Doceniliśmy aż dwa spektakle Narodowego Starego Teatru: "3SIOSTRY" w reżyserii Luka Percevala i "Halkę" w reżyserii Anny Smolar. Spektakl Percevala jest koprodukcją TR Warszawa i Narodowego Starego Teatru.
Belgijski reżyser, jeden z najważniejszych współczesnych twórców europejskiego teatru, zrealizował swój pierwszy spektakl w Polsce. Podczas prób do spektaklu Luk Perceval udzielił Radiu Kraków obszernego wywiadu. Opowiadał swoich artystycznych korzeniach i metodzie pracy. A także o fascynacji teatrem Tadeusza Kantora i Jerzego Grotowskiego. Jak podkreślał, sięgając po dramat Czechowa, przede wszystkim poszukiwał w nim metafory. "Oparte na motywach dramatu Antona Czechowa przedstawienie to portret starzejącej się Europy, która nie chce się poddać upływowi czasu. Tytułowe bohaterki tęsknią nie za Moskwą, ale za utraconą bezpowrotnie przeszłością. Podróż do Moskwy przestała być problemem, od kiedy do stolicy Rosji można polecieć za 99 euro. Tanie linie nie kursują w tym kierunku, można się tam dostać jedynie na pokładzie własnej, zawodnej pamięci...". - Ten spektakl to dramatyczna opowieść o rozpadaniu się starego świata -mówili jurorzy.

Czy można opowiedzieć na nowo historię moniuszkowskiej Halki? Oddać jej głos, zmienić dynamikę relacji między bohaterami na scenie? Takiego zadania podjęła z sukcesem się  jedna z najciekawszych współczesnych reżyserek teatralnych Anna Smolar, w spektaklu na Dużej Scenie Narodowego Starego Teatru. Po latach tworzenia autorskich przedstawień Smolar wraca do polskiej klasyki. - Ta opera mnie zaintrygowała, ale także wywoływała jakiś bunt -mówiła jeszcze przed premierą reżyserka. - Powstał spektakl zabawny, inteligentny, dający do myślenia, ale pozbawiony dydaktyzmu -oceniali jurorzy.

(NO) HOPE- to hasło tegorocznego jubileuszowego Cracow Art Week KRAKERS, czyli krakowskiego Tygodnia Galerii. Wydarzenie w tym roku odbyło się po raz 10-ty. A w programie Krakersa: projekty i wystawy, przygotowane przez miejsca o wieloletniej tradycji takich (jak Cricoteka czy Dom Norymberski), ale także akcje i instalacje w miejscach efemerycznych, otwartych przez kilka dni w roku. Niezrealizowane projekty artystyczne z ostatniej dekady były jednym z wątków Krakersa. "Chcemy przyjrzeć się pomysłom, które powstały w latach 2010 – 2020, jak i powodom ich odrzucenia. Szczególnie zależy nam na zebraniu prac społecznie zaangażowanych, badawczych, z natury niekomercyjnych" - mówią kuratorzy projektu: Łukasz Surowiec i Marta Romankiv. Jak podkreślali jurorzy, KRAKERS stał się ważnym forum dla świata sztuki w Krakowie, miejscem debaty, rodzenia się nowych, alternatywnych projektów. Organizatorem i pomysłodawcą przeglądu jest Fundacja Wschód Sztuki, a jego spiritus movens Małgorzata Gołębiewska.  


Pozostałe nominacje:
Ciekawe, ważne i prowokujące dyskusje wystawy - to mógłby być bilans tegorocznego Miesiąca Fotografii. Byłby, gdyby nie ekspozycja w krakowskiej Cricotece, zamknięta... jeszcze przed otwarciem.  Wystawa zat. "Powaga sytuacji"  miała być artystycznym komentarzem do historii ulicznych protestów. Dyrekcja Cricoteki nie zgodziła się na prezentację pracy Krzysztofa Powierży, która dokumentowała transparenty, noszone podczas tzw. strajków kobiet w 2020 roku.  - Próbowaliśmy negocjować, przenieść pracę Powierży w innej miejsce, ale ostatecznie podjęliśmy decyzję o nieotwieraniu wystawy - mówł Radiu Kraków Tomasz Gutkowski z Fundacji Sztuk Wizulanych, organizującej festiwal. Sytuację skomentowała też AICA Polska, oddział Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki, pisząc m.in "Z ogromnym zaniepokojeniem przyjmujemy akt cenzury prewencyjnej w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, który doprowadził do odwołania wystawy "Powaga sytuacji" zorganizowanej w ramach krakowskiego Miesiąca Fotografii w maju 2021 roku (kuratorka: Agnieszka Rayss). (...) Uważamy, że decyzja o wycofaniu pracy Krzysztofa Powierży z wystawy stanowi wyraz braku szacunku dla wszystkich współtwórczyń i współtwórców wydarzenia. Wyraża też brak szacunku wobec widzów Miesiąca Fotografii. Stanowi ogromny cios w wiarygodność samej Cricoteki, instytucji wyjątkowej na scenie polskiej, z własną niepowtarzalną historią i założycielem. Na tym akcie cenzury traci wreszcie całe środowisko artystyczne, będące świadkiem decyzji podejmowanych pod wpływem przesłanek – po części najpewniej niejawnych – o podłożu politycznym" - czytamy w oświadczeniu AICA.


Na scenie Pod Ratuszem Teatru Ludowego  premiera "Wujaszka Wani" Czechowa w reżyserii dyrektorki Teatru Małgorzaty Bogajewskiej. Reżyserka sięga po nowy przekład dramatu pióra Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej i podkreśla, że "cała złożoność psychologiczna bohaterów „Wujaszka Wani” doskonale rymuje się z dylematami i kondycją współczesnego człowieka".

Z kolei na Dużej Scenie Teatru Ludowego odbyła się premiera „Iwony, księżniczki Burgunda” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego. Zdaniem twórców krakowskiego spektaklu "Iwona..." może być utożsamieniem przemocy i traumy, często wpisanych w reguły społecznej gry. - Zafascynowała mnie gombrowiczowska skłonność do mieszania trywialności ze wzniosłością - mówił reżyser.

I jeszcze premiera na Scenie Domu Machin Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. „BOGINIE” - są debiutanckim spektaklem laureata tegorocznej edycji Forum Młodej Reżyserii Jana Jelińskiego. „Boginie” to spektakl oparty na mitach Orfeusza i Eurydyki oraz Demeter i Kory, które łączy motyw wędrówki między światami żywych i umarłych.

Ekspozycją zat. "Nie tylko Bauhaus. Międzywojenna fotografia niemiecka i polskie tropy", MCK świętuje trzydziestolecie swojej działalności. Zdjęcia zgromadzone w galerii przybliżają pełną kontrastów epokę i kontekst kulturowy czasów międzywojnia. Jednocześnie opowiadają o fotografii w jej różnych wymiarach: artystycznej, eksperymentalnej, reportażowej, dokumentalnej, reklamowej czy modowej. Wśród 300 zgromadzonych prac znajdują się fotografie artystów tej miary, co August Sander i Albert Renger-Patzsch zestawione z twórczością polskich mistrzów m.in. Zofii Chomętowskiej czy Benedykta Jerzego Dorysa.


Nasze nominacje:
"Nie tylko Bauhaus" MCK
Miesiąc Fotografii, Krakers  
"Halka", reż. Anna Smolar, Narodowy Stary Teatr
"Trzy siostry", reż. Luk Perceval, Narodowy Stary Teatr
"Wujaszek Wania", reż. Małgorzata Bogajewska, Teatr Ludowy
"Iwona, księżniczka Burgunda", reż. Cezary Tomaszewski, Teatr Ludowy
"Boginie", reż. Jan Jeliński, Teatr im. Słowackiego

jn/mat.prasowe