Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Pierwszy w Polsce tor do testowania lokomotyw o różnym napięciu elektrycznym powstał w Nowym Sączu

  • Nowy Sącz
  • date_range Czwartek, 2020.11.26 16:08 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 00:31 )
400-metrowy odcinek szyn i sieci trakcyjnej wybudował producent pociągów firma NEWAG. Dzięki temu firma na miejscu będzie mogła testować lokomotywy zamówione przez zagranicznych przewoźników, a w których stosuje się inne napięcie elektryczne w sieci trakcyjnej. Pozwoli to na skrócenie czasu produkcji, bo pierwsze testy lokomotywy przejdą na miejscu, a nie w kraju zamawiającego – wyjaśnia Zbigniew Konieczek, prezes NEWAGu.

Fot. Damian Radziak

Posłuchaj, co mówi Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG
Nowy Sącz. Otwarcie toru testowego w NEWAGu

- To jest nieodzowne ku temu, aby można było też wyjść za granicę. Napięcie sieci trakcyjnej tylko w Polsce i kawałek we Włoszech wynosi 3000 V. W innych krajach napięcia są inne. W związku z tym ta inwestycja - tego toru jest tylko 400 m - jest niezbędna, aby później na tor doświadczalno-testowy taka lokomotywa mogła pojechać i żeby wszystkie ewentualne poprawki zrobić tutaj, a nie w Czechach czy w Niemczech - mówi Zbigniew Konieczek, prezes Newag.

W uruchomieniu toru uczestniczył Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk i prezes PKP CARGO Czesław Warsewicz. Przewoźnik zamówił w Newagu lokomotywy tzw. wielosystemowe. Dzięki temu mogą one przewozić towary np. z Ukrainy przez Polskę do Niemiec. W każdym kraju jest inne napięcie sieci trakcyjnej, dlatego do tej pory przewoźnik na granicach musiał zamieniać lokomotywy. Teraz to nie będzie konieczne.  

Tor testowy został uroczyście zaprezentowany w czwartek z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Dzięki swojej szczególnej specyfikacji infrastruktura toru pozwala na testowanie pojazdów szynowych przeznaczonych dla różnych systemów zasilania: 3kV DC, 15kV 16 2/3 Hz AC oraz 25kV 50Hz AC, wykorzystywanych na terenie Niemiec, Austrii, Czech oraz Słowacji. Obiekt składa się z 245 metrów torów użytkowych oraz niezbędnej transformatorowni pozwalającej na zmianę napięcia.

Prezes spółki zaznaczył, że najnowsza inwestycja spółki to efekt długofalowych planów rozwoju firmy. Umożliwia ona testowanie pojazdów wielosystemowych, co otwiera drzwi do nowych segmentów rynku daje oraz możliwości ekspansji zagranicznej.

Jak ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, „dzisiaj wiele wydarzeń bardzo ważnych dla polskiej kolei dzieje się w zakładach Newagu w Nowym Sączu”.

Podkreślił, że miliardowe zamówienia polskich przewoźników, takich jak PKP Cargo i Intercity, ulokowane w krajowych fabrykach pozwalają „ożywiać polską gospodarkę, unowocześniać przedsiębiorstwa i pomagać im w ekspansji zagranicznej”.

„Polskie koleje wyzwolone zostały inicjatywą inwestycyjną polskich przewoźników (…), tak dzieje się np. w Newagu” - zaznaczył Adamczyk.

Podczas konferencji zaprezentowano przejazd wielosystemowej lokomotywy Dragon 2 wyprodukowanej dla PKP Cargo.

We wrześniu zeszłego roku PKP Cargo SA podpisały umowę z firmą Newag na dostawę 31 lokomotyw elektrycznych Dragon 2. Wartość kontraktu, który ma zostać zrealizowany w latach 2019-2022 wynosi ponad 518,9 mln zł netto. Przedmiotem umowy są nowoczesne lokomotywy elektryczne Dragon 2 w dwóch konfiguracjach: siedem sztuk wyposażonych w spalinowy moduł dojazdowy oraz 24 pojazdy dwunapięciowe, przystosowane do jazd w Czechach i Słowacji, gdzie jest inne napięcie trakcyjne. Zgodnie z planami Dragony 2 zostaną tam homologowane.

Prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz poinformował w czwartek, że pierwsza część umowy dotycząca lokomotyw z modułem dojazdowym została już zrealizowana. „Ich jakość odpowiada dzisiejszym wymogom rynku, lokomotywa jest efektywna, pomaga nam w walce konkurencyjnej” - ocenił.

Zgodnie z harmonogramem – wskazał szef PKP Cargo – producent rozpoczyna teraz dostawy pojazdów dwusystemowych. „Są one dla nas niezwykle istotne i ważne w naszej ekspansji na rynku zagraniczne” - zaznaczył Warsewicz.

Dragon 2 to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) wyposażona w ETCS poziom 2. Jej przeznaczeniem jest prowadzenie ciężkich składów towarowych. Jak podkreślają przedstawiciele spółki, pojazd został zaprojektowany przez polskich inżynierów i w pełni wyprodukowany w kraju. 78 proc. komponentów użytych do budowy tej lokomotywy pochodzi od polskich producentów.

 

Bartosz Niemiec/PAP/bp

 
 
Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię