- A
- A
- A
Rusza trzecia linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Kraków - Tarnów. W cieniu zamieszania z maszynistami
11 grudnia, wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy na kolei, ruszy trzecia linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej łącząca Kraków z Tarnowem. Obsługiwana będzie przez pociągi samorządowego przewoźnika Koleje Małopolskie, które pokonają tę trasę nawet w niecałą godzinę. Pojawiły się jednak pytania, czy Koleje Małopolskie będą miały wystarczającą liczbę pracowników, żeby obsługiwać nowe połączenie.Od niedzieli 11 grudnia trasę Kraków-Tarnów, czyli trzecią linię Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, będzie obsługiwać 30 pociągów spółki Koleje Małopolskie. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu będą kursować co pół godziny, a przez resztę dnia – co godzinę. Pojawił się jednak pewien problem.
Koleje Małopolskie nie mają wystarczającej liczby pracowników do obsługi trasy do Tarnowa - alarmują kolejowi związkowcy z Solidarności. Wojewódzka spółka boryka się z poważnymi brakami kadrowymi już od kilku lat - twierdzi Ireneusz Dynowski, przewodniczący komisji zakładowej z małopolskich Przewozów Regionalnych. Do tej pory wypożyczano już między innymi kierowników pociągu i mechaników.
Jak dodaje Dynowski, w sprawie wypożyczenia pracowników do Kolei Małopolskich w Krakowie pojawić się ma prezes ogólnopolskich Przewozów Regionalnych, Krzysztof Mamiński.
Prezes Mamiński w wypowiedzi dla Rynku Kolejowego przekonuje, że nie będzie podnajmował swoich pracowników spółce województwa małopolskiego do obsługi nowej linii do Tarnowa. Jednak prezes Kolei Małopolskich Ryszard Rębilas uspokaja, że trzecia nitka Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej wystartuje bez przeszkód. W grudniu ma w tym pomóc kilku maszynistów wypożyczonych z Kolei Mazowieckich. Natomiast jak zapowiada Rębilas w styczniu Koleje Małopolskie mają przyjąć kolejnych pracowników.
Jak poinformował w środę w Tarnowie marszałek Małopolski Jacek Krupa, nowoczesne i szybkie połączenie kolejowe między dwoma największymi miastami województwa to ukoronowanie prac zarządu regionu związanych z tworzeniem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
„Dwa lata temu ruszała pierwsza, krótka trasa SKA łącząca Kraków z Wieliczką. Teraz inaugurujemy trzecią nitkę. Te linie to zupełnie nowa jakość w codziennych podróżach do pracy, szkoły i na uczelnie, wyróżniające się punktualnością i dużą częstotliwością kursowania, nowoczesnym taborem oraz konkurencyjnymi cenami za bilety” - zaznaczył Krupa.
Stało się to możliwe dzięki zakończeniu przez PKP PLK modernizacji linii kolejowej E30 łączącej Kraków z Rzeszowem - największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Według zarządcy infrastruktury kolejowej od grudnia tego roku, wraz z nowym rozkładem jazdy, pociągi pasażerskie będą pokonywać tę trasę z prędkością 160 km/h. Koszt modernizacji linii E30 wynosi blisko 3,5 mld zł netto, z czego większość stanowi dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Leszek Zegzda, który w zarządzie województwa odpowiada za obszar transportu zaznaczył, że nową jakość przewozów odczują od grudnia nie tylko podróżujący nową linią Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Tarnowa, ale także mieszkańcy jadący dalej, na Sądecczyznę, bowiem niektóre składy dojadą do Nowego Sącza i Krynicy.
Docelowo, po zakończeniu przez PKP PLK remontu linii E30 na zachód od Krakowa, trzecia linia SKA zostanie przedłużona do Trzebini.
Trasy SKA obsługiwane będą taborem zakupionym przez województwo małopolskie. W tym roku na ten cel zostało przeznaczone ponad 300 mln zł, dzięki czemu zamówiono w nowosądeckim Newagu 13 elektrycznych pociągów Impuls. Pierwsze sześć pojazdów zostało odebranych z fabryki w ubiegłym tygodniu, zaś siedem kolejnych zacznie obsługiwać połączenia od marca przyszłego roku.
„W ciągu ostatnich lat, przy ogromnym wsparciu funduszy unijnych, zakupiliśmy w sumie 44 nowoczesne pociągi, które wprowadziły zupełnie nowy standard w podróży koleją. To na pewno nie koniec inwestycji w tabor – w przyszłym roku planujemy kupno kolejnych składów” – zapowiedział wicemarszałek Stanisław Sorys, odpowiadający w zarządzie województwa za Regionalny Program Operacyjny.
Obecnie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej funkcjonują dwie linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko, a także SKA2 Kraków Główny - Miechów/Sędziszów. W planach są kolejne linie, w tym z Krakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia.
Wszystkie linie SKA obsługuje spółka samorządowa Koleje Małopolskie; od grudnia 2014 r. do maja tego roku obsłużyła 3 mln osób, a do końca tego roku planuje przewieźć ponad 6,5 mln.
Docelowo wszystkie pociągi KM będą się charakteryzować jednolitym malowaniem, zgodnym z nowym logo Małopolski, w którym występują kolory: szary, żółty, niebieski, różowy i zielony.
PAP, Bartek Maziarz. jgk
Komentarze (0)
Najnowsze
-
20:15
Nie żyje Chris Rea. Muzyk miał 74 lata
-
18:15
Referendum w sprawie odwołania burmistrz Bochni. Ruszyła zbiórka podpisów
-
18:00
Prokuratura zajęła się tragicznymi wydarzeniami na A4. Zginęły dwie osoby
-
16:48
Pijany kierowca uderzył w mur kościoła św. Krzyża w Krakowie. Sprawą zajmie się prokuratura
-
16:38
Nie tylko święto światła. Żydowska Chanuka w cieniu antysemityzmu
-
16:35
Chełmiec. Peron na trasie Podłęże Piekiełko gotowy
-
15:03
W Tarnowie nie chcieli masztu telefonii komórkowej, ale jeden z sąsiadów się wyłamał. "Skusiły mnie pieniądze"
-
13:58
Od 24 do 28 grudnia w Małopolsce czynnych będzie prawie 50 gabinetów opieki zdrowotnej
-
13:53
Kłopoty z budową nowego pasa na krakowskim lotnisku. Zła wiadomość dla Kraków Airport
-
13:27
Od nowego roku w Nowym Targu nocą alkoholu nie kupimy
-
13:05
Wciąż nie złapano sprawców napadu na sklep jubilerski w Krakowie
-
11:45
Święta w małym miasteczku
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze