- A
- A
- A
"P jak paradoks. Opowieść o Fiacie 125p" już od soboty
Ile kosztował Fiat 125p? Jak można go było zdobyć? I dlaczego utrzymanie fiata w sprawności było nie lada wyzwaniem? - odpowiedzi na te i na wiele innych pytań da najnowsza wystawa w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Ekspozycja "P jak paradoks. Opowieść o Fiacie 125p" dostępna dla zwiedzających będzie już od sobotyHistoria Polskiego Fiata 125p pełna jest paradoksów. Propaganda przedstawiała go jako polską dumę narodową, chociaż jego konstrukcja opracowana została za granicą. Był samochodem przestarzałym, choć jak na polskie realia nowoczesnym. Gdy na Zachodzie był jednym z najtańszych pojazdów, dla większości Polaków stanowił dobro luksusowe. Z perspektywy 50 lat, które minęły od rozpoczęcia produkcji, można powiedzieć, że przede wszystkim był samochodem na miarę naszych możliwości – mówi Iwo Wachowicz, kurator wystawy.
Na wystawie będzie można m.in. zobaczyć prawdziwą perełkę - wersję jamnik. To trzydrzwiowa limuzyna, która mogła zabrać na pokład 8 osób. Takim samochodem w 1997 roku podrózował Jan Paweł II podczas pilegrzymki do Polski. Ten egzemplarz będzie prezentowany na wystawie.
Kurator wystawy Iwo Wachowicz obiecuje, że zwiedzający będą mogli podziwiać około 20 pojazdów tego kultowego modelu.
Wystawa będzie czynna do końca roku, a towarzyszy jej zbiór zdjęć z Fiatem 125p nadesłanych do muzeum przez miłośników tych pojazdów.
Krótka historia Polskiego Fiata 125p
Fiat 125p pod względem konstrukcyjnym był hybrydą Fiata 1300/1500, którego produkcja we Włoszech dobiegała końca, z najnowszym modelem włoskiej marki – Fiatem 125. Ze starszego pojazdu Polski Fiat 125p przejął układ napędowy i praktycznie wszystkie podzespoły mechaniczne, a także wyposażenie i projekt wnętrza. Nowszy model posłużył jako dawca projektu nadwozia i nowoczesnego układu hamulcowego. Przy produkcji samochodu ważną rolę odgrywała kooperacja, m.in. z Jugosławią i Związkiem Radzieckim.
Zakup licencji na produkcję tego samochodu przyniósł skokowy wzrost poziomu zaawansowania polskiego przemysłu, głównie za sprawą dostępu do nowoczesnych technologii i maszyn. Skorzystało na tym około 45 zakładów rozlokowanych na terenie całego kraju. Z drugiej strony ta sytuacja spowodowała wstrzymanie prac nad rozwojem rodzimych konstrukcji motoryzacyjnych, Warszawy 210 czy Syreny 110.
Fiat 125p początkowo dostępny był wyłącznie dla służb mundurowych (milicja, wojsko), pogotowia ratunkowego, przedsiębiorstw państwowych i uprzywilejowanych obywateli, takich jak działacze partyjni i przodownicy pracy. Stał się symbolem lat 70. i 80. XX wieku. Z czasem jego pozycja uległa stopniowej degradacji; został sprowadzony do roli samochodu popularnego, większego od „malucha” (który wszedł na rynek w 1973 r.).
Produkcja stanęła 29 czerwca 1991 roku. W sumie powstało 1 445 699 egzemplarzy, z czego ponad połowa trafiła na eksport do blisko 90 krajów.
Wydarzenia towarzyszące wystawie
Dzień otwarcia wystawy / 30 września:
10.30-11.15 „Powrót do przeszłości”
Na warsztatach uczestnicy zapoznają się z zabawami i grami, w które bawiły się dzieci w latach 70-80-tych XX wieku. Zapraszamy dzieci od 6 do 12 lat.
11.30-12.15, 14.00-14.45 „Rzutem na taśmę”
Na warsztatach uczestnicy zapoznają się z głównymi modułami na jakie dzielony jest samochód podczas produkcji taśmowej oraz z podstawowymi podzespołami samochodu. Zapraszamy rodziny z dziećmi.
12.30-13.15, 15.00-15.45 „Wyhamuj, zahamuj!”
Na warsztatach zostanie wyjaśniona i zademonstrowana zasada działania układów hamulcowych różnego typu: hydrauliczny i pneumatyczny. Zapraszamy rodziny z dziećmi.
17.00-18.00 Drukujemy afisze stylizowane na czasy PRL-u oraz wykonamy nadruki na torbach. Warsztaty dla dorosłych.
(Na wszystkie warsztaty obowiązuje rezerwacja miejsc pod tel.: 12 428 66 44.)
12:00-14:30 Zlot Fiatów 125p.
15:30 Parada polskich Fiatów 125p wyrusza z ul. Mrozowej.
16:30/17:00 Parada polskich Fiatów 125p wjeżdża na teren muzeum.
17.00-18.00 Spotkania z zaproszonymi gośćmi, znanymi osobami związanymi z historią Polskiego Fiata 125.
Niedzielne warsztaty otwarte:
1, 8 i 22 października, 19 i 26 listopada:
12.00-12.45 „Rzutem na taśmę”, warsztat dla rodzin z dziećmi.
16.00-16.45 „Wyhamuj, zahamuj!”, warsztat dla rodzin z dziećmi.
Oprowadzania kuratorskie w soboty o godzinie 12:00:
21, 28 października
18, 25 listopada
9, 16 grudnia
Magdalen Zbylut/jgk
Komentarze (0)
Najnowsze
-
21:47
Szukasz jeszcze pomysłu na majówkę? Odwiedź mniej znane muzea Małopolski
-
20:15
Nie tylko Zakopane. Sądeckie uzdrowiska pełne turystów i atrakcji
-
19:55
Wisła nie wykorzystała swoich szans. Górą imienniczka z Płocka
-
19:43
Znikome zainteresowanie busami elektrycznymi do Morskiego Oka. Dyrekcja TPN: „Są dwa powody”
-
19:32
Nowy Dom Zdrojowy w Żegiestów-Zdrój ponownie otwarty
-
19:03
Majówka na wysokości – Jaworzyna Krynicka pełna odwiedzających
-
18:58
Kolorowe otwarcie parku wodnego w Krynicy-Zdroju – zabawa dla całych rodzin!
-
18:55
Wśród kwiatów... i historii. Dlaczego tak chętnie zwiedzamy to miejsce?
-
18:05
Giewont o wschodzie słońca? TPN przypomina: to teraz nielegalne!
-
17:52
Puchar Polski dla Legii Warszawa!
-
16:59
Zakopane - są miejsca, gdzie nie ma tłumów
-
16:46
W finale Pucharu Polski Legia walczy z Pogonią
-
13:30
Czarne dziury, ciemna materia i lot Uznańskiego. Fizyk wyjaśnia tajemnice kosmosu
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze