- Możemy się poskarżyć. W przypadku NFZ możemy złożyć skargę, gdy nie jest nam wyznaczany termin leczenia, gdy placówka medyczna łamie przepisy umowy i nie realizuje jej w sposób, jaki powinna. Najczęstsze przykłady to: wyznaczanie konkretnych godzin rejestracji, zmuszanie pacjenta do zgłaszania się do rejestracji osobiście. Jako pacjenci mamy prawo zarejestrować się do lekarza osobiście, przez telefon, lub przez internet, o ile przychodnia posiada systemy e-rejestracji. Może nas też umówić inna osoba. Placówka nie ma prawa nam wyznaczyć konkretnego sposobu i konkretnej godziny rejestracji - mówi Aleksandra Kwiecień, rzeczniczka prasowa małopolskiego Oddziału NFZ.

Czy można się skarżyć na zbyt długi termin kolejnej lub pierwszej wizyty? Okazuje się, że w pewnym sensie tak.

- Jeśli termin wydaje nam się nieadekwatnie długi i wiem, że jestem możliwe wcześniejsze przyjście do lekarza, możemy poinformować o tym NFZ. Wtedy prosimy taką placówkę o wyjaśnienia. Można też złożyć skargę, gdy placówka medyczna, która posiada umowę z NFZ, oczekuje od nas zapłaty za bezpłatne leczenie. Takie sytuacje się zdarzają. Jak mamy pewność, że jakaś forma leczenia, badanie jest bezpłatne, a ktoś oczekuje od nas pieniędzy, mamy obowiązek zgłosić taką sytuację w NFZ. Zawsze możemy sprawdzić z Internetowym Koncie Pacjenta. Tam jest historia naszego leczenia z kwotą, jaką zapłacić za nią NFZ. Jak tam zobaczymy świadczenie, które w naszym przypadku nie zostało wykonane, powinniśmy informować NFZ - dodaje Kwiecień.

Skargę do NFZ trzeba złożyć pisemnie. Należy podać swoje dane, opisać sytuację. Dobrze by było mieć dowody pisemne, potwierdzenia nieprawidłowości.

- W takiej sytuacji zawsze podejmujemy interwencję, kontaktujemy się z placówką medyczną. Często kończy się na wyjaśnieniach, przypomnieniu zasad. Możemy też - jeśli sytuacja tego wymaga - zlecić kontrolę. Ta może się skończyć nałożeniem kary. Nie bójmy się interweniować. Dzięki temu NFZ wie, co się dzieje. Placówki medyczne mogą też poprawić swoją działalność. To pozytywne dla pacjentów. Pacjent ma prawo dochodzić swoich praw - podkreśla rzeczniczka prasowa małopolskiego Oddziału NFZ.

Osobną kwestią są skargi, które składamy do Rzecznika Praw Pacjenta, a dotyczą one najczęściej relacji lekarz-pacjent.