyką, barwą i fakturą. Nagroda wyróżniać będzie twórców, którzy podobnie jak Wojciech Kilar traktowali muzykę filmową na równi z autonomiczną, poświęcając jej tworzeniu tyle samo wagi i skupienia. Twórców, którzy czerpią z ludowych melodii, nawiązują do narodowych tradycji muzycznych, przedkładają lokalny sznyt i tożsamość nad postmodernistyczny pęd globalizujący także muzykę. Kryteria wyróżnienia Nagrodą im. Wojciecha Kilara negują dążenie do industrializacji muzyki filmowej i nagromadzenia efektów. Ufundowanie niniejszej nagrody jest zabraniem głosu w debacie zestawiającej tradycyjną sztukę komponowania muzyki filmowej z jej taśmową, biznesową alternatywą.

w.m./mat. prasowe