Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

Jakie błędy często zdarzają się pasażerom podczas lotu?

Turbulencje to najczęstsze niebezpieczne zjawiska, które mogą wystąpić podczas lotu. Sylwia Paszkowska rozmawiała z kpt. Piotrem Połtowiczem, pilotem i instruktorem Boeinga 737 i pilotem śmigłowców, a także z Justyną Kłęk, byłą stewardessą oraz autorką bloga "Bujająca w obłokach", aby dowiedzieć się, czym są turbulencje, jakie zagrożenia niosą oraz jakie błędy często popełniają pasażerowie w trakcie lotu.

Zdjęcie ilustracyjne/Fot. pixabay

Czym są turbulencje?

Piotr Połtowicz: Sama turbulencja z punktu widzenia lotniczego i z punktu widzenia pilota jest zjawiskiem, które występuje na co dzień. Latając, spotykamy się z tym codziennie, ponieważ jest to ruch mas powietrza zarówno wertykalny jak i horyzontalny, czyli to powietrze nie jest masą jednolitą, tylko ono porusza się, a my jako obiekt latający poruszamy się w tej masie. Jest to naturalne zjawisko. Jako pasażerowie odczuwamy je jako lekkie drgania, co jest zupełnie normalne. Nie możemy podchodzić do tego zjawiska jak do czegoś, co na co dzień jest niebezpieczne.

W samolotach jest światełko, które sygnalizacje, aby zapiąć pasy. Po starcie jest wyłączane i wtedy pasażerowie najczęściej się rozluźniają i rozpinają pasy. Dlaczego ta sygnalizacja gaśnie?

Piotr Połtowicz: Jako pilot siedzący w kokpicie i prowadzący maszynę mam obowiązek trzymania pasów zapiętych. Jeśli lecę jako pasażer to też gdzieś z tyłu głowy mam to, że należy się zapiąć, ponieważ dzięki temu jestem bezpieczny i nie doznam żadnych urazów jeżeli wystąpi silna turbulencja. Jeśli nie mamy informacji o tym, że w danym miejscu może wystąpić turbulencja to wiadomo, że nie możemy oczekiwać od pasażerów, że będą siedzieć przez cały lot. Patrząc na to chronologicznie, to przygotowując się do lotu, załoga dostaje od działu operacyjnego informacje pogodowe, z których jesteśmy w stanie wywnioskować, gdzie na trasie występują dane zjawiska pogodowe i te rzeczy, potem są omawiane z personelem pokładowym i załoga pokładowa również wie, w którym momencie mogą się spodziewać turbulencji lub też burz, które są powiązane z turbulencją. Już na etapie przygotowania do lotu jesteśmy w stanie stwierdzić i się przygotować.

Doświadczamy ich regularnie podczas lotów, ponieważ są efektem ruchu mas powietrza zarówno w pionie, jak i w poziomie. Powietrze nie jest jednolitą masą, lecz dynamicznie się porusza, a my jako obiekt latający przemieszczamy się w nim. Jest to naturalne zjawisko. Jako pasażerowie odczuwamy je jako lekkie drgania, co jest zupełnie normalne. Istnieje kilka rodzajów turbulencji, ale nie powinniśmy traktować ich jako coś niebezpiecznego na co dzień.

Jakie błędy popełniamy w samolocie jako pasażerowie?

Justyna Kłęk: Staram się przypominać o konieczności zwracania uwagi na instruktaż bezpieczeństwa przed startem. Wielu pasażerów, szczególnie ci, którzy często podróżują i uważają, że wiedzą wszystko, ignorują te informacje, twierdząc, że są one wszędzie takie same. Przeprowadziłam kiedyś eksperyment na swoim blogu, pytając pasażerów, gdzie znajduje się kamizelka ratunkowa w samolocie. Niemal wszyscy odpowiedzieli, że pod fotelem, podczas gdy w jednej z popularnych linii lotniczych, posiadającej nowe Boeingi 737 czy 800, kamizelki ratunkowe znajdują się w panelu nad głową, obok masek tlenowych. Pasażerowie byli zaskoczeni, ponieważ nigdy o tym nie pomyśleli. Warto pamiętać, że nawet jeśli lecimy tą samą linią i tym samym typem samolotu, rozmieszczenie sprzętu awaryjnego może się różnić w poszczególnych maszynach.

(cała rozmowa do posłuchania)

Autor:
Sylwia Paszkowska

Wyślij opinię na temat artykułu

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię