Władze województwa przekonują, że Małopolska jest krajowym liderem pod względem ilości i długości tras rowerowych. Jak mówi Jacek Pilch odpowiadający w Urzędzie Marszałkowskim za budowę ścieżek rowerowych, do tej pory powstało już prawie 180 kilometrów Wiślanej Trasy Rowerowej. "Zrealizowana jest już Velo Dunajec od Ostrowa do Biskupic Radłowskich - to 14 km. Odcinek od Drwini do Szczucina to 91 km, a odcinek od Brzeszcz do Skawiny wraz z budową kładki na Skawince to są kolejne 84 kilometry trasy" - wyjaśnia Jacek Pilch.
W trakcie realizacji są kolejne odcinki: między innymi Velo Dunajec między Biskupicami Radłowskimi a Wietrzychowicami, która połączy się z Trasą Wiślaną oraz Eurovelo4 między Wolą Batorską a miejscowością Jodłówka Wałki. Pomysł budowy nowych dróg rowerowych w całej Małopolsce popiera Czesław Lang - wicemistrz olimpijski oraz dwukrotny medalista szosowych mistrzostw świata w kolarstwie.
"Około 400 km ścieżek wykonano z ładnego asfaltu. Wreszcie doczekałem się czasów, gdy Polacy chętnie wsiadają na rowery" - przyznaje Czesław Lang.
Z postępów w budowie ścieżek rowerowych w Małopolsce zadowolony jest również miłośnik rowerów Jarosław Tarański, który śledzi budowę tras, a następnie opisuje to na swoim fanpage'u na Facebooku. "Śledzę projekt od początku, czyli od 2014 roku. Tak naprawdę rok temu dojrzeliśmy pierwsze efekty. Plan jest naprawdę ambitny. Nigdzie w Polsce nie ma takich ścieżek rowerowych, w ten sposób celujemy w zachodnie standardy" - ocenia Tarański.
Warto wspomnieć, że wszystkie gotowe już w tej chwili trasy, średnio co 15 kilometrów mają specjalne miejsca obsługi rowerzystów, a nawet place, gdzie można się zatrzymać i... rozpalić grilla.
Władze województwa małopolskiego analizują oferty na budowę kolejnych 46 kilometrów tras wydłużających Velo Dunajec i Wiślaną Trasę Rowerową. W ramach akcji Małopolska na rowery w 9 miastach naszego województwa organizowane będą specjalne Rodzinne Rajdy Rowerowe.
(Joanna Orszulak/ew)