Mimo apelu radnych Dzielnicy I Stare Miasto władze Krakowa nie planują przeprowadzenia ponownych konsultacji społecznych dotyczących przebudowy ulicy Starowiślnej. Radni argumentują, że wcześniejsze konsultacje, przeprowadzone w czasie pandemii, mogły nie odzwierciedlać rzeczywistych opinii mieszkańców. Ich głównym zastrzeżeniem jest planowane wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na tej ulicy.
Jednakże wielu mieszkańców (w tym Agnieszka Kołoś, z którą rozmawiała reporterka Radia Kraków) podkreśla, że są świadomi planowanych zmian i nie mają z nimi problemu. Wskazują również, że podczas wcześniejszych konsultacji wariant dwukierunkowy został oceniony najgorzej.
Miasto argumentuje, że ponowne konsultacje mogłyby zagrozić uzyskaniu dofinansowania na remont. Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa, stwierdził:
Nie możemy teraz zdecydować się na konsultacje projektu, który jest gotowy. To zbyt poważna kwota, żebyśmy sobie nią igrali.
Zakres planowanej przebudowy
Remont ulicy Starowiślnej ma rozpocząć się w połowie 2025 roku i potrwać do końca 2027 roku. Prace obejmą odcinek od skrzyżowania z ulicą Dietla do mostu Powstańców Śląskich. Po zakończeniu prac ulica stanie się jednokierunkowa dla samochodów, z ruchem w kierunku Wisły.
Zakres prac obejmuje modernizację torowiska, jezdni, chodników oraz systemów odwodnienia i oświetlenia. Przebudowane zostaną również skrzyżowania z ulicami Berka Joselewicza, Miodową, Dajwór, Rzeszowską, Przemyską, św. Wawrzyńca i Podgórską. Skrzyżowanie ulicy Podgórskiej z ulicami św. Wawrzyńca i Halicką zostanie przekształcone w rondo. Remontem objęty będzie także most Powstańców Śląskich, gdzie planowana jest wymiana nawierzchni jezdni i torowiska, nowe oświetlenie oraz modernizacja konstrukcji nośnej i systemu odwodnienia.
Koszty i finansowanie
Według szacunków koszt inwestycji wyniesie około 130 milionów złotych. Miasto planuje sfinansować remont ze środków unijnych, co dodatkowo komplikuje możliwość wprowadzenia zmian w projekcie na tym etapie