W studiu Radia Kraków gościła profesor Małgorzata Janicka-Słysz, dyrektorka artystyczna Festiwalu Wawel o Zmierzchu i wykładowczyni Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Choć głównym tematem rozmowy był festiwal, nie sposób było nie wspomnieć o bliskim związku wydarzenia z krakowską uczelnią muzyczną — w końcu to właśnie jej student, pianista Mateusz Dubiel, otwiera tegoroczną edycję wydarzenia. Jak ujęła to sama Małgorzata Janicka-Słysz: „wszystkie drogi prowadzą z Akademii Muzycznej... na Wawel”.
Wawel o zmierzchu, koncert finałowy / źródło: Zamek Królewski na Wawelu
Festiwal w plenerze: od Batorego po dziedziniec arkadowy
Początki festiwalu sięgają 2008 roku, kiedy to koncerty odbywały się na dziedzińcu Batorego – niewielkiej, kameralnej przestrzeni w sercu Wawelu. Z czasem program rozszerzono o koncerty na dziedzińcu arkadowym. Jak zauważa prof. Janicka-Słysz, każda z tych przestrzeni ma swój własny charakter i wymaga specyficznego podejścia wykonawczego.
Akustyka Batorego określana jest jako bardzo dobra – fortepian często umieszczany jest pod krużgankami, ale artyści eksperymentują także z różnymi układami topograficznymi i akustycznymi. W przypadku dziedzińca arkadowego stosowane jest subtelne dogłośnienie, ponieważ muzyka klasyczna wymaga innego podejścia akustycznego niż muzyka rozrywkowa. Niezapomnianym momentem był występ koncertmistrza Filharmoników Berlińskich Daniela Stabrawy ze skrzypcami Stradivariusa — instrument ten brzmiał doskonale w każdym punkcie przestrzeni. Ale jak dodaje dyrektorka artystyczna festiwalu: „dobry muzyk zagra wszędzie”.
Jeden ze słuchaczy powiedział mi kiedyś, że kiedy wchodzi na Wawel, prostuje się. Bardzo to zapamiętałam. Miejsca wzniosłe, nacechowane symbolicznie, sprawiają, że inaczej stąpamy po tych kamieniach, a przecież każdy z nich ma swoją historię. Ta narracja przestrzeni wpływa na to, jak odbieramy sztukę dźwięków – mówi Małgorzata Janicka-Słysz.
Motywem przewodnim tegorocznej edycji jest symboliczna klamra „od Chopina do Chopina” – nieprzypadkowa, zważywszy na zbliżający się kolejny Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Festiwal rozpoczyna się 1 sierpnia koncertem Mateusza Dubiela — młodego pianisty z klasy prof. Mirosława Herbowskiego.
8 sierpnia, na dziedzińcu arkadowym, Mateusz Dubiel wystąpi ponownie, tym razem z sekstetem jazzowym Marka Bałaty. Będzie to reinterpretacja muzyki Chopina w wersji jazzowej. Finałem festiwalu będzie koncert 10 sierpnia — Szymon Nehring wykona koncert fortepianowy f-moll Chopina, a towarzyszyć mu będzie orkiestra Corda Cracovia pod batutą Łukasza Borowicza. Zespół ten, jak przypomniała prof. Janicka-Słysz, powstał właśnie w kręgu festiwalu w 2011 roku.
Pełny program Festiwalu Wawel o Zmierzchu, który odbędzie się od 1 do 10 sierpnia 2025 roku, dostępny jest na stronie: wawel.krakow.pl/cykl/wawel-o-zmierzchu.
Radio Kraków informuje,
iż od dnia 25 maja 2018 roku wprowadza aktualizację polityki prywatności i zabezpieczeń w zakresie przetwarzania
danych osobowych. Niniejsza informacja ma na celu zapoznanie osoby korzystające z Portalu Radia Kraków oraz
słuchaczy Radia Kraków ze szczegółami stosowanych przez Radio Kraków technologii oraz z przepisami o ochronie
danych osobowych, obowiązujących od dnia 25 maja 2018 roku. Zapraszamy do zapoznania się z informacjami
zawartymi w Polityce Prywatności.