Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

16.03.2019 - Ćwiczenia w ciąży

  • Rusz się!
  • date_range Sobota, 2019.03.16 08:35 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 23:29 )
Ponieważ warto być aktywnym w każdym stanie ciała i ducha, tym razem porozmawiamy o tym, czy warto ćwiczyć w czasie ciąży,. A właściwie... dlaczego warto, również w ciąży nie porzucać aktywności fizycznej. A wręcz przeciwnie, trenować więcej, niż przed ciążą.

fot. Maciej Skowronek

 

W tym celu wybraliśmy się do szkoły rodzenia w szpitalu Żeromskiego w Nowej Hucie. I porozmawialiśmy z Grażyną Zawalską - fizjoterapeutką, która od 19 lat prowadzi tam ćwiczenia.

- Ćwiczenia i ruch są potrzebne od małego aż do późnej starości. W czasie ciąży ruch jest ważny i dla kobiety i dla dziecka. U kobiet ćwiczenia łagodzą dolegliwości, które mogą się pojawić w czasie ciąży, a  więc: obrzęk nóg, bóle pleców, problemy z krążeniem. A jeśli chodzi o dziecko, to są już wiarygodne badania mówiące o tym, że dysfunkcje psychoruchowe mają swoje przyczyny u dzieci już w czasie ciąży. Brak aktywności zwiększa ryzyko tego typu dolegliwości.

Oczywiście są też przypadki, że kobieta musi ciążę "przeleżeć", bo przebiega ona z problemami - dodaje Zawalska. Dlatego każda planowana aktywność powinna się odbywać za zgodą lekarza prowadzącego

Kolejna zaleta ćwiczeń w ciąży: nie przytyje się zanadto, co też jest ważne dla zdrowia kobiety i jej dziecka.

W szkołach rodzenia prowadzi się głównie ćwiczenia oddechowe, rozluźniające, rozciągające, relaksujące - przede wszystkim takie, które pomogą później w porodzie. Ale również pozwolą utrzymać formę.

Są też zajęcia stricte fitness, z użyciem taśm czy hantli.

- Liczymy, że panie w domu te ćwiczenia regularnie powtarzają, bo zajęcia w szkole rodzenia raz w tygodniu to za mało - przekonuje fizjoterapeutka.

A jak często i jak długo powinno się powinno się takie ćwiczenia wykonywać?

- Zasada jest taka, że jedna sesja nie powinna trwać dłużej niż pół godziny. Ale takich sesji może być w ciągu dnia więcej, w zależności od tego, jak kobieta się czuje. Zaleca się jednak, aby było to dwa razy dziennie, maksymalnie co pół godziny.

A co z aktywnościami typu bieganie, siłownia czy basen? Grażyna Zawalska odpowiada: to możliwe!

- Jeśli kobieta przed ciążą regularnie trenowała, to nic nie stoi na przeszkodzie, by robiła to nadal. Oczywiście z odpowiednią intensywnością i za zgodą lekarza. Delikatne bieganie czy ćwiczenia na siłowni mogą tylko pomóc.

Pomóc, zająć czas i... sprawić radość.

Bo tak właśnie działają ćwiczenia.


SKO

 

Grażyna Zawalska

 

W tym celu wybraliśmy się do szkoły rodzenia w szpitalu Żeromskiego w Nowej Hucie. I porozmawialiśmy z Grażyną Zawalską - fizjoterapeutką, która od 19 lat prowadzi tam ćwiczenia.

- Ćwiczenia i ruch są potrzebne od małego aż do późnej starości. W czasie ciąży ruch jest ważny i dla kobiety i dla dziecka. U kobiet ćwiczenia łagodzą dolegliwości, które mogą się pojawić w czasie ciąży, a  więc: obrzęk nóg, bóle pleców, problemy z krążeniem. A jeśli chodzi o dziecko, to są już wiarygodne badania mówiące o tym, że dysfunkcje psychoruchowe mają swoje przyczyny u dzieci już w czasie ciąży. Brak aktywności zwiększa ryzyko tego typu dolegliwości.

Oczywiście są też przypadki, że kobieta musi ciążę "przeleżeć", bo przebiega ona z problemami - dodaje Zawalska. Dlatego każda planowana aktywność powinna się odbywać za zgodą lekarza prowadzącego

Kolejna zaleta ćwiczeń w ciąży: nie przytyje się zanadto, co też jest ważne dla zdrowia kobiety i jej dziecka.

W szkołach rodzenia prowadzi się głównie ćwiczenia oddechowe, rozluźniające, rozciągające, relaksujące - przede wszystkim takie, które pomogą później w porodzie. Ale również pozwolą utrzymać formę.

Są też zajęcia stricte fitness, z użyciem taśm czy hantli.

- Liczymy, że panie w domu te ćwiczenia regularnie powtarzają, bo zajęcia w szkole rodzenia raz w tygodniu to za mało - przekonuje fizjoterapeutka.

A jak często i jak długo powinno się powinno się takie ćwiczenia wykonywać?

- Zasada jest taka, że jedna sesja nie powinna trwać dłużej niż pół godziny. Ale takich sesji może być w ciągu dnia więcej, w zależności od tego, jak kobieta się czuje. Zaleca się jednak, aby było to dwa razy dziennie, maksymalnie co pół godziny.

A co z aktywnościami typu bieganie, siłownia czy basen? Grażyna Zawalska odpowiada: to możliwe!

- Jeśli kobieta przed ciążą regularnie trenowała, to nic nie stoi na przeszkodzie, by robiła to nadal. Oczywiście z odpowiednią intensywnością i za zgodą lekarza. Delikatne bieganie czy ćwiczenia na siłowni mogą tylko pomóc.

Pomóc, zająć czas i... sprawić radość.

Bo tak właśnie działają ćwiczenia.


SKO

 

Grażyna Zawalska

Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres opinie@radiokrakow.pl

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię