Metro w Krakowie – poznaliśmy planowaną trasę
Urząd Miasta Krakowa zaprezentował plan przebiegu metra w stolicy Małopolski. Jak wyjaśnia Krzysztof Dąbrowy z Referatu ds. Przygotowania Budowy Metra, trasa została zaprojektowana tak, by odpowiedzieć zarówno na obecne, jak i przyszłe problemy komunikacyjne Krakowa.
Jak wybrano trasę?
– Przy projektowaniu metra braliśmy pod uwagę przede wszystkim wygodę użytkownika – tłumaczy Dąbrowy. – Chodziło o to, by rozwiązać realne problemy komunikacyjne mieszkańców: zidentyfikować miejsca, gdzie dziś traci się najwięcej czasu w drodze do pracy, szkoły czy centrum.
Decyzje oparto na danych z modelu symulacyjnego ruchu oraz informacjach pochodzących od operatorów sieci komórkowych, pokazujących rzeczywiste kierunki przemieszczania się krakowian. Analizy wykazały, że największy ruch generują wschodnie dzielnice, zwłaszcza Nowa Huta, oraz południowe rejony miasta – obszary dynamicznie rozwijające się, z kampusem UJ i parkami technologicznymi. W przeciwieństwie do dawnych opracowań, to nie zachód, lecz właśnie południe Krakowa dziś wymaga pilnych inwestycji w bezkolizyjny transport szynowy.
Czas przejazdu i korzyści dla mieszkańców
Choć szczegółowy czas przejazdu między stacjami nie jest jeszcze znany, szacuje się, że odcinek między dwiema stacjami będzie pokonywany w około dwie minuty. – Metro pozwoli przemieszczać się co najmniej dwa razy szybciej niż tramwajem – zapowiada przedstawiciel magistratu.
Największym celem inwestycji ma być skrócenie codziennych podróży i „oddanie krakowianom ich czasu”, który dziś tracą w korkach. Jak wylicza Dąbrowy, przejazd z Klinów do centrum miasta skróci się z obecnych 50–60 minut do około 20 minut. – To będzie prawdziwa rewolucja dla mieszkańców tych rejonów – podkreśla.
