Dwa lata po zdobyciu Grand Prix 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019, tuż po nominacji do Paszportu „Polityki” w kategorii Sztuki wizualne za 2020 rok, Karol Palczak prezentuje swoje obrazy na wystawie zatytułowanej „Tym, co teraz widzę”. Tarnowska odsłona wystawy pokazywana jest w Galerii BWA na Dworcu PKP już od 5 września
mówi Ewa Łączyńska - Widz , dyrektorka BWA w Tarnowie
Karol Palczak - "Tym , co teraz widzę"
Laureat Grand Prix Bielskiej Jesieni i nominacji do Paszportu „Polityki” pokazuje nowe obrazy. Malowniczym scenkom z wiejskiego życia daleko jednak do sielanki: w obrazy wkrada się niepokój, a nawet groza: zabawa to, rytuał czy przemoc…?
Widzowie przenoszą się do podkarpackiej Krzywczy, rodzinnej miejscowości artysty, która niezmiennie jest dla niego malarską inspiracją. Pierwsza odsłona wystawy prezentowana była w Galerii Bielskiej BWA.
Piotr Rypson:
Malarstwo Karola Palczaka jest osadzone w malowniczym krajobrazie rodzinnej Krzywczy nad Sanem; można tedy artystę uznać za znakomitego kontynuatora polskiego malarstwa krajobrazowego. Już sama ta zbitka pojęciowa powinna wywołać przyjazne nastawienie miłośników rodzimego malarstwa; nie ma chyba ostatecznie w sztuce nic bardziej swojskiego, niż krajowy krajobraz.
Są więc w obrazach Palczaka i barwy wzięte z podbieszczadzkich okolic, mistrzowsko oddane kolory tamtejszej zimy, faktura śniegu i lodu, nawet „wilgotność powietrza i ciężar dymu” – cytując jednego z jurorów Bielskiej Jesieni 2019, festiwalu na którym malarz zdobył Grand Prix. Jednak niemal zawsze obecny jest w nich także niepokój, coś więcej niż napięcie... Artysta zdaje się zapytywać: i co teraz z tym pięknem? Co ze światłem dnia, intensywnością żaru, chłodnym błękitem lodu? Co z tymi pięknymi zbitkami słów, zbiorem znaków zrytych koleinami znaczeń?
Tematy obrazów, znalezione lub aranżowane, okazują się pułapkami. Wciągają widza w scenerię naturalną, w mistrzowsko wyreżyserowany nastrój, by ów został świadkiem zdarzeń nieodgadnionych, niejasnych rytuałów. Czy ogląda beztroską zabawę, czy nasycony przemocą obrządek? Czy dymowi sączącemu się z rosochatego pnia wtóruje odwieczna ludowa melodia, czy jest to raczej preludium do filmowej sekwencji grozy? W krajobraz wytęsknionej idylli wkrada się cywilizacyjna ingerencja, zakłócenie i niepokój, od jakich nie ma ucieczki – nawet na dalekich i sielskich peryferiach świata.
Tytuł wystawy „Tym, co teraz widzę” nawiązuje do dzieła „Uwagi o barwach” austriackiego filozofa Ludwiga Wittgensteina, do fragmentu:
314. Czym właściwie jest „świat” świadomości? Chciałbym tu powiedzieć: „tym, co zachodzi w moim umyśle, co teraz w nim zachodzi, tym, co widzę, słyszę…”. Czy nie moglibyśmy tego uprościć i powiedzieć: „tym, co teraz widzę”?
(Ludwig Wittgenstein, Uwagi o barwach, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2014, przekład: Bogdan Baran)
Karol Palczak - Syzyf , 2021. Fot. BWA Tarnów
Karol Palczak urodził się w 1987 roku w Przemyślu. Jest absolwentem Wydziału Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 2015 roku obronił dyplom w pracowni prof. Janusza Matuszewskiego. Po skończeniu studiów wrócił do rodzinnej miejscowości – Krzywczy na Podkarpaciu, gdzie tworzy i mieszka i, jak mówi, ma swoje miejsce na ziemi.
Laureat Grand Prix 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała (2019); laureat Grand Prix pierwszego Krakowskiego Salonu Sztuki, Pałac Sztuki, Kraków (2018); II nagrody w IV Triennale Malarstwa Animalis 2017, Galeria MM, Chorzów (2017); wyróżniony Medalem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w wystawie Najlepszych Dyplomów ASP Kraków 2014/2015, Pałac Sztuki, Kraków (2015). Nominowany do Paszportu „Polityki” w kategorii Sztuki wizualne za 2020 rok. Autor wystaw indywidualnych: „Codziennie jeden pożar”, Galeria Śladowski, Kraków (2019); „Baghvan”, Galeria Potencja, Kraków (2017/ 2018). Uczestnik wielu wystaw zbiorowych.
dr Piotr Rypson – krytyk sztuki, historyk sztuki i literatury, publicysta, ekspert w dziedzinie edukacji elektronicznej.
Urodził się 18 grudnia w 1956 roku w Warszawie. Studiował archeologię śródziemnomorską na Uniwersytecie Warszawskim. Pracę doktorską na temat staropolskiej poezji wizualnej obronił w Instytucie Polonistyki UW (2000). W latach 90. Główny Kurator Zbiorów i Galerii w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. W 2018 pełniący obowiązki dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie.
Autor wielu książek, m.in. „Książki i Strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku” (2000), „Krzysztof Wodiczko. Sztuka publiczna” (1995), „Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949” (2011), „Czerwony monter. Mieczysław Berman – grafik, który zaprojektował polski komunizm” (2017) a także ponad 150 artykułów, esejów, tekstów w katalogach i recenzji drukowanych w Polsce i zagranicą.
Kurator wielu wystaw, członek komisji i ciał społecznych w dziedzinie sztuk plastycznych.
Wystawa będzie prezentowana razem z pracą z kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej, rzeźbą Moniki Sosnowskiej „Ruiny”.
Malarstwo Karola Palczaka na wystawie w Tarnowie
„Tym, co teraz widzę” – wystawa malarstwa
BWA Tarnów / Dworzec PKP w Tarnowie, Pl. Dworcowy 4
5.09-21.11.2021
kurator: Piotr Rypson
Niedziela 5.09.2021, g. 15:00 – wernisaż z udziałem artysty i kuratora
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z
opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 –
recepcja), a także na nasz profil na
Facebooku oraz
Twitterze
Radio Kraków informuje,
iż od dnia 25 maja 2018 roku wprowadza aktualizację polityki prywatności i zabezpieczeń w zakresie przetwarzania
danych osobowych. Niniejsza informacja ma na celu zapoznanie osoby korzystające z Portalu Radia Kraków oraz
słuchaczy Radia Kraków ze szczegółami stosowanych przez Radio Kraków technologii oraz z przepisami o ochronie
danych osobowych, obowiązujących od dnia 25 maja 2018 roku. Zapraszamy do zapoznania się z informacjami
zawartymi w Polityce Prywatności.