W 2020 roku Małopolskę odwiedziło 15,3 mln turystów o 14 proc. mniej niż rok wcześniej, a spodziewane wpływy z tego sektora gospodarki wyniosły 9 mld 840 mln zł i były niższe o 35 proc. niż w 2019 roku – poinformowały w czwartek władze województwa.
"Bardzo wyraźny jest spadek gości zagranicznych – o 62 proc. do 1,4 mln osób" – mówił wicemarszałek województwa Tomasz Urynowicz. To o tyle ważne, że według szacunków turysta zagraniczny odwiedzający Małopolskę zostawia średnio cztery razy więcej pieniędzy niż Polacy.
Jak podkreślił Urynowicz liczba turystów krajowych mimo pandemii zmniejszyła się zaledwie o 1 proc. Było ich blisko 14 mln, ale w porównaniu z rokiem 2019 dwukrotnie wzrosła liczba tych, którzy przyjechali do Małopolski tylko na jeden dzień.
Wicemarszałek mówił, że Małopolska jest mekką turystów aktywnych. "Mamy góry, mamy ścieżki rowerowe, które przyciągają turystów i chcielibyśmy w najbliższych latach doprowadzić do budowy nowych ścieżek" – powiedział Urynowicz.
Wśród turystów zagranicznych, najwięcej osób odwiedzających Małopolskę pochodziło z Niemiec (17,9 proc.), Wielkiej Brytanii (16,4 proc.) i Francji (9,6 proc.), a wśród odwiedzających z Polski dominowali mieszkańcy Małopolski (47,3 proc.), Śląska (17,9 proc.), Mazowsza (7,4 proc.) oraz Podkarpacia (5 proc.).
Wśród najczęściej wybieranych miejsc były: Zakopane, Kraków, Niedzica, Ojcowski Park Narodowy, Czorsztyn, Nowy Targ, Wieliczka, Szczawnica, Tatry oraz Szlak Architektury Drewnianej. Najpopularniejszymi atrakcjami turystycznymi wskazywanymi przez odwiedzających region w 2020 r. były: Babiogórski Park Narodowy, Tatrzański Park Narodowy, Turbacz, Wzgórze Wawelskie, Spływ Flisacki Przełomem Dunajca, Krupówki w Zakopanem, górskie szlaki, Rynek Główny w Krakowie, Zamek w Niedzicy i Kopalnia Soli w Wieliczce.
Według szacunków w Małopolsce w branży turystycznej zatrudnionych jest ok. 100 tys. osób, a przynosi ona ok. 10 proc. PKB województwa. Podczas pandemii przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty mogli w ramach Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej starać się o bezzwrotną dotację na utrzymanie zatrudnienia lub ubiegać się o unijne pożyczki na atrakcyjnych warunkach.
W 2021 r. zarząd województwa proponuje nową formę pomocy finansowej dla firm z branży turystycznej - pożyczkę turystyczną. Będzie mógł się o nią ubiegać każdy mikro, mały lub średni przedsiębiorca, który działa na rynku dłużej niż 24 miesiące i którego sytuacja na koniec 2019 r. nie była trudna, a w wyniku pandemii wystąpił znaczny spadek obrotów (o co najmniej 75 proc. porównując okres od grudnia 2020 do lutego 2021 z okresem grudzień 2019 – luty 2020). Maksymalna kwota pożyczki to do pół miliona złotych na cele obrotowe i do 1 mln zł dla pożyczek na cele inwestycyjne.
Przygotowując się do odbudowy sektora turystycznego po pandemii władze województwa chcą przeznaczyć ok. 8 mln zł na kampanię promocyjną za granicą "Małopolska – cel podróży", która jest organizowana przez województwo wspólnie z Krakowem. Kampania będzie skierowana w szczególności do turystów z Niemiec i Wielkiej Brytanii.