Fundacja Dla Kina i Kino Pod Baranami zapraszają na wyjątkowe wydarzenie w ramach 22. Festiwalu Filmu Niemego. W sobotę 4 grudnia, w sali Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha wystąpi Karolina Rec - kompozytorka i wiolonczelistka znana pod pseudonimem Resina, której na scenie towarzyszyć będzie perkusista Mateusz Rychlicki. Artyści zagrają na żywo muzykę do przejmującego filmu Męczeństwo Joanny d'Arc Carla Theodora Dreyera - niekwestionowanego arcydzieła niemego kina. 

Rozpoczynający się 2 grudnia 22. Festiwal Filmu Niemego to wydarzenie skupione na kinie sprzed epoki dźwiękowej. W programie Festiwalu tradycyjnie pojawiają się zarówno rozpoznawalne dzieła jak i mniej znane perełki, wyświetlane z muzyką na żywo w wykonaniu artystów z różnych stron świata, reprezentujących rozmaite gatunki muzyczne. W tym roku Festiwal odbędzie się pod hasłem Ekspresja.

Wyjątkowym punktem programu Festiwalu będzie koncert Resiny - kompozytorki i wiolonczelistki Karoliny Rec, autorki ścieżek dźwiękowych do filmów (Dzień czekolady) i gier (Vampire: The Masquerade - Shadows Of New York), która zaciera granice między pozornie różnymi gatunkami muzycznymi i wykorzystuje szeroki wachlarz źródeł dźwięku. Najnowszy album artystki Speechless, zawierający kompozycje na 24-osobowy chór, ukazał się w listopadzie tego roku nakładem Fat Cat Records 130701. W czasie koncertu w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha Resinie towarzyszyć będzie perkusista Mateusz Rychlicki (znany z projektów takich jak Dynasonic, Kristen, Kobieta z Wydm), z którym artystka współpracuje od wielu lat (m.in. na płytach Traces i Speechless, a także podczas wielu wspólnych koncertów).

Resina i Mateusz Rychlicki wykonają na żywo muzykę do filmu Męczeństwo Joanny d'Arc Carla Theodora Dreyera, uznawanego za apogeum artystycznych możliwości niemego kina.

Męczeństwo Joanny d'Arc to przejmujący zapis ostatniego dnia życia Joanny d'Arc (wspaniała Renée Falconetti), która została skazana na śmierć na stosie. Duński reżyser Carl Theodor Dreyer – mistrz metafizycznego realizmu – otrzymał propozycję realizacji epopei narodowej o postaci szczególnie ważnej dla historii Francji. Wybrał Joannę d'Arc – od 1920 roku świętą kościoła katolickiego, a zarazem kluczową postać wojny stuletniej. Męczeństwo Joanny d'Arc to film ukazujący w pełnej krasie potęgę filmowego zbliżenia oraz jego wpływ na emocje widza. Kluczowym środkiem wyrazu są twarze Joanny i jej oprawców, filmowane w białej, niemal abstrakcyjnej przestrzeni. Natchnione i niewinne spojrzenie dziewczyny Dreyer kontrastował z okrutnymi, brzydkimi i karykaturalnymi twarzami pozostałych bohaterów. 


Wydarzenie odbędzie się w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (ul. Marii Konopnickiej 26).



Partnerem pokazu jest Instytut Francuski w Polsce.

BILETY:
32 zł (normalny)

25 zł (ulgowy)

Bilety dostępne w kasie Kina Pod Baranami oraz online. 

 

O ARTYSTACH:

Karolina Rec - kompozytorka i wiolonczelistka od 2016 roku występująca pod pseudonimem Resina. Artystka wydała swój debiutancki album w 2016 roku po podpisaniu kontraktu z wytwórnią FatCat's 130701. Drugi album, Traces, pojawił się w lipcu 2018 roku. W 2020 roku Resina rozszerzyła swój dorobek nagrywając ścieżkę dźwiękową do kultowej gry RPG Vampire: The Masquerade - Shadows Of New York, która została wydana jako LP przez gdańską wytwórnię Coastline Northern Cuts. Nowy album Speechless, zawierający kompozycje na 24-osobowy chór, ukazał się w listopadzie 2021 roku nakładem Fat Cat Records 130701.

Resina stale współpracuje z artystami reprezentującymi różne gatunki muzyczne, takimi jak: Christina Vantzou, Emilie Levienaise-Farrouch, Bicep, Zamilska czy Hubert Zemler. Komponuje muzykę filmową i teatralną (jej utwory wykorzystano m.in. w zwiastunie filmu Dwóch papieży oraz na pokazach mody Gucci i Givenchy). Jako artystka koncertowa grała w całej Europie i Australii.

Twórczość Resiny charakteryzuje się awanturniczym, osobistym językiem improwizacji i kompozycji. Artystka wykorzystuje szeroki wachlarz źródeł dźwięku: od eksperymentów z wiolonczelą, wokalami (w tym chórem) po elektronikę i perkusję, zacierając tym samym granice między pozornie różnymi gatunkami muzycznymi. 

Na Festiwalu Resinie towarzyszyć będzie perkusista Mateusz Rychlicki (znany m.in. z Dynasonic, Kristen, Kobieta z Wydm), z którym artystka współpracuje od wielu lat m.in. na płytach Traces i Speechless, a także podczas wielu wspólnych koncertów.

 

O FILMIE:

MĘCZEŃSTWO JOANNY D'ARC | LA PASSION DE JEANNE D'ARC

reż. Carl Theodor Dreyer, Francja 1928, 81'

 

Przejmujący zapis ostatniego dnia życia Joanny d'Arc (Renée Falconetti), która została skazana na śmierć na stosie. Prosta, niepiśmienna, 19-letnia dziewczyna podczas wykańczających przesłuchań przeciwstawia się swoim oprawcom. Jest pełna wiary i ufności w Bogu, który wybrał ją na swoją posłanniczkę. 

Scenariusz filmu został oparty na prawdziwych protokołach z przesłuchań Joanny, reżyser skupił się jednak wyłącznie na ostatnim dniu życia świętej, 30 maja 1431 roku. Carl Theodor Dreyer ograniczył również scenografię filmu. Choć na potrzeby filmu wybudowano niemal całe średniowieczne Rouen, twórca wykorzystał tylko kilka lokacji, które filmował w dużym zbliżeniu i z użyciem skrajnie ascetycznych dekoracji.

Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami. 

ORGANIZATORZY:

Fundacja Dla Kina

Kino Pod Baranami

 
WSPÓŁFINANSOWANIE:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Miasto Kraków

Polski Instytut Sztuki Filmowej


PARTNERZY:

Goethe-Institut w Krakowie

Instytut Francuski w Polsce

Krakowskie Biuro Festiwalowe

Fondazione Cineteca di Bologna

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny

Betel Klub

Studio Kropka

Pałac pod Baranami

Sieć Kin Studyjnych

Europa Cinemas

 

PATRONI MEDIALNI:

JAZZKULTURA

Klatki na oczach. Blog Roberta Siwczyka

Krakow.pl

Kraków Culture Karnet

Off Radio Kraków

Radio Kraków

Uwolnijmuzyke.pl

Wyborcza.pl

 

DESIGN:

BLEKA

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

Współfinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Projekt finansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec.