Pociągi PKP Intercity
Pociągi będą odjeżdżać w równych odstępach czasowych, co jest wygodą dla pasażerów w planowaniu podróży i zapamiętywaniu rozkładów. Cykliczność będzie widoczna m.in. na liniach: Trójmiasto – Warszawa (odjazd co 1 godzinę), Trójmiasto – Kraków (odjazd nie rzadziej niż co 2 godziny) czy Wrocław – Kraków (odjazd co 1 godzinę). Co 2 godziny będą kursować składy z Warszawy do Berlina, co 4 godziny z Krakowa do Wiednia, a także co 4 godziny do Pragi z Krakowa, Warszawy Wrocławia, Poznania i Trójmiasta.
Od połowy grudnia pociągi kategorii Express InterCity Premium rozpoczną kursowanie do Zakopanego. Bezpośrednie połączenie do popularnej miejscowości turystycznej zapewni pociąg EIP z Trójmiasta. Czas przejazdu ze stacji Zakopane do Gdańska Głównego wyniesie 7 h 1 minutę. Skład zatrzyma się po drodze m.in. w Krakowie i Warszawie. Połączenie zapewni możliwość szybkiego przejazdu do Zakopanego: z Warszawy w 4 h 19 minut oraz z Krakowa w 1 h 57 minut. W sezonie wakacyjnym relacja pociągu zostanie wydłużona do Kołobrzegu, co jeszcze bardziej ułatwi podróżowanie koleją w drodze na letni wypoczynek.
W nowym rozkładzie podróżni skorzystają z większej liczby połączeń ekspresowych. Aż 15 nowych pociągów tej kategorii wyjedzie m.in. na trasę Trójmiasto-Warszawa, na której od rana do wieczora pociągi będą kursować co godzinę. Zwiększy się również liczba składów kategorii EIC i EIP z Krakowa do Gdyni, z 7 do 9 oraz z Krakowa do Warszawy – z 13 do 14 par pociągów. Nowymi połączeniami ekspresowymi będą: EIC Viadrina relacji Wrocław – Warszawa przez Poznań oraz wakacyjny EIC Lajkonik łączący Kraków z Półwyspem Helskim.
Dzięki wydłużeniu relacji kolejnych połączeń w sezonie 2025/2026, pasażerowie skorzystają z nowych możliwości podróżowania. Pociągiem IC Kossak dojedziemy bezpośrednio z Przemyśla do Kołobrzegu (dotychczas pociąg kursował z Krakowa). Warto dodać, że podróżni tego pociągu będą od grudnia korzystać z wyższego komfortu podróżowania, gdyż będzie on kursował w kategorii IC. Oznacza to, że skład będzie zestawiony ze zmodernizowanych wagonów z przestrzenią gastronomiczną. Częściej, bo codziennie, na tory wyjedzie skład IC Matejko z Przemyśla, którym będzie można dojechać ze Szczecina. Po drodze pociąg zatrzyma się m.in. we Wrocławiu, Opolu, Katowicach oraz Krakowie. Wydłużona zostanie również relacja składu TLK Spodek oraz IC Gwarek, które pojadą do Krakowa (dotychczas do Katowic). W sezonie wakacyjnym TLK Pułaski będzie kursować w wydłużonej relacji do Kołobrzegu, poza sezonem w relacji Kraków – Poznań.
Pociągi Polregio
W rozkładzie jazdy 2025/2026 pojawią się nowości, ale niestety również utrudnienia dla pasażerów. Będą trzy nowe pary przyspieszonych pociągów w relacji Bielsko–Biała Główna – Kraków Główny – Bielsko–Biała Główna. Pociągi wrócą na zmodernizowaną część trasy na linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz, od nowego rozkładu jazdy pociągi Podhalańskiej Kolei Regionalnej pojadą w relacji od/do stacji Rabka Zaryte. Nocny pociąg z Krakowa Głównego do Trzebini będzie kursował w soboty, niedziele i święta.
Pojawi się dodatkowa wieczorna para pociągów relacji Kraków Główny – Wolbrom – Kraków Główny, kursująca codziennie. Pociąg nr 30684 zamiast w relacji Krynica-Zdrój – Tarnów pojedzie do stacji Kraków Główny. Pociąg nr 30663 zamiast w relacji Tarnów – Nowy Sącz pojedzie w relacji od stacji Kraków Główny. Zostanie wydłużona trasa pociągu 43526 kursującego w dni robocze, który rozpocznie bieg o godz. 4:46 w Czechowicach – Dziedzicach, a skończy o godz. 6:30 w Krakowie Głównym.
Skrócone natomiast zostaną relacje pociągów:
- 43202/3 oraz 34206/7 BAURSKI Czechowice Dziedzice – Dębica – Czechowice Dziedzice na relację Czechowice Dziedzice – Tarnów – Czechowice Dziedzice.
- 43300/1 oraz 34308/9 KAROLINKA Katowice - Dębica – Katowice na relację Katowice – Tarnów – Katowice.
Pociągi Kolei Małopolskich
Od 14 grudnia pojawią się dodatkowe wieczorne i nocne kursy na wszystkich trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w weekendy. Z powodu prac remontowych na niektórych odcinkach będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Dodatkowe kursy na liniach SKA1, SKA2, SKA3, zapewnią w soboty i niedziele możliwość wyjazdu z Krakowa po godzinie 1.00 w nocy.
Ostatni pociąg SKA1 relacji Kraków Główny - Wieliczka Rynek-Kopalnia odjedzie o 1:19 i przyjedzie na stację docelową o 1:40. Pociąg SKA2 Kraków Główny – Skawina odjedzie o 1:23 i dotrze na stację końcową o 1:49. Z kolei wyjazd ostatniego połączenia SKA3 Kraków Główny – Tarnów zaplanowano o 1:27, a przyjazd o 2:46.
Zwiększona zostanie również wieczorna weekendowa oferta pociągów z Tarnowa do Krakowa. W piątki i soboty ostatni kurs SKA3 z Tarnowa do Krakowa odjedzie o godzinie 23:30, a do stacji docelowej dotrze o godz. 0:48.
Ponadto uruchomiony zostanie dodatkowy codzienny kurs SKA2 w relacji Kraków Główny odj. 23:51 – Skawina przyj. 0:17. Do tej pory był to jedyny kierunek SKA bez codziennego pociągu zapewniającego wyjazd z Krakowa po godzinie 23:00.
W kolejnych miesiącach coraz bardziej rozległe będą prace modernizacyjne prowadzone przez PKP PLK na linii kolejowej nr 8 (Kraków-Kielce-Warszawa). Są one związane z wymianą infrastruktury torowej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowych. W związku z tym, w trakcie obowiązywania pierwszej korekty w rozkładzie jazdy 2025/26, zmianie ulegać będzie układ zaplanowanych zamknięć torów, czego konsekwencją będą zmiany rozkładu jazdy w poszczególnych okresach.
W okresie od 14 grudnia 2025 r. do 15 stycznia 2026 r. ruch po jednym czynnym torze w obu kierunkach będzie odbywać się na odcinkach: Kraków Batowice – Zastów, Niedźwiedź – Słomniki, Kozłów – Sędziszów.
Podobnie jak w dotychczas obowiązującym rozkładzie jazdy, ze względu na duże natężenie ruchu pociągów na odcinku objętym pracami niektóre pociągi na części trasy zostaną zastąpione autobusami.
Z kolei w okresie od 16 stycznia do 7 marca 2026 r. pociągi będą kursować tylko po jednym czynnym torze na odcinkach: Kraków Główny – Kraków Batowice, Słomniki – Miechów – Tunel, Kozłów – Sędziszów.
Prace obejmą łącznie ponad 40 kilometrów linii kolejowej. Przełoży się to na dużo większą skalę zastępczej komunikacji autobusowej, która, wobec znacznych ograniczeń w przepustowości, w różnym zakresie obejmie większość kursów w ciągu doby.
Zgodnie z zapowiedziami prace na całym odcinku Kraków Główny – Kozłów będą kontynuowane również w kolejnych miesiącach. Od marca 2026 r. należy spodziewać się dużej skali utrudnień oraz ograniczeń w liczbie pociągów. O wszystkich tych zmianach przewoźnik będzie informować na bieżąco.
Przewidywany termin zakończenia prac to sierpień 2026 r., a przywrócenie standardowego kursowania pociągów, według pierwotnych założeń do rozkładu jazdy, planowane jest od września 2026 r.
Od 1 września 2026 roku Koleje Małopolskie planują ponownie wprowadzić swoje pociągi na linię kolejową nr 95 do stacji Kraków Nowa Huta. Będzie to sześć par pociągów (12 kursów) jako uzupełnienie istniejącej oferty przewoźnika Polregio.
Pociągi RegioJet
Od niedzieli pasażerowie będą mogli jeździć pociągami czeskiego przewoźnika na dwóch trasach. To połączenia Kraków - Warszawa - Gdynia oraz Warszawa - Ostrawa - Praga. RegioJet zacznie jednak nowy rozkład jazdy z mniejszą liczbą kursów, niż pierwotnie zapowiadał. Zamiast sześciu par pociągów na trasach Kraków–Warszawa będą trzy połączenia dziennie, a kolejne zostaną uruchomione stopniowo w najbliższych tygodniach. RegioJet ogranicza też skalę startu swoich połączeń pomiędzy Warszawą a Trójmiastem. Spółka zapowiadała pod koniec listopada kursowanie trzech par pociągów dziennie na tej trasie, tymczasem w czwartek podała, że spośród pociągów na trasie Kraków–Warszawa jeden zostanie przedłużony do Gdyni. Kolejnych przedłużeń można spodziewać się w połowie stycznia.