Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

„Aurora nostri temporis” w tarnowskim BWA

W przestrzeniach wystawienniczych  tarnowskiego BWA na dworcu PKP w Tarnowie intrygująca wystawa  o relacji teraźniejszości z pojęciem i wyobrażeniem antyku.    „Aurora nostri temporis” (z łac. Jutrzenka naszych czasów)  to ekspozycja przygotowana przez warszawskich kuratorów  Matyldę Prus i Stacha Szabłowskiego, dla których inspiracją stały się prace pochodzące z kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej . O wystawie w programie Koło Kultury z kuratorem Stachem Szabłowskim i artystą sztuk wizualnych Łukaszem Radziszewskim rozmawiała Jolanta Drużyńska

„Aurora nostri temporis”, widoki wystawy, fot. Przemysław Sroka/archiwum BWA Tarnów

J. Drużyńska rozmawia z S.Szabłowskim i Ł. Radziszewskim

Na wystawie „Aurora nostri temporis” proponujemy  - piszą kuratorzy wystawy - poszukać antyku teraźniejszości [...] - około roku 2000. Dystans, który dzieli nas od tej cezury w kategoriach historiograficznych może wydać się niewielki. Dwie dekady, jedno pokolenie. Poszukiwania antyku współczesności prowadzimy jednak w czasach, w których jedno pokolenie to cała epoka; zresztą w dziedzinie nowych technologii epoki trwają jeszcze krócej.
            Punktem wyjścia wystawy jest pochodząca z kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej praca Supergrupy Azorro pod tytułem „Pyxis systematis domestici quod video dicitur”.To film drogi o czterech artystach, którzy na początku XXI wieku przemierzają Środkową Europę w podróży z Krakowa do Wiednia. Zarówno artyści, jak i wszystkie napotkane po drodze osoby porozumiewają się wyłącznie po łacinie. Celem wyprawy jest zaś dostarczenie kasety wideo do pewnego austriackiego muzeum.
            Łacina jest językiem martwym, ale status martwej - chciałoby się powiedzieć „antycznej” - technologii ma również standard VHS, którego artyści używają w filmie jako nośnika swojej sztuki. W pracy Azorro krzyżują się dwa ważne dla wystawy wątki. Jeden to uniwersalizm, wyprowadzonej z wyobrażenia antyku, kultury klasycznej. Drugim jest akceleracja przemian cywilizacyjnych, których doświadczamy w ostatnich dekadach – dziesięcioleciach, w których coraz trudniej oddzielić pojęcia cywilizacji i technologii.
            Dlatego właśnie współczesnego antyku poszukujemy w okolicach roku 2000 – na progu nowego millennium, w epoce młodego internetu, w czasach ustrojowej transformacji, w Polsce stojącej na progu Unii Europejskiej (kolejnego wielkiego uniwersalnego projektu realizowanego na naszym kontynencie; pierwszym było Cesarstwo Rzymskie). O świcie cyfryzacji wszystkiego i wszystkich dziedzin życia.
            Dynamikę wystawy opieramy na dialogu prac z epoki (czyli powstałych około roku 2000), z powstającymi obecnie dziełami, których autorzy i autorki na różne sposoby odwołują się do pojęcia antyku, rozumianego zarówno w bliskiej, jak i historycznej perspektywie....

 ( tekst : Matylda Prus, Stach Szabłowski  - fragment) 

„Aurora nostri temporis”, widoki wystawy, fot. Przemysław Sroka/archiwum BWA Tarnów

„Aurora nostri temporis”, widoki wystawy, fot. Przemysław Sroka/archiwum BWA Tarnów


Artyści i artystki: Bezimienny, Rafał Bujnowski, Veronika Hapchenko, Marcin Maciejowski, Maciej Nowacki, Laura Pawela, Konrad Pustoła, Łukasz Radziszewski, Filip Rybkowski

oraz prace z kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej: Supergrupy Azorro, Moniki Sosnowskiej, Krzysztofa Zielińskiego

„Aurora nostri temporis” (z łac. Jutrzenka naszych czasów)

BWA / Dworzec PKP w Tarnowie, Pl. Dworcowy 4
3.12.2022-28.02.2023

„Aurora nostri temporis”, widoki wystawy, fot. Przemysław Sroka/archiwum BWA Tarnów

„Aurora nostri temporis”, widoki wystawy, fot. Przemysław Sroka/archiwum BWA Tarnów

Autor:
Jolanta Drużyńska

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię