Lokalizacje i godziny pracy punktów:
- siedziba Zarządu Dróg Miasta Krakowa, ul. Centralna 53, budynek B (naprzeciwko kasy), od poniedziałku do piątku w godz.: 8.00–16.00
- Biuro Strefy Płatnego Parkowania, ul. Reymonta 20, od poniedziałku do wtorku w godz. 10.00–18.00, od środy do piątku w godz. 8.00–16.00 (w godzinach pracy biura SPP)
- Urząd Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10, parter, stanowisko nr 43, od poniedziałku do środy oraz w piątek w godz. 7.40–18.00, w czwartek w godz. 8.00–18.00
- Urząd Miasta Krakowa, ul. Wielicka 28a, II piętro, stanowisko nr 6, od poniedziałku do środy oraz w piątek w godz. 7.40–18.00, w czwartek w godz. 8.00–18.00
- Urząd Miasta Krakowa, os. Zgody 2, I piętro, pokoje nr 117 i 119, od poniedziałku do środy oraz w piątek w godz. 7.40–15.30, w czwartek w godz. 8.00–15.30
- Punkt Obsługi Mieszkańców UMK, Centrum Serenada, al. gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego 41, od poniedziałku do soboty w godz. 10.00–18.00
- Punkt Obsługi Mieszkańców UMK, Galeria Bronowice, ul. Stawowa 61, od poniedziałku do soboty w godz. 10.00–18.00
- P&R Górka Narodowa, poczekalnia dworca przesiadkowego, ul. Papierni Prądnickich 1, od poniedziałku do wtorku w godz. od 7.00–15.00, od środy do piątku w godz. 10.00–17.00.
We wszystkich tych miejscach będzie można uzyskać informacje dotyczące Strefy Czystego Transportu w Krakowie, zgłosić pojazd celem weryfikacji uprawnień do wjazdu do SCT czy też zgłosić dojazd do placówki ochrony zdrowia. Będzie to pomoc w obsłudze systemu. Natomiast uiszczenie opłaty za wjazd do SCT będzie możliwe tylko w punktach ZDMK przy ul. Centralnej 53 oraz Reymonta 20.
Harmonogram wprowadzania SCT w Krakowie
8 grudnia ruszył system informatyczny, w którym każdy może sprawdzić, czy jego pojazd spełnia wymogi SCT (do dziś swoje samochody sprawdziło już prawie 200 tysięcy osób) oraz może zarejestrować pojazd w przypadku, gdy nie spełnia wymogów. Funkcje te możliwe są też w urządzeniach mobilnych i aplikacji mKraków.
15 grudnia uruchomione zostaną stacjonarne punkty obsługi mieszkańców. Będzie można w nich uzyskać pomoc w obsłudze systemu, potwierdzić dokumenty, uzyskać informacje dotyczące uprawnień pojazdów.
22 grudnia ruszyć ma moduł płatności internetowej, który będzie można znaleźć wpisując w internecie adres strony sct.krakow.pl. Będzie tam można dokonać opłat za wjazd pojazdów niespełniających wymogów. Zaczną działać również specjalne automaty do wnoszenia opłat.
Od 29 grudnia będzie można zgłosić wjazd pojazdów do placówek medycznych, które podpisały stosowną umowę z urzędem miasta ws. SCT. Dotyczy to placówek świadczących usługi w ramach NFZ. Prywatnych wizyt ulgi nie dotyczą.
1 stycznia nastąpi odsłonięcie 188 znaków drogowych informujących o wjeździe i wyjeździe ze strefy. Znaki są obecnie produkowane. Od przyszłego tygodnia będą montowane. Montaż znaków i wprowadzenie organizacji ruchu to ok. 200 tys. zł.
Strefomaty jak parkomaty
Uiszczenie opłat za wjazd do SCT możliwe będzie także na terenie dziewięciu stacji BP, zlokalizowanych na obrzeżach miasta. Będą to „strefomaty” – urządzenia służące dotychczas jako parkomaty. Do 17 grudnia mają być zamontowane. Uruchomione zostaną w styczniu. Miasto ma podpisane umowy ze stacjami na 12 miesięcy. 300 zł za miesiąc to opłata miasta dla stacji za użyczenie miejsca na strefomat. Urządzenia te – jak poinformował wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik – są przede wszystkim z myślą o osobach spoza Krakowa, w tym seniorach, które miały problem z wcześniejszym dokonaniem opłat przez internet.
- System działa od 8 grudnia. Funkcjonuje bez zarzutu, także z pomocą aplikacji mKraków (…). Widzimy, że te wszystkie działania, realizowane przez wydziały i jednostki, idą sprawnie – ocenił wiceprezydent Łukasz Sęk.
Dodał, że tak jak w walce z zanieczyszczeniem z „kopciuchów”, tak samo w walce z emisją komunikacyjną „Kraków będzie i jest liderem w skali ogólnopolskiej”, ale bycie liderem jest „ogromnym wyzwaniem”.
- Jesteśmy pierwszym miastem, które na taką skalę wprowadza strefę czystego transportu w Polsce. (…) Nie ma do tego gotowych podręczników, które mówią jak w naszym systemie prawnym tę strefę czystego transportu wprowadzić. To nie jest rozwiązanie, w którym można skorzystać z rozwiązań wielu innych polskich miast. Tylko my przecieramy pewne szlaki, pewne rzeczy musimy odkrywać, tworzyć, przygotowywać sami – powiedział Łukasz Sęk.
Nawet 500 zł mandatu
Do SCT w Krakowie bez opłat wjadą: samochody benzynowe (osobowe i ciężarowe) z normą emisji spalin co najmniej Euro 4 lub wyprodukowane co najmniej w 2005 r. oraz samochody z silnikiem Diesla z normą emisji co najmniej Euro 6 (osobowe i ciężarowe) lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 r. (osobowe) lub 2012 r. (ciężarowe).
W przypadku niespełnienia norm do strefy będzie można wjechać za uiszczeniem opłaty: 2,5 zł za godzinę, 5 zł za dzień (w 2026 r.) i 15 zł za dzień (w 2027 r.). Abonament miesięczny: 100 zł (2026 r.), 250 zł (2027 r.), 500 zł (2028 r.). Od 2029 r. wjazd ma być niemożliwy, a system opłat zniesiony.
Za bezprawny wjazd do strefy grozi mandat w wysokości do 500 zł.
Pojazdy dopuszczone do strefy czystego transportu to pojazdy silnikowe, benzynowe od 2005 włącznie i młodsze z silnikiem diesla od 2014 i młodsze. Dla pojazdów ciężarowych norma emisji jest inna, więc od 2012 roku. Oczywiście pojazdy elektryczne, wodorowe, napędzane gazem ziemnym również są uprawnione do wjazdu
- przypomina Łukasz Gryga z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.