Punktem wyjścia jest skierowanie się w stronę działań na pograniczach gatunków, z uwzględnieniem praktyk multimedialnych, multiinstrumentalnych i performatywnych, przesuwając oś w stronę spektaklu i instalacji. Celem jest inspirowanie do takich przedsięwzięć i poszerzenie spektrum możliwości rozwojowych poprzez prezentację zjawisk spoza środowisk akademickich.
Podczas dwóch pierwszych edycji gośćmi byli wspaniali Hubert Zemler, Miłosz Pękala, Wojtek Kurek, Paweł Romańczuk i Tomek Szczepaniak. Zaprezentowali, czym dla nich jest perkusja, jak ewoluowała ona w nich osobiście. Ogólnym założeniem seminarium jest spotkanie z tym, czym perkusja może się stawać, jak przenika granice, jak odsłania światy dla perkusistów, perkusistek i wszystkich, którzy mają chęć i odwagę wykroczyć poza tradycyjny instrument. Perkusja zawsze stanowiła awangardę, rozszczelniała i uaktualniała tradycje, poszerzała perspektywę.
W tegorocznej, trzeciej edycji głównym gościem seminarium jest amerykański perkusista stacjonujący w Niemczech – Jonathan Shapiro. Członek m.in. Decoder Ensemble, jednego z najważniejszych dla nowoczesnego wykonawstwa zespołów epoki „cyfrowych tubylców”, grupy przecierającej drogi multimedialnego instrumentalizmu. Podczas solowego recitalu zagra kultowy Laplace Tiger Alexa Schuberta na zestaw perkusyjny, sensory ruchu, live-electronics i live-video, swoją autorską muzykę oraz kompozycje napisane z jego współudziałem. Ponadto opowie o roli zestawu perkusyjnego w muzyce nowej i o znajdowaniu swojej indywidualnej ścieżki rozwoju.
Prelekcje, warsztaty i recitale w niezwykłej oprawie
Kolejnymi gośćmi seminarium w roli prelegentów będą polscy kompozytorzy Rafał Ryterski i Paweł Malinowski, którzy w sposób szczególny traktują perkusję i rolę perkusistów w procesach współtwórczych i wykonawczych. Zaprezentują swoją obszerną i niezwykle zróżnicowaną twórczość. Natomiast osobistą refleksję dotyczącą nowoczesnych odsłon perkusji zaprezentuje Krzysztof Pietraszewski – dyrektor festiwalu Sacrum Profanum i redaktor Radia Kraków. Wprowadzenie w zagadnienie nowatorskiego i eksperymentującego wykonawstwa pozostanie w rękach gospodarza Aleksandra Wnuka. Wydarzenie domknie koncert studentów AMKP, podczas którego prawykonany zostanie utwór Karola Augustyniaka Grand Theft Art, a ponadto perkusiści grać będą także na preparowanych gitarach elektrycznych, cewkach elektromagnetycznych i pilotach.
Wstęp wolny dla wszystkich zainteresowanych.
- Na pierwsze wydarzenie w ramach seminarium zapraszam w sobotę na godzinę 11:00 do sali kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie. Tam do godziny 15:00 będą miały miejsce prelekcje z udziałem naszych zaproszonych gości. Tego samego dnia o godzinie 19:00 w sali koncertowej recital solowy naszego głównego gościa Jonathana Shapiro. Drugiego dnia wydarzenia - w niedzielę 9 marca o godzinie 10:00 odbędą się warsztaty i spotkanie z naszym głównym gościem. Natomiast o godzinie 19:00 w sali koncertowej ponownie odbędzie się drugi koncert seminarium z udziałem przede wszystkim naszych studentów. Zagrają utwór Marco Cicilianiego - Black Horizon na dwie leżące gitary elektryczne obsługiwane przez cztery osoby oraz prawykonają kompozycje Karola Augustyniaka - studenta katedry kompozycji Grand Theft Art na flet, dwie perkusje i elektronikę na żywo. Wieczór dopełni mój krótki solowy występ - zaprasza dr hab. Aleksander Wnuk, dyrektor artystyczny wydarzenia.