- Niektóre państwa Europy Zachodniej patrzą na Ukrainę i powtarzają gest Piłata "umywają ręce" - mówił w Kalwarii Zebrzydowskiej abp Marek Jędraszewski. W słowie skierowanym do pielgrzymów metropolita krakowski nawiązał do toczącej się w Ukrainie wojnie. "To budzi, ogromne przerażenie, do czego zdolny jest człowiek, który odchodzi od Boga" - mówił.

Arcybiskup nawiązywał też do reakcji na wydarzenia wojenne krajów zachodnich. "Ukraina jest w tym konflikcie niewinna. Jest ofiarą okrutnej agresji, ale nie chcą nazwać wprost agresora agresorem. Nie chcą nieść pomocy, której Ukraina oczekuje. Ona nie broni tylko swojej wolności, ale także wolności naszej i całej Europy" - dodawał.

Metropolita krakowski dziękował też Polakom za serce i pomoc okazaną uchodźcom wojennym. "Naród Polski nie umywa rąk, jak czynią inni, ale ręce otwiera szeroko, aby przyjąć tych, którzy potrzebują naszego wsparcia, naszego domu" - mówił abp. Jędraszewski.

W związku z uroczystościami przez cały dzień trzeba spodziewać się utrudnień na drogach w rejonie Kalwarii Zebrzydowskiej. Ruch może być czasowo wstrzymywany. Będzie nim kierować policja i służby porządkowe.

W Wielki Piątek w Kościele jest Liturgia Męki Pańskiej; w tym roku w modlitwie dodano wezwanie za naród ukraiński

W Wielki Piątek Kościół katolicki nie sprawuje mszy św. Celebrowana jest Liturgia Męki Pańskiej, w czasie której odczytuje się opis męki Pańskiej według Ewangelii św. Jana i trwa adoracja krzyża. W tym roku, w modlitwie powszechnej, Kościół będzie modlił się za naród Ukraiński.

Wielki Piątek w Kościele katolickim jest upamiętnieniem męki Pańskiej. Zgodnie z tradycją ołtarz w świątyniach jest obnażony: bez krzyża, świeczników i obrusów.

Liturgię Męki Pańskiej sprawuje się według schematu podanego w mszale rzymskim. Nabożeństwo rozpoczyna się liturgią Słowa, w której naczelne miejsce zajmuje opis męki Pańskiej według Ewangelii św. Jana. Akcentuje się bardziej chwałę odkupienia przez krzyż, niż poniżenia przez mękę. Następnie odbywa się adoracja krzyża: przez pocałunek, uklęknięcie lub skłon.

Jedną z ważnych części Liturgii Męki Pańskiej jest rozbudowana modlitwa powszechna. Jej forma i tekst są znane od V wieku i w zasadzie niezmieniane. Mszał rzymski podaje dziesięć intencji. Pierwsza jest za cały Kościół, o pokój, jedność i trwanie w wierze. W drugiej wspólnota modli się za papieża, w trzeciej – za wszystkie stany Kościoła. Następnie za katechumenów. Piąta intencja jest za wszystkich wierzących w Chrystusa i o jedność chrześcijan, o jej przywrócenie i zachowanie. W kolejnych Kościół modli się za żydów, niewierzących w Chrystusa, niewierzących w Boga, rządzących państwami, chorych i cierpiących.

W tym roku, w związku z agresją Rosji na Ukrainę, Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów 25 marca br. wystosowała Notę dotyczącą możliwości dodania specjalnej intencji "o dar pokoju dla Ukrainy, aby zakończyła się ta +odrażająca wojna+". W związku z tym, Komisja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP opracowała wezwanie (tekst i zapis nutowy), dotyczące modlitwy o pokój na Ukrainie.

"Módlmy się za naród ukraiński, doświadczający rosyjskiej napaści wojennej, za uchodźców i ofiary śmiercionośnych ataków, niech nasz Bóg i Pan powstrzyma przemoc, gwałt i zniszczenie, aby zapanował upragniony pokój" – brzmi wezwanie opublikowane przez KEP.

Wezwanie należy zamieścić po wezwaniu w "modlitwie powszechnej" za rządzących państwami, a przed wezwaniem za strapionych i cierpiących.

Po zakończeniu Liturgii Męki Pańskiej Najświętszy Sakrament przenoszony jest w procesji do grobu Pańskiego, gdzie przez całą Wielką Sobotę adorowany jest przez wiernych.

Tego dnia w niektórych parafiach poza Liturgią Męki Pańskiej celebrowane jest także nabożeństwo drogi krzyżowej. W związku z trwającą wojną na Ukrainie wierni będą modlić się o pokój dla tego kraju. Zgodnie z tradycją, w archidiecezji warszawskiej w piątek o godz. 20.00 rozpocznie się Centralna Droga Krzyżowa, w której obok kard. Kazimierza Nycza weźmie w udziała także abp. Eugeniusz Popowicz, grekokatolicki metropolita przemysko-warszawski. Przy każdej stacji drogi krzyżowej jedna osoba z Ukrainy dołączy do grupy niosącej krzyż. Podczas nabożeństwa śpiewane będą pieśni po polsku i po ukraińsku.

Zgodnie z Kodeksem prawa kanonicznego w Wielki Piątek obowiązuje nie tylko wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, ale post ścisły, czyli trzy posiłki, przy czym tylko jeden do syta, a dwa – lekkie.

"Prawem o wstrzemięźliwości są związane osoby, które ukończyły 14. rok życia, prawem zaś o poście są związane wszystkie osoby pełnoletnie, aż do rozpoczęcia 60. roku życia. Duszpasterze oraz rodzice winni zatroszczyć się o to, ażeby również ci, którzy z racji młodszego wieku nie związani jeszcze prawem postu i wstrzemięźliwości, byli wprowadzeni w autentyczny duch pokuty" – czytamy w Kodeksie prawa kanonicznego.

Z obowiązku tego są zwolnieni chorzy. Kościół jednocześnie zachęca do przedłużenia postu i wstrzemięźliwości aż do rozpoczęcia liturgii Wigilii Paschalnej.

Pierwsze liturgiczne obchody Wielkiego Piątku odbyły się w starożytnej Jerozolimie. Wierni gromadzili się przed wschodem słońca przed kolumną biczowania, a później przy grobie, aby adorować drzewo krzyża.

Pierwsze opisy celebracji Wielkiego Piątku pochodzą z VII w. Pierwszy typ liturgii sprawowany był przez papieża w kościele św. Jana Jerozolimskiego i obejmował odczytanie opisu męki Pańskiej wg św. Jana, modlitwę powszechną i procesję z relikwiami krzyża.

Drugi typ liturgii był sprawowany w licznych kościołach lokalnych. Obejmował lekturę Pisma Świętego, adorację krzyża i komunię św., konsekrowaną poprzedniego dnia. Ten typ liturgii upowszechnił się w średniowieczu w całej Europie. W późniejszych wiekach upowszechniło się przenoszenie Najświętszego Sakramentu do grobu pańskiego.

W XIX w. na terenach dawnej Rzeczypospolitej groby pańskie w kościołach zaczęły nabierać także patriotycznego wymiaru. W Wielki Piątek na świecie odbywa doroczna zbiórka ofiar na Boży Grób w Jerozolimie.

W Wielki Piątek rozpoczyna się także nowenna do miłosierdzia Bożego, którą przekazała św. s. Faustyna Kowalska.

Wielkopiątkowej liturgii w archikatedrze warszawskiej o godz. 17.00 będzie przewodniczył i wygłosi homilię biskup pomocniczy Rafał Markowski.

W diecezji warszawsko-praskiej w Liturgii Męki Pańskiej o godz. 18.00 będzie przewodniczył bp Romuald Kamiński - w parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kałuszynie, zaś bp Jacek Grzybowski o godz. 18.00 w konkatedrze Matki Bożej Zwycięskiej na stołecznym Kamionku.

przy Pałacu Stadnickich w Nawojowej