|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Uniersalne kody w teatrze

Teatr lalek rozwijał się równolegle z teatrem żywego aktora i przechodził te same fazy rozwoju. W XX w. coraz częściej w teatrze lalek spotyka się obok lalki – aktora lub maskę, animatorzy często odkrywają swój warsztat wychodząc zza parawanu, rozwija się tzw. teatr przedmiotu, w którym przedmioty otrzymują funkcję postaci scenicznych. Daniel Arbaczewski jest aktorem, reżyserem, instruktorem teatralnym i menadżerem kultury. Podróżuje też po świecie i bada różne kody w teatrze. Co jest uniwersalne, a co wymaga dostrojenia do lokalnej kultury? Czy mieszanie różnych kod kulturowych na scenie to jakaś misja czy incydentalne zadanie?

Z Danielem Arbaczewskim rozmawia Ewa Szkurłat

PAP/Jacek Bednarczyk

Daniel Arbaczewski wyreżyserował "Ronję córkę zbójnika", którą możemy oglądać w Teatrze Groteska. W spektaklu czuć ducha wikingów , a na widzach duże wrażenie zrobiła oryginalna scenografia. Reżyser nie tylko eksperymentował z lalkami i tearem przedmiotu w odległych zakątkach świata, ale spóbował też przemówić teatrem do ludzi w kryzysach psychicznych.

 

Mówi Daniel Arbaczewski

PAP/Jacek Bednarczyk

Kody kulturowe wskazują na głębokie znaczenia przedmiotów i zjawisk, jakie występują w danej kulturze i pozwalają dzięki temu zrozumieć ludzi tej kultury. I tak np. kolor biały w Polsce jest kojarzony ze ślubem, ale są kraje w których jest kojarzony  z żałobą. W Palestynie konkretne treści łatwiej było wyrazić na scenie poprzez lalki niż żywych aktorów.

Audycję przygotowała Ewa Szkurłat

0%
0%