Czy hałas z dróg przestanie nam przeszkadzać? Czy można zmniejszyć lub zredukować jego natężenie?
Naukowcy z 5 politechnik w Polsce, po wnikliwych badaniach, zaproponują wytyczne dotyczące tzw. metod łączonych redukcji hałasu czyli różnych zestawów metod i środków chroniących przed hałasem. -  zapowiada prof. Janusz Bohatkiewicz z Politechniki Krakowskiej.

Celem  projektu jest wskazanie efektywnych, zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju rozwiązań dla redukcji hałasu drogowego na polskich drogach. Metody, które wskażą naukowcy dzięki projektowi INREH, będą zgodne z kryteriami społecznymi, środowiskowymi i ekonomicznymi w tym technicznymi, a więc zapewnią działania zrównoważone przy równoczesnym ograniczeniu kosztów.

Nowe, ciche nawierzchnie mogą redukować hałas średnio o 4 decybele, a w skrajnych przypadkach nawet do 8 decybeli. Pierwszą zmianę usłyszy praktycznie każdy, w przypadku drugiej różnica w odbiorze przez człowieka może nawet dawać efekt dwukrotnego zmniejszenia poziomu hałasu. Większość ośrodków naukowych, które zajmują się problemem hałasu drogowego,  poszukuje  rozwiązań związanych właśnie z nowymi nawierzchniami.  Innowacją projektu będzie próba wstępnego określenia i wprowadzenia nowego pojęcia w drogownictwie, jakim jest tzw. krajobraz akustyczny. To wprowadzenie do otoczenia drogi takich rozwiązań, które ograniczą hałas i jednocześnie wprowadzą nowy rodzaj dźwięków, zbliżonych swoim charakterem do środowiska naturalnego. Projekt będzie realizowany przy wsparciu finansowym z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz  Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.