Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

30.03.2019 - Po co nam interwały?

  • Rusz się!
  • date_range Sobota, 2019.03.30 08:35 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 23:31 )
Są jedną z podstawowych metod, która pozwala poprawić swoje osiągnięcia. Można ją wykorzystywać nie tylko trenując biegi, ale opowiemy o niej właśnie na przykładzie biegania.

fot. Maciej Skowronek

 

- Interwał to dość szerokie pojęcie, ale najprościej można je zdefiniować jako bieganie na przemian: szybko i wolno - tłumaczy kacper Piech, trener biegania z Runonline,.pl - Przydaje się tym, którzy chcą biegać coraz szybciej i osiągać lepsze wyniki na zawodach.

Najprostszy trening interwałowy polega na tym, że wybieramy sobie określony dystans i określoną liczbę powtórzeń.

- Na przykład 10x400 metrów: wykonujemy 10 odcinków po 400 metrów biegu szybkiego,a między nimi bieg wolniejszy. te szybkie odcinki musimy poczuć i w mięśniach i w płucach. To sprawia, że nasz organizm przyzwyczaja się do szybszego biegania, które może wykorzystać później podczas zawodów - mówi Kacper.

Z czasem, stopniowo, można te szybkie odcinki zwiększać, aż do biegu ciągłego.

- Oczywiście rodzajów interwałów jest dużo. Można biegać "na czas" (czyli na przykład 2 minuty szybkiego biegu i 2 minuty wolnego) albo "na odległość" (czyli 400 metrów biegu szybkiego i 400 wolniejszego). Te wartości można dowolnie modyfikować (zamiast truchtu może być marsz). Wszystko zależy od tego, jak rozpiszemy nasz plan treningowy - tłumaczy Piech.

Czy da się biegać szybciej bez treningu interwałowego? Teoretycznie tak. Ale w którymś momencie można dość do przysłowiowej "ściany", która spowoduje, że potrzeba czegoś więcej, by zwiększać swoje osiągi.

- Poza tym interwał urozmaica naszą pracę, dzięki czemu treningi są mniej monotonne - wyjaśnia Kacper - Warto też pamiętać, żeby z interwałami nie przesadzać. Taki trening można sobie zaplanować raz w tygodniu, albo na przykład co drugi trening. raz biegamy spokojnie, a raz z takimi właśnie szybszym odcinkami. Przesada doprowadzi do przetrenowania.

I wreszcie, warto wybrać odpowiednią trasę do interwałów. Muszą to być długie, najlepiej proste odcinki. Najlepsze do tego są bieżnie na stadionach lekkoatletycznych. Ale może to być też długa alejka w parku. Można tez wykorzystać drogę pod górę. Wtedy zyskamy dodatkowy walor w postaci... podbiegu, który poprawia tak zwaną siłę biegową.


SKO

 

Kacper Piech (fot. archiwum prywatne)

 

- Interwał to dość szerokie pojęcie, ale najprościej można je zdefiniować jako bieganie na przemian: szybko i wolno - tłumaczy kacper Piech, trener biegania z Runonline,.pl - Przydaje się tym, którzy chcą biegać coraz szybciej i osiągać lepsze wyniki na zawodach.

Najprostszy trening interwałowy polega na tym, że wybieramy sobie określony dystans i określoną liczbę powtórzeń.

- Na przykład 10x400 metrów: wykonujemy 10 odcinków po 400 metrów biegu szybkiego,a między nimi bieg wolniejszy. te szybkie odcinki musimy poczuć i w mięśniach i w płucach. To sprawia, że nasz organizm przyzwyczaja się do szybszego biegania, które może wykorzystać później podczas zawodów - mówi Kacper.

Z czasem, stopniowo, można te szybkie odcinki zwiększać, aż do biegu ciągłego.

- Oczywiście rodzajów interwałów jest dużo. Można biegać "na czas" (czyli na przykład 2 minuty szybkiego biegu i 2 minuty wolnego) albo "na odległość" (czyli 400 metrów biegu szybkiego i 400 wolniejszego). Te wartości można dowolnie modyfikować (zamiast truchtu może być marsz). Wszystko zależy od tego, jak rozpiszemy nasz plan treningowy - tłumaczy Piech.

Czy da się biegać szybciej bez treningu interwałowego? Teoretycznie tak. Ale w którymś momencie można dość do przysłowiowej "ściany", która spowoduje, że potrzeba czegoś więcej, by zwiększać swoje osiągi.

- Poza tym interwał urozmaica naszą pracę, dzięki czemu treningi są mniej monotonne - wyjaśnia Kacper - Warto też pamiętać, żeby z interwałami nie przesadzać. Taki trening można sobie zaplanować raz w tygodniu, albo na przykład co drugi trening. raz biegamy spokojnie, a raz z takimi właśnie szybszym odcinkami. Przesada doprowadzi do przetrenowania.

I wreszcie, warto wybrać odpowiednią trasę do interwałów. Muszą to być długie, najlepiej proste odcinki. Najlepsze do tego są bieżnie na stadionach lekkoatletycznych. Ale może to być też długa alejka w parku. Można tez wykorzystać drogę pod górę. Wtedy zyskamy dodatkowy walor w postaci... podbiegu, który poprawia tak zwaną siłę biegową.


SKO

 

Kacper Piech (fot. archiwum prywatne)

Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres opinie@radiokrakow.pl

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię