-
Mieszkańcy i aktywiści chcą, by Aleje Słowackiego przestały być „ściekiem komunikacyjnym”.
-
Koalicja Ruchów Krakowskich „Wspólnie dla Miasta” proponuje otwarty dialog o przyszłości ulicy.
-
Uczestnicy podkreślają, że Aleje muszą łączyć funkcję transportową z rekreacyjną i zieloną.
-
Konsultacje społeczne mają pomóc wypracować długofalową wizję rozwoju tej przestrzeni.
- A
- A
- A
Aleja Słowackiego do zmiany? Mieszkańcy i aktywiści chcą przywrócić ulicy życie
„Aleja Słowackiego zamieniła się w ściek komunikacyjny” – mówi Iza Solecka, mieszkanka Krowodrzy. W audycji „O tym się mówi” w Radiu Kraków o przyszłości jednej z najważniejszych ulic Krakowa dyskutowali społecznicy, aktywiści i mieszkańcy. Jak podkreśla Paweł Hałat ze Stowarzyszenia Przestrzeń Ludzie Miasto, „to nie jest inicjatywa garstki aktywistów, ale szeroka dyskusja o tym, jak przywrócić alejom funkcję przyjazną ludziom”.Aleja Słowackiego – od plant do miejskiej arterii
Dyskusja o przyszłości Alei Słowackiego nabiera tempa. W czwartek (30 października) o 17:30 w budynku Radia Kraków odbędą się konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy, urbaniści i aktywiści będą szukać odpowiedzi na pytanie, jak przywrócić tej przestrzeni dawny blask.
Prezes Stowarzyszenia Przestrzeń Ludzie Miasto, Paweł Hałat, przypomina, że Koalicja Ruchów Krakowskich „Wspólnie dla Miasta” skupia kilkanaście organizacji o różnym profilu – transportowym, społecznym i urbanistycznym. – „To duża koalicja, która działa od 2023 roku. Naszym celem jest wspólne wypracowywanie rozwiązań dla ważnych problemów Krakowa – a Aleja Słowackiego to jeden z nich” – wyjaśnia.
Hałat podkreśla, że dziś aleje pełnią funkcję, której pierwotnie nie planowano. – „To miejsce nazywane kiedyś Nowymi Plantami stało się w ciągu dekad ulicą podporządkowaną ruchowi samochodowemu” – zauważa.
„Ściek komunikacyjny” zamiast przestrzeni dla ludzi
Iza Solecka, mieszkanka Krowodrzy i sąsiadka Alei Słowackiego, mówi o problemie z perspektywy codziennego życia.
– „Te aleje zamieniły się w ściek komunikacyjny dla tranzytu przez Kraków. Latem żar leje się z betonu, zimą bryzga błoto, a środkowa zieleń jest niedostępna dla mieszkańców” – opisuje.
Jej zdaniem, potrzebna jest długofalowa wizja zmian – nie tylko dla pieszych i rowerzystów, ale także dla kierowców. – „Nie jesteśmy radykałami. Wiemy, że samochody są potrzebne. Ale chcemy, żeby to miejsce miało więcej funkcji niż tylko transportowa” – podkreśla Solecka.
Kamil Bieniek z Platformy Komunikacyjnej Krakowa dodaje, że Aleja Słowackiego to kręgosłup komunikacji miejskiej. Według badań ruchu z 2023 roku aż trzy z dziesięciu najczęściej używanych przystanków autobusowych w Krakowie znajdują się właśnie w tym ciągu. – „Priorytetem musi pozostać komunikacja miejska. Ale jednocześnie trzeba szukać sposobów na poprawę jakości przestrzeni dla mieszkańców” – mówi Bieniek.
Zieleń, przestrzeń i plan na lata
Paweł Hałat przypomina, że część pozytywnych zmian już nastąpiła – uporządkowano parkowanie, odnowiono Park Krakowski, a nowe życie ma zyskać okolica Muzeum Narodowego i Cracovii. – „Aleje są wpisane do rejestru zabytków, więc nie da się ich przebudować od podstaw. Trzeba jednak przywrócić im funkcje reprezentacyjne, rekreacyjne i ekologiczne” – podkreśla.
Według Kamila Bieńka równie istotne będzie usprawnienie przesiadek i planowanie w perspektywie długofalowej. – „Musimy myśleć o tym miejscu z perspektywy 50 lat, a nie jednej kadencji” – zaznacza.
Konsultacje społeczne – jest szansa na wspólną wizję?
Najbliższe spotkanie konsultacyjne ma być początkiem otwartej dyskusji. Iza Solecka podkreśla, że mieszkańcy doceniają fakt, iż miasto wreszcie zaprosiło ich do rozmowy.
– „Lał deszcz, a mimo to ludzie przyszli na spacer badawczy. Zainteresowanie jest ogromne. Chcemy wspólnie wypracować kompromis, który uwzględni potrzeby wszystkich użytkowników alei” – mówi.
Paweł Hałat dodaje, że najważniejsze jest dziś zadawanie właściwych pytań. – „Zbyt długo traktowaliśmy Aleję Słowackiego jako oczywistość. Czas zaplanować przyszłość świadomie – w dialogu między mieszkańcami, kierowcami i urzędnikami” – podsumowuje.
Komentarze (0)
Najnowsze
-
18:24
Wyłudzili ponad 12 mln zł z pomocy covidowej. Prokuratura oskarża pięć osób z Małopolski
-
17:51
Potrącenie pieszego na ul. Dobrego Pasterza. Są utrudnienie w ruchu
-
17:31
Za kilka dni rozpocznie się remont ul. Dobrego Pasterza. Mieszkańcy boją się paraliżu komunikacyjnego
-
16:50
Czego chcą mieszkańcy Olkusza? Znamy wyniki głosowania w budżecie obywatelskim
-
16:44
Kolejowa na finiszu – ostatnia warstwa asfaltu już na drodze
-
16:34
Tragedia w Bukownie koło Olkusza. Nie żyje 65-letni mężczyzna
-
16:04
Jest promesa, będzie dotacja. Bazylika Na Skałce przejdzie solidny remont
-
15:35
Korki, protesty i obawy. Którędy poprowadzi obwodnica DK79?
-
15:11
Skąd się wzięło stado dzików na autostradzie A4? Drogowcy wyjaśniają
-
14:44
Troje do pary - o co chodzi w sakramencie małżeństwa
-
14:42
Nowy Targ. Zranił nożem znajomego, znęcał się nad bratem, dostał zarzuty
-
14:26
Zabił źrebię, by skrócić jego cierpienie. Teraz stanie przed sądem