W piątek 6 kwietnia o godz. 19.30 i w sobotę 7 kwietnia 2018 roku o godz. 18.00. w Filharmonii Krakowskiej wystąpi „błyskotliwa, wrażliwa i pełna wyobraźni (…) pianistka, której warto bacznie się przyglądać” /The New York Times/ – Martina Filjak. Artystka z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Charlesa Olivieri-Munroe’a wykona II Koncert fortepianowy d-moll Edwarda MacDowella – utwór, który mimo swojej niemal 130-letniej historii nie doczekał się dotąd wybrzmienia z krakowskiej sceny.
Amerykański pianista, Edward MacDowell, urodził się i zmarł w Nowym Jorku – tam też w 1889 roku odbyła się premiera jego II Koncertu. Kompozycji uczył się jednak w Paryżu, gdzie chłonął artystyczną atmosferę miasta i przyswajał europejskie tradycje muzyczne, stąd wyraźnie europejskie wpływy w najbardziej znanym utworze, jaki wyszedł spod jego pióra. W paryskim konserwatorium studiował też kompozycję inny entuzjasta instrumentów klawiszowych – Camille Saint-Saëns, twórca genialnej III Symfonii z organami i fortepianem. Organowa powstała niemal w tym samym czasie, co koncert MacDowella – Saint-Saëns skomponował ją w 1886 roku z okazji rocznicy założenia londyńskiego towarzystwa Royal Philharmonic Society. Po owacyjnym przyjęciu utworu przez publiczność, autor symfonii miał stwierdzić: „już nigdy więcej nic takiego nie napiszę...”. Swoje arcydzieło zadedykował pamięci wielkiego poprzednika i wirtuoza fortepianu – Liszta, który zmarł w roku premiery Organowej.
Zanim w Filharmonii Krakowskiej zabrzmią oba wspomniane dzieła, wieczory otworzy polskie prawykonanie Un vitrail et des oiseaux (Witraż i ptaki) Oliviera Messiaena. Utwór napisany został w 1986 roku na zamówienie Pierre’a Bouleza i choć jego polskie prawykonanie odbędzie się po ponad trzech dziesięcioleciach od światowego, wspomnieć należy, iż Filharmonia Krakowska pełniła ważną rolę w popularyzacji twórczości Messiaena, którego utwory grane były jeszcze w dobie reżimu stalinowskiego (Les offrandes oubliées w 1953 roku pod batutą Bohdana Wodiczki), czy wielokrotnie w ramach filharmonicznych Dni Muzyki Organowej. Podczas pierwszego w Polsce wykonania Witraży i ptaków, przy fortepianie zasiądzie Wojciech Kogut, Orkiestrę Filharmonii poprowadzi jej szef artystyczny Charles Olivieri-Munroe.
W niedzielę:
Dźwięki Wyszehradu
Chór Męski Św. Efraima, Budapeszt
Tamás Bubnó – dyrygent
Chór w składzie:
Marcell Oláh
Lőrinc Bubnó
Kornél Pechan
Edgár Balázs
Péter Tóth
Bertalan Nagy
Márk Bubnó
gościnnie:
Balázs Szokolay „Dongó” („Bzyk”) – dudy, fujarki, saksofon
mat.pras/kp