-
Kraków Airport bije rekordy i przeżywa najlepszy okres w swojej historii.
-
Centralny Port Komunikacyjny nie stanowi zagrożenia dla rozwoju lotnisk regionalnych.
-
Kluczowym wyzwaniem jest rozbudowa infrastruktury: terminala, drogi startowej i układu komunikacyjnego.
-
W kwietniu 2025 roku lotnisko odda pasażerom nową przestrzeń w dawnym terminalu cargo, co zwiększy przepustowość.
-
Kraków Airport będzie jednym z pierwszych lotnisk w Polsce, które zniosą limit 100 ml płynów w bagażu podręcznym.
Lotnisko wojskowe i cywilne zarazem
Kraków Airport rozwija się dynamicznie, choć - jak przypomina jego prezes - ma też swoją specyfikę.
- Lotnisko krakowskie to przede wszystkim lotnisko wojskowe. Pamiętajmy, że to jest jego pierwsza funkcja. Od 1964 roku działa także w ruchu cywilnym - mówi Łukasz Strutyński.
Podkreśla, że wsparcie państwa w tym zakresie jest istotne, ale port radzi sobie dobrze i bije rekordy w liczbie obsłużonych pasażerów.
CPK szansą, a nie zagrożeniem
W dyskusji o przyszłości lotnisk regionalnych w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego prezes Kraków Airport nie ma wątpliwości.
- Wierzymy, że silny LOT na zbudowanym CPK to również przestrzeń do rozwoju dla portów regionalnych - podkreśla.
Dodaje, że polski rynek lotniczy wciąż ma potencjał wzrostu i nie należy obawiać się konkurencji.
- To nie jest kwestia podziału tego lotniczego tortu. Ten tort po prostu w najbliższych latach będzie rósł - przekonuje.
Inwestycje w infrastrukturę
Kraków Airport rozwija się dzięki inwestycjom w terminale i drogę startową.
- Już w kwietniu przyszłego roku oddamy naszym pasażerom sześć dodatkowych gejtów w strefie non-Schengen. To istotna zmiana infrastruktury - zapowiada Strutyński.
Docelowo lotnisko planuje rozbudowę głównego terminalu, co pozwoli na obsługę nawet 20 milionów pasażerów.
Wąskie gardła komunikacyjne
Prezes przyznaje, że dużym problemem pozostaje dostępność komunikacyjna lotniska – zarówno drogi wojewódzkie, jak i zjazd z autostrady A4.
- Możemy mieć świetny terminal, nową drogę startową, ale jeżeli nie dojedziemy na lotnisko, będzie ono miało bardzo ograniczoną przepustowość - zaznacza.
Dlatego spółka planuje zwiększyć liczbę miejsc parkingowych nawet trzykrotnie i ściśle współpracuje z władzami regionu w zakresie modernizacji dróg.
Koniec limitu 100 ml
Nowością, która bezpośrednio odczują pasażerowie, będzie zniesienie limitu przewożonych płynów w bagażu podręcznym.
- Zakładam, że na pewno we wrześniu, a być może już w ciągu najbliższych dni taka zmiana nastąpi. Wszystkie urządzenia są już zmodernizowane - zapewnia prezes lotniska.
Oznacza to, że Kraków Airport znajdzie się w gronie pierwszych lotnisk w Polsce oferujących to udogodnienie.