Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

Krzysztof Gil - Malarski dialog z historią i folklorem

Swoimi obrazami opowiada historię Romów w której więcej dramatycznej złożoności romskich losów niż stereotypowej historii pełnej barwnego folkloru i „wciska” osoby romskie w europejskie malarstwo historyczne . O twórczości i najnowszej wystawie krakowskiego artysty Krzysztofa Gila prezentowanej w przestrzeniach galeryjnych tarnowskiego BWA na dworcu PKP w Tarnowie „... w koło Macieju ...smutek tropików” rozmawiali: kuratorka wystawy Monika Weychert , krytyczka i kuratorka wystaw , dyrektorka galerii BWA w Tarnowie Ewa Łączyńska -Widz i artysta Krzysztof Gil. Program prowadziła Jolanta Drużyńska

foto. BWA Tarnów

J. Drużyńska rozmawia z M. Weychert, E. Łączyńską -Widz i K.Gilem

Krzysztof Gil   -  "... w koło Macieju ...smutek tropików " 

kuratorka Monika Weychert o wystawie : 
 

"Już sam tytuł wystawy intryguje, sugeruje bowiem pewną powtarzalność, zapętlenie, coś trwającego bez przerw. Tak jak stereotypy w postrzeganiu mniejszości trwają w wiecznej powtarzalności i wciąż oddziałują na opinie tak i bocian (Maciej – gwarowe określenie bociana) wciąż krąży nad swoim gniazdem. Autor wystawy Krzysztof Gil to romski artysta i właśnie historię Romów opowiada swoimi obrazami. Na wystawie obok największego obrazu pt. Panorama autorstwa Krzysztofa Gila, można zobaczyć także fragment Panoramy Siedmiogrodzkiej, przedstawiający egzotyczny obraz cygańskiej kapeli na tle bitwy. Dlaczego to właściwie ten fragment znalazł się na wystawie? Ponieważ oba obrazy przedstawiają właściwie to samo - opowiedziane zostały jedynie innymi słowami. Zakryte materiałem postacie Gila to Romowie, niewidzialni dla oczu stają się także oporni na stereotypowe oceny i postrzeganie poprzez egzotyczne klisze. Ale nie jest to jedyny powód zasłonięcia twarzy bohaterom obrazu, są oni niewidzialni także dlatego, że ich historia nie tyle nie jest znana, ale wręcz wymazana z historii świata.

[...]

foto.BWA Tarnów


( Na wystawie) znajdują się obrazy ingerujące w malarstwo historyczne, z nawiązaniem do wielu przesądów czy stereotypów istniejących w ludzkiej świadomości na temat cywilizacji, plemion czy ras obcych. Na obrazie Ludożerca nie gardzi człowiekiem, który odwołuje się bezpośrednio do obrazu Alberta Eckhouta Kobiety Tapaya (1641), zauważyć można odniesienie do kanibalizmu, z którym już od XVII wieku utożsamiani byli także Romowie – w efekcie te absurdalne oskarżenia stworzyły pretekst do jeszcze większego prześladowania Romów.


foto. BWA Tarnów


Krzysztof Gil 

Studiował grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom pod opieką dr hab. / prof. ASP Piotra Panasiewicza. W 2018 roku obronił doktorat  na macierzystej uczelni. Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Narodowej w Krakowie.
Zajmuje się rysunkiem, malarstwem, instalacją, grafiką warsztatową.
W roku 2016 uhonorowany Stypendium Twórczym Miasta Krakowa.

Swoje prace prezentował w instytucjach i galeriach takich jak: European Roma Institute for Arts and Culture – ERIAC (Berlin), BWA Wrocław, BWA Tarnów, Galeria Szara Kamienica (Kraków), MWW Muzeum Sztuki Współczesnej Wrocław, le e’trangere galeria sztuki Londyn, Akademie der Kunst Berlin.





Wystawa "... w koło Macieju...smutek tropików "   15.05-30.08.2021

Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie Dworzec PKP w Tarnowie, Pl. Dworcowy 4. Wstęp wolny




mat.pras.BWA/jd 
Autor:
Jolanta Drużyńska

Wyślij opinię na temat artykułu

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię