|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Inwestycje kolejowe w Małopolsce – jakie zmiany w najbliższym czasie?

Będzie łatwiej podróżować z Krakowa pociągiem. Od 10 czerwca czekają nas duże zmiany. Kolejarze ograniczą przede wszystkim codzienne pięciogodzinne przerwy w kursach związane z pracami na linii Kraków Główny - Podłęże. Od czerwca takie przerwy wprowadzane będą tylko kilka razy w miesiącu. W czerwcu kolejarze oddadzą też do użytku nowy peron w kierunku Warszawy. To oznacza, że większość składów odjeżdżających do stolicy wyruszać będzie z Krakowa Głównego. Utrudnienia za to czekają tym razem mieszkańców krakowskich Bronowic.

Posłuchaj debaty

fot: pixabay

Trasy kolejowe w Krakowie i Małopolsce to obecnie wielki plac budowy. W Krakowie realizowane są trzy duże inwestycje. Trwa przebudowa linii Kraków Główny – Podłęże. Modernizowana jest linia w kierunku Katowic - w Krakowie prace toczą się na odcinku pomiędzy Krakowem Głównym a Mydlnikami. W trakcie realizacji jest również przebudowa linii w kierunku Oświęcimia, pomiędzy przystankami Kraków Płaszów - Podbory Skawińskie. Inwestycje są prowadzone także na linii do Zakopanego.

Harmonogram prac w skrócie:

  • Wiadukt ul. Łupaszki
    4 czerwca - zmiana organizacji ruchu i wyburzanie obiektu, przejście będzie zamknięte na dwa tygodnie, na czas wyburzania (objazd ul. Godlewskiego); potem będzie przejezdny
  • Wiadukt ul. Zielony Most
    18 czerwca zamknięcie ulicy, na całość prac, które potrwają ok. 3,5 miesiąca; ruch pieszych będzie dozwolony po okresie ok. 2 miesięcy od zamknięcia
  • Tunel wzdłuż ul. Rydla, bezkolizyjny przejazd kolejowo-drogowy, planowe otwarcie 1 listopada
  • Od 10 czerwca korekta rozkładu jazdy PKP; 5-godzinna przerwa w kursowaniu pociągów między stacją Kraków Główny - Kraków Mydlniki będzie obowiązywać tylko w niektórych dniach (zostaną ustalone przez przewoźnika), w pozostałe - składy będą kursować normalnie - 11-14 VI; 2-6 VII; 6-10 VII wtedy za pociągi Kraków - Tarnów komunikacja zastępcza, honorowanie biletów KMK w pociągach 

Co do tej pory udało się zrobić, a co jeszcze przed nami? Na jakie zmiany w organizacji ruchu muszą się przygotować kierowcy? Co w najbliższym czasie zmieni się dla pasażerów kolei? Jak będzie wyglądał nowy rozkład jazdy po 10 czerwca? O tym rozmawiali goście zaproszeni do studia Radia Kraków we wtorek, 22 maja, o godz. 18:00:

Tomasz Szydło - dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Mateusz Wanat - dyrektor kontraktu Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Rafał Zahuta - dyrektor kontraktu Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Piotr Hamarnik – z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Zapis fragmentu debaty kolejowej Radia Kraków.

 

Jacek Bańka: Dawno nie rozmawialiśmy o postępie prac przy tym gigantycznym remoncie na kolei w Krakowie. Jakie dobre informacje mają panowie dla krakowian?

Rafał Zahuta: Państwo obserwujecie na bieżąco nasze poczynania na placu budowy. Od 10 czerwca będziemy mieli dostępne 4 krawędzie w kierunku Warszawy. Prace idą do przodu. Z estakadami wychodzimy już z ziemi. Wykonawca realizuje prace zgodnie z harmonogramem.

 

J.B: Krakowianie przychodzą oglądać wyłaniającą się estakadę przy ulicy Grzegórzeckiej?

Tomasz Szydło: Wszystkie nasze inwestycje idą zgodnie z harmonogramami. Mieszkańcy mogą to zobaczyć. Estakada od ulicy Kopernika do Grzegórzeckiej rośnie. Rośnie też estakada od ulicy Grzegórzeckiej do Miodowej. Postęp widać. Kolejne prace są realizowane w ramach modernizacji wiaduktu na ulicy Grzegórzeckiej. Widać efekt prac i ich postęp. Niebawem będziemy mogli korzystać z kolejnych etapów tych inwestycji. Ostatnio w ramach inwestycji Kraków-Katowice oddaliśmy nowy peron w Mydlnikach. Można już z niego korzystać. Te etapy się zrealizowały. Realizują się kolejne. Za dwa lata skorzystamy z całości inwestycji.

 

J.B: Zanim o planach, zapytam o rzecz, która po czasie pokaże krakowianom jaka to była ważna inwestycja. Prowadzą państwo dokumentacje tych prac, żeby pokazać, że tak to wyglądało w roku 2015, tak w 2017, mamy 2019, 2010 i zobaczcie do czego doszliśmy?

Piotr Hamarnik: To pytanie do mnie. Staram się być na bieżąco ze wszystkimi pracami w Krakowie. To skomplikowane zadanie. Jesteśmy na jednej inwestycji na linii, która ma 20 kilometrów długości. Na drugiej inwestycji też jest kilkanaście kilometrów torów przy Krakowie wymienianych. Dlatego objąć to kamerą jest trudno. Staramy się jednak pokazywać jak Kraków się zmieni. Nie boję się mówić, że będzie to rewolucja transportowa i wizerunkowa dla miasta.

 

J.B: To będzie taka widoczna cezura? Będziemy mówić „Kraków przed” i „Kraków po”?

T.S: Możemy zaryzykować takie stwierdzenie. Zakres tych inwestycji jest tak szeroki, że można to tak rozgraniczyć. Możemy popatrzeć na to, co się stało, gdy nasza spółka oddała do użytku linie do Wieliczki i Balic. Można wtedy powiedzieć, co było przed i po. Pasażerowie to czują. Tak szeroki zakres inwestycji jak teraz, spowoduje, że cała sieć linii kolejowych w węźle krakowskim zostanie zmodernizowana. Można powiedzieć, że przedtem mieliśmy kolej, z której korzystaliśmy od czasu do czasu. Teraz wybieramy ją jako podstawowy środek transportu. Jest najwygodniej i najszybciej.

 

J.B: Przedtem mieliśmy kolej XX wieku, teraz na miarę XXI wieku? Wychodzimy już poza Kraków.

Mateusz Wanat: Tak. Modernizujemy odcinek z Krakowa w kierunku Katowic. Pierwsze efekty już są widoczne, pasażerowie mogą już z nich korzystać. Dyrektor Szydło wspomniał o przystanku w Mydlnikach. To nie tylko przystanek, ale cały układ torowy od Krakowa Głównego Towarowego. Są nowe tory, stacja Mydlniki z peronem. Mamy już gotowy tor od Krzeszowic w kierunku Zabierzowa do Mydlnik. W najbliższych dniach chcemy kolejne etapy inwestycji oddać do eksploatacji. To będzie w rejonie Śląska. Na przykład stacja Jaworzno-Szczakowa. Tam będzie podobny układ z nowym peronem, całą infrastrukturą i elementami architektury. To planujemy na połowę czerwca. Tak samo nowy tor na odcinku od Krzeszowic do Zabierzowa. Tu będziemy się poruszać po nowy, zmodernizowanym układzie torowym na tym szlaku.

 

Całość debaty do odsłuchania w dźwięku na górze strony.

 

68%
32%