- A
- A
- A
Marka Radia Kraków za czerwiec dla wystawy #dziedzictwo w MNK
Na wystawie podziwiać można ponad 600 obiektów ze zbiorów najstarszego polskiego Muzeum NarodowegoJaki spadek przejęliśmy po tych, którzy wcześniej żyli na ziemiach polskich? I gdzie właściwie były te ziemie? Jakie obrazy, książki i wydarzenia kształtują naszą wyobraźnię zbiorową? Jakie zwyczaje porządkują nasze życie? I jakiego języka używamy, aby o nim opowiedzieć? Odpowiedzi na te i podobne pytania proponuje widzom wystawa #dziedzictwo w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie. To największa ekspozycja Muzeum od słynnej wystawy Marka Rostworowskiego „Polaków portret własny” z przełomu lat 1979/80, do której także się odwołuje. Została zaaranżowana na dwóch piętrach głównej siedziby MNK i złoży się na nią ponad 600 zabytków i dzieł sztuki z kolekcji największego i najstarszego muzeum narodowego w Polsce.
http://www.radiokrakow.pl/audycje/kolo-kultury-sztuki-wizualne-i-teatr/w-muzeum-narodowym-trwaja-ostatnie-przygotowania-do-wystawy-dziedzictwo/
Na Nowej Scenie Starego Teatru ostatnia premiera sezonu to autorski projekt młodej reżyserki Anny Karasińskiej pt. "Wszystko zmyślone". Karasińska stosuje na scenie oryginalną metodę, której sednem są aktorskie improwizacje. Jak sama podkreśla, jej spektakl, to "intymna i wymagająca zaufania forma, podczas której elementy scenariusza budowane są z przypadkowych wydarzeń, sytuacji międzyludzkich czy treści istniejących w danym miejscu, w danym teatrze". "Wszystko zmyślone" to projekt konceptualny i autotematyczny jednocześnie. Opowiada o powstawaniu teatru i zarazem analizuje ten proces. Sceniczne efekty tej moetody bywają poruszające, czasem jednak pozostają nieczytelne, nieco za bardzo hermetyczne.
„Opowieści Hoffmanna” Jacquesa Offenbacha to opowieść o trzech miłosnych tęsknotach poety, które uosabiają trzy niezwykłe kobiety. Najtrwalszym uczuciem, które nie przynosi rozczarowań okazuje się jednak miłość do Muzy - Sztuki. Spektakl przygotował Michał Znaniecki, jeden z najgłośniejszych współczesnych reżyserów operowych, który jest również autorem kostiumów. - „Opowieści Hoffmanna” to opera, którą Offenbach napisał u kresu swojego życia, mając już na koncie swoje najlepsze operetkowe dzieła. Przemawia przez nią charakter kompozytora m.in. jego niezwykła wrażliwość, ale też sarkazm, którego nie był pozbawiony. Pojawiają się też cytaty i mnóstwo pastiszu. Spektakl ten łączy w sobie elementy opery buffa i wielkiego dramatu, znajdziemy w nim cały wachlarz emocji, nastrojów i barw – zdradza kierownik muzyczny Tomasz Tokarczyk.
Spotkania z poetami, wystawy, premiery nowych tomów. Ale nie tylko - na Festiwalu Miłosza odbyła się także teatralna premiera. W Teatrze Nowym Tomasz Cyz przygotował spektakl zat. "Po wygnaniu". Nie ma chyba wielkiego tematu, którego w swojej twórczości nie podjąłby Czesław Miłosz. Człowiek wobec historii, człowiek wobec drugiego człowieka, człowiek wobec Boga; sprawy wielkie i małe, „Winy twoje i moje? Nieduże winy. / Sekrety twoje i moje? Drobne sekrety” (jak pisał w „Elegii dla N.N.”); człowiek cielesny i duchowy, grzeszny i przekraczający własne ograniczenia. Wśród wielkich tematów poruszanych przez Czesława Miłosza jednym z ważniejszych była miłość i jej pochodne: namiętność, pragnienie fizycznej bliskości niezależne od wieku, wreszcie nieodłączne temu wszystkiemu niespełnienie.
Twórczość Stanisława Lema, znanego na całym świecie polskiego pisarza science fiction, filozofa, futurologa, jest i będzie ponadczasowa. Teatr Groteska sięga po "Dzienniki gwiazdowe" tego twórcy. W „Dziennikach gwiazdowych” Lem wnikliwie analizuje ludzką naturę, konsekwencje rozwoju techniki i nauki, a także materialny i duchowy dorobek ludzkości. Zamysł inscenizacyjny Zwolińskiej jest swoistego rodzaju „Kosmiczną Kartoteką”, w której postaci i zdarzenia „mieszkające” w głowie bohatera, materializują się i stają się jego – i nas widzów – realnością.
Nasze nominacje:
- "#dziedzictwo" - Muzeum Narodowe w Krakowie, Główny Gmach, kurator Andrzej Szczerski
- "Wszystko zmyślone" - Narodowy Stary Teatr, reż. Anna Karasińska
- "Opowieści Hoffmanna" - Opera Krakowska, reż. Michał Znaniecki
- "Po wygnaniu", Festiwal Czesława Miłosza, reż. Tomasz Cyz
- "Dzienniki gwiazdowe", Teatr Groteska, reż. Adolf Weltzschek, inscenizacja i scenografia Małgorzata Zwolińska
jn
Komentarze (0)
Najnowsze
-
13:35
Biuro do wynajęcia Kraków - dynamicznie rozwijająca się lokalizacja Twojej firmy
-
13:28
Samochody na leasing – jak znaleźć idealny model auta?
-
13:23
Suunto Vertical 2 – najbardziej zaawansowany zegarek sportowy od Suunto na trening i ekspedycje
-
13:12
Andrzej Panufnik. Genialny wygumkowany
-
12:55
Kard. Ryś na wigilii dla potrzebujących: każdy nosi w sobie godność, odkrywajcie ją w sobie i innych
-
12:48
To już 29. wigilia dla osób bezdomnych i potrzebujących na Rynku Głównym w Krakowie
-
12:27
Jarmark Bożonarodzeniowy w klimacie dawnej Galicji
-
12:01
Opowieść wigilijna Dickensa. Scrooge i filozofia przemiany
-
10:42
Wyjątkowy muzyczny pociąg wyjechał z dworca w Krakowie
-
10:10
Wigilia przyjazna dzieciom – jak pogodzić tradycję ze smakiem najmłodszych?
-
09:36
Scrooge, Dickens i pytanie o to, czy człowiek może się zmienić
-
09:19
Wigilia bez barier. W Brzesku od 32 lat nikt nie zostaje sam
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze