W latach 2010-18 był prezesem World Federation of Neurology Research Group on Aphasia, Dementia and Cognitive Disorders (WFN RG ADCD). W ostatnich latach zajmuje się przede wszystkim wpływem uczenia się języków i wielojęzyczności na funkcjonowanie poznawcze w biegu życia oraz na zaburzenia neurologiczne, takie jak demencja czy udar. Jego badania obejmują różnorodne populacje: od studentów do osób starszych, od dwujęzycznych dzieci do osób uczących się drugiego języka, od Szkocji, przez Maltę i Arabię Saudyjską, po Indie, Chiny i Singapur.
Prof. T. Bąk z Uniwersytetu w Edynburgu obecnie prowadzi badania na temat języka i wspomnień. Na specjalnej, anonimowej platformie uczestnicy odpowiadają na pytania i dzielą się swoimi spostrzeżeniami: https://edinburgh.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_6xOi22JqdkpigV7 i https://edinburgh.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_6ySpqYdw2yyH1s1
Interesujące jest czy jeżeli osoby starsze powracają do pierwszego języka, to ma to przyczyny biologiczne, związane ze strukturą systemu pamięci w mózgu, czy bardziej psychologiczne i uczuciowe, związane z tożsamością, nostalgią itp. Jak zmienia się język migrantów?