Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Pandemiczny 2020 rok nie był dobry dla turystyki w Małopolsce

  • Aktualności
  • date_range Czwartek, 2021.04.29 16:01 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 01:02 )
Władze województwa podsumowały ruch turystyczny w roku, w którym wybuchła w naszym kraju epidemia. Szacunkowe wpływy dla małopolskiej gospodarki wyniosły 9 miliardów 840 milionów złotych. Były niższe 0 35% w stosunku do poprzedniego roku - mówi wicemarszałek województwa małopolskiego Tomasz Urynowicz, który zwraca uwagę, że goście z zagranicy są cenni, bo zostawiają czterokrotnie więcej pieniędzy niż turyści rodzimi. Krajowy ruch turystyczny w Małopolsce zmniejszył się natomiast tylko o jeden procent - najchętniej z małopolskich atrakcji korzystają mieszkańcy województwa... małopolskiego.

fot: Pixabay

W 2020 roku Małopolskę odwiedziło 15,3 mln turystów o 14 proc. mniej niż rok wcześniej, a spodziewane wpływy z tego sektora gospodarki wyniosły 9 mld 840 mln zł i były niższe o 35 proc. niż w 2019 roku – poinformowały w czwartek władze województwa.

"Bardzo wyraźny jest spadek gości zagranicznych – o 62 proc. do 1,4 mln osób" – mówił wicemarszałek województwa Tomasz Urynowicz. To o tyle ważne, że według szacunków turysta zagraniczny odwiedzający Małopolskę zostawia średnio cztery razy więcej pieniędzy niż Polacy.

Jak podkreślił Urynowicz liczba turystów krajowych mimo pandemii zmniejszyła się zaledwie o 1 proc. Było ich blisko 14 mln, ale w porównaniu z rokiem 2019 dwukrotnie wzrosła liczba tych, którzy przyjechali do Małopolski tylko na jeden dzień.

Wicemarszałek mówił, że Małopolska jest mekką turystów aktywnych. "Mamy góry, mamy ścieżki rowerowe, które przyciągają turystów i chcielibyśmy w najbliższych latach doprowadzić do budowy nowych ścieżek" – powiedział Urynowicz.

Wśród turystów zagranicznych, najwięcej osób odwiedzających Małopolskę pochodziło z Niemiec (17,9 proc.), Wielkiej Brytanii (16,4 proc.) i Francji (9,6 proc.), a wśród odwiedzających z Polski dominowali mieszkańcy Małopolski (47,3 proc.), Śląska (17,9 proc.), Mazowsza (7,4 proc.) oraz Podkarpacia (5 proc.).

Wśród najczęściej wybieranych miejsc były: Zakopane, Kraków, Niedzica, Ojcowski Park Narodowy, Czorsztyn, Nowy Targ, Wieliczka, Szczawnica, Tatry oraz Szlak Architektury Drewnianej. Najpopularniejszymi atrakcjami turystycznymi wskazywanymi przez odwiedzających region w 2020 r. były: Babiogórski Park Narodowy, Tatrzański Park Narodowy, Turbacz, Wzgórze Wawelskie, Spływ Flisacki Przełomem Dunajca, Krupówki w Zakopanem, górskie szlaki, Rynek Główny w Krakowie, Zamek w Niedzicy i Kopalnia Soli w Wieliczce.

Według szacunków w Małopolsce w branży turystycznej zatrudnionych jest ok. 100 tys. osób, a przynosi ona ok. 10 proc. PKB województwa. Podczas pandemii przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty mogli w ramach Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej starać się o bezzwrotną dotację na utrzymanie zatrudnienia lub ubiegać się o unijne pożyczki na atrakcyjnych warunkach.

W 2021 r. zarząd województwa proponuje nową formę pomocy finansowej dla firm z branży turystycznej - pożyczkę turystyczną. Będzie mógł się o nią ubiegać każdy mikro, mały lub średni przedsiębiorca, który działa na rynku dłużej niż 24 miesiące i którego sytuacja na koniec 2019 r. nie była trudna, a w wyniku pandemii wystąpił znaczny spadek obrotów (o co najmniej 75 proc. porównując okres od grudnia 2020 do lutego 2021 z okresem grudzień 2019 – luty 2020). Maksymalna kwota pożyczki to do pół miliona złotych na cele obrotowe i do 1 mln zł dla pożyczek na cele inwestycyjne.

Przygotowując się do odbudowy sektora turystycznego po pandemii władze województwa chcą przeznaczyć ok. 8 mln zł na kampanię promocyjną za granicą "Małopolska – cel podróży", która jest organizowana przez województwo wspólnie z Krakowem. Kampania będzie skierowana w szczególności do turystów z Niemiec i Wielkiej Brytanii.

"Chcemy wskazać i wykorzystać największe atuty Małopolski: turystykę aktywną: rowerową i górską, turystykę kulturową, wellness i spa oraz turystykę kulinarną i biznesową" – mówił prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej Grzegorz Biedroń.

Grzegorz Biedroń mówił, że promocja turystyki aktywnej przyniosła efekty: widoczny był nawet wzrost ruchu w parkach narodowych (w niektórych o 40 proc.) a dzięki staraniom władz województwa, organizacji turystycznych i samorządów z południa Małopolski gminy górskie otrzymały 294 mln zł rządowej pomocy, które mogą przeznaczyć na inwestycję w rozwój turystyki.

Przewodniczący Komisji Edukacji, Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w sejmiku województwa Turystyki Rafał Kosowski mówił, że Małopolska przygotowuje strategię rozwoju turystyki do 2030 roku. "Dokument ten pozwoli nam wkroczyć w następne lata pocovidowe z usystematyzowanym programem, który będzie można realizować i odrobić straty, a szacowane straty za ubiegły rok w sektorze turystyki to utracone przychody na poziomie 5 mld zł w naszym województwie. Branża turystyczna została mocno dotknięta pandemią" – podkreślił Kosowski, dodając, że także cztery miesiące tego roku także nie sprzyjały odrabianiu strat.

W strategii założono rozwój turystyki w Małopolsce w sposób zrównoważony oraz przyjazny zarówno dla mieszkańców regionu, jak i turystów i przedsiębiorców działających na rynku usług turystycznych. Ocena i konsultacje społeczne tego dokumentu są planowane na wrzesień, a przyjęcie strategii z końcem 2021 roku.

 

Maciej Skowronek/PAP/bp

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię