- 
GDDKiA zaprezentowała sześć wariantów trasy S7 Kraków–Myślenice, wszystkie zaczynające się w granicach Krakowa.
 - 
Celem inwestycji jest odciążenie Zakopianki i dróg lokalnych przeciążonych ruchem.
 - 
Decyzja środowiskowa planowana jest na 2030 rok, a proces konsultacji dopiero się rozpoczyna.
 - 
Największe zainteresowanie budzi wariant E — najtańszy i najmniej ingerujący w istniejącą zabudowę.
 - 
GDDKiA zapowiada szeroki dialog społeczny i tłumaczy, że inwestycja jest konieczna, ale wymaga porozumienia.
 
- A
 - A
 - A
 
Nowa Zakopianka coraz bliżej? GDDKiA. „Nie da się przeprowadzić inwestycji wbrew ludziom”
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała sześć wariantów przebiegu trasy S7 między Krakowem a Myślenicami. Wszystkie zaczynają się w granicach miasta i przecinają Swoszowice, a część z nich wymaga budowy nowych węzłów na południowej obwodnicy Krakowa. Inwestycja ma odciążyć Zakopiankę i lokalne drogi. Plany budowy nowej trasy budzą sprzeciw części samorządów i mieszkańców, zwłaszcza z rejonu Mogilan i południowych dzielnic Krakowa. O tym rozmawialiśmy w Radiu Kraków z Kacprem Michną, rzecznikiem GDDKiA.Dlaczego ta droga jest potrzebna?
Kacper Michna, rzecznik GDDKiA w Krakowie, podkreśla, że celem budowy nowego odcinka S7 między Krakowem a Myślenicami jest przede wszystkim odciążenie Zakopianki i dróg lokalnych. GDDKiA analizowała różne warianty i - jak mówi Michna - wybrane propozycje to jedyne racjonalne rozwiązania, które faktycznie poprawią płynność ruchu i bezpieczeństwo.
Projektanci mają świadomość emocji, jakie budzi inwestycja, ale wskazują, że bez nowego połączenia sytuacja komunikacyjna na południu Małopolski będzie się tylko pogarszać.
Węzły Łagiewniki i projektowane węzły Tucholska oraz Blacharska to jedyne racjonalne możliwości poprowadzenia drogi na południe. Mówiąc racjonalne, mam na myśli takie, które spełnią cel, czyli odciążą Zakopiankę
- tłumaczy Kacper Michna.
Rzecznik przywołuje dane, które pokazują skalę problemu: na Zakopiance w rejonie Krakowa ruch to nawet 75 tysięcy samochodów na dobę, a niektóre drogi lokalne w południowych dzielnicach Krakowa osiągają obciążenie większe niż część dróg ekspresowych. Wskazuje, że wiele osób „ucieka” z Zakopianki na boczne trasy, co powoduje korki i frustrację mieszkańców:
Na ulicy Myśliwskiej w Krakowie jest codziennie 25 tysięcy samochodów. Niektóre drogi ekspresowe w Polsce nie mają takiego obciążenia ruchem.
Plan i harmonogram inwestycji
Proces przygotowania inwestycji trwa długo. GDDKiA planuje złożyć wniosek o decyzję środowiskową w 2028 roku, a uzyskać ją w 2030. Jak podkreśla Michna, jesteśmy dopiero na początku całego procesu, a nie - jak często sugerują krytycy - za późno. To etap propozycji, rozmów i analiz środowiskowych. Jednym z kluczowych elementów ma być ograniczanie wpływu drogi na środowisko, w tym zastosowanie tuneli, estakad i adaptacja istniejących odcinków Zakopianki.
Staraliśmy się, żeby trasa w maksymalnym możliwym stopniu ograniczała swój wpływ na środowisko wokół. Są na tej trasie tunele, są estakady. Tam, gdzie możemy, wykorzystujemy też przebieg obecnej Zakopianki
- wyjaśnia gość Radia Kraków.
GDDKiA zaproponowała sześć wariantów przebiegu drogi, z których cztery wymagałyby budowy nowych węzłów na południowej obwodnicy Krakowa — Blacharskiej i Tucholskiej. Mimo że nie ma formalnej rezerwy terenowej pod węzeł Blacharska, rzecznik tłumaczy, że istnieją możliwości techniczne, by go zbudować. GDDKiA planuje rozszerzony program konsultacji społecznych, bo wie, że inwestycja budzi silne emocje. Równocześnie chce wyjaśniać wątpliwości i prostować pojawiające się w przestrzeni publicznej przekłamania.
Mamy rozszerzony program konsultacji społecznych, bo nam naprawdę zależy na budowie tej drogi, ale też wiemy, jak ona jest wrażliwa społecznie, jakie budzi emocje
- dodaje rzecznik.
Społeczny odbiór i najczęściej omawiany wariant
Choć GDDKiA oficjalnie nie rekomenduje żadnego wariantu, uwagę podczas prezentacji przyciągnął wariant E — najtańszy, zakładający najmniej wyburzeń i częściowe wykorzystanie obecnej Zakopianki. Dyrektor GDDKiA, Maciej Ostrowski, wyraził pozytywną opinię o tym rozwiązaniu, co media zinterpretowały jako wskazanie faworyta. Michna jednak zastrzega, że ostateczna decyzja zapadnie po kompleksowej analizie wszystkich aspektów:
Nie mamy żadnego wariantu preferowanego. Faktycznie wariant E spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem, ale musimy je ocenić całościowo. To nie jest sprint, to maraton.
Rzecznik GDDKiA nie unika pytań o możliwość realizacji inwestycji mimo sprzeciwu części samorządów. Przyznaje, że prawnie jest to możliwe dzięki specustawie, ale realnie — tylko dialog może doprowadzić do skutecznej realizacji. GDDKiA zdaje sobie sprawę, że nie da się przeprowadzić inwestycji wbrew ludziom, dlatego chce rozmawiać i tłumaczyć sens przedsięwzięcia:
Nie da się pewnych rzeczy przeprowadzić wbrew. I my dlatego chcemy rozmawiać, bo wiemy, że wielu mieszkańców mówi nam wprost: my chcemy tej drogi, chcemy normalnie jechać do Zakopanego.
Komentarze (0)
Najnowsze
- 
                                                            
                            21:31
                            
Kodeks Cywilny, czyli co?
 - 
                                                            
                            20:48
                            
Jeżeli mieszkać w Małopolsce, to tylko w Chrzanowie. Przynajmniej tak wynika z raportu
 - 
                                                            
                            20:20
                            
Bezbarwny występ Cracovii przy Kałuży
 - 
                                                            
                            19:32
                            
A to Wyspiański właśnie!
 - 
                                                            
                            19:05
                            
Aktywiści o krakowskim budżecie obywatelskim: benfity za głosy, konflikt interesów, nadużycia
 - 
                                                            
                            18:01
                            
I liga: mecz Puszczy Niepołomice ze Stalą Mielec odwołany!
 - 
                                                            
                            17:57
                            
1. liga piłkarska - Lettieri nie jest już trenerem Wieczystej
 - 
                                                            
                            17:30
                            
Nowa Zakopianka coraz bliżej? GDDKiA. „Nie da się przeprowadzić inwestycji wbrew ludziom”
 - 
                                                            
                            16:52
                            
„Dzieci Kremla” i faszystowska dyktatura. Scenariusze przyszłości Rosji
 - 
                                                            
                            16:13
                            
Prokuratura Europejska złożyła zażalenie w sprawie prezydenta Nowego Sącza
 - 
                                                            
                            15:20
                            
Niepołomice. Mieli pałki teleskopowe, zastraszali nastolatka
 - 
                                                            
                            15:17
                            
BLIK: problemy z płatnościami po ataku DDoS
 - 
                                                            
                            15:00
                            
Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej
 - 
                                                            
                            14:59
                            
Wadowice odbetonowują miasto. Trwa montaż zielonych przystanków z roślinami na dachach