|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Krakowski most kolejowy z Wisły nad San

Po wakacjach pojedziemy nowym mostem kolejowym nad Wisłą w Krakowie - zastąpi on starą konstrukcję. Dziewięć przęseł dotychczasowej przeprawy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystają w nowych lokalizacjach. Pojadą na Podkarpacie nad San i na śląską linię w sąsiedztwie Częstochowy. Jedno przęsło pozostanie w Krakowie. Nad Wisłą, w ramach modernizacji linii średnicowej, PLK budują trzy nowe przeprawy.

Posłuchaj materiału Bartłomieja Grzankowskiego

Fot. PKP PLK S.A.

Modernizacja krakowskiej linii średnicowej między Krakowem Głównym a Płaszowem to tworzenie nowych warunków obsługi podróżnych i budowanie nowoczesnej trasy z estakadami, mostami i wiaduktami. To przyspieszenie pociągów, więcej przestrzeni i łatwiejsza komunikacja w mieście, a nawet wygodniejsza żeglowność pod nowymi mostami.

Pierwszym nowym mostem nad Wisłą podróżni pojadą jesienią. Trzy nowoczesne przeprawy nad rzeką zastąpią obecny, XIX–wieczny most średnicowy. Dwa dodatkowe tory usprawnią podróże, pociągi pojadą częściej i szybciej (do 100 km/h). Stare obiekty na linii średnicowej są wzmacniane lub wykorzystywane w innych miejscach.

 

Podróż kolejowego mostu

Usytuowany na XIX-wiecznych podporach, stalowy most o długości 212 m będzie demontowany, gdy pociągi pojadą po nowym obiekcie. Stalowa konstrukcja, która służy krakowianom od 1988 roku, została zbadana i oceniono, że po renowacji będzie służyć w nowej formie w innych, mniej wymagających miejscach. Ciężkie elementy mostu zostaną starannie zdemontowane i przetransportowane do nowych lokalizacji. Specjaliści z PLK już ustalili, gdzie trafią części przeszło tysiąctonowego obiektu. Pięć przęseł, o wadze ok. 350 ton, pojedzie do Zagórza w województwie podkarpackim. Zapewnią sprawny przejazd w miejscu już wysłużonego most kolejowego na Sanie. Kolejne trzy przęsła planują wykorzystać kolejarze z Częstochowy, m.in. jako nowe mosty kolejowe na linii 61 w okolicach Gnaszyna.

Nie cały most pożegna Kraków. Ostatnie przęsło zostanie wykorzystane w Bronowicach, nad ul. Armii Krajowej. Będzie jednak nie nad rzeką lecz zastąpi stary wiadukt kolejowy na linii obsługującej pociągi towarowe.

Demontaż starego mostu będzie bardzo skomplikowaną operacją. Ciężka stalowa konstrukcja zostanie precyzyjnie pocięta na mniejsze elementy, nadające się do transportu. Z nurtu Wisły znikną wszystkie podpory. Rzeka stanie się bardziej żeglowna. Później wykonawca przystąpi do wznoszenia nowych krakowskich mostów średnicowych. Zakończenie inwestycje planowane jest na przełomie 2020 i 2021 r.

 

Nowa kolej w Krakowie

W ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej PLK przebudowują 20 km odcinek torów. Pomiędzy najważniejszymi stacjami (Kraków Główny – Kraków Płaszów) w miejsce dwóch będą cztery tory kolejowe. Dwa z nich dla podróży koleją aglomeracyjną i dwa jako trasa dalekobieżna. Pasażerowie zyskają nowe i komfortowe przystanki Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Powstają estakady, nowe mosty i wiadukty. Wymieniana jest sieć trakcyjna, montowane rozjazdy kolejowe i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Wartość inwestycji to w sumie przeszło 1 mld zł. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

 

Więcej informacji na stronie projektu: www.krakow-rudzice.pl

 

100%
0%