Nowy terminal zmieści sześć pojazdów, które można obsługiwać równocześnie (do tej pory dwa), dziewięć miejsc postojowych dla tirów, 15 miejsc dla samochodów dostawczych. Ma 2300 metrów kwadratowych powierzchni magazynowej (użytkowej 5600); jego roczna przepustowość to osiem tysięcy ton.
Dzięki standardowi nowego obiektu jakość usług jaką możemy zaoferować naszym partnerom jest nieporównywalna. Olbrzymią zmianą jakościową w codziennej pracy pracowników nowego terminalu będzie nie tylko znacznie większa powierzchnia magazynowa, ale przede wszystkim wygodny plac manewrowy, którego pod starym terminalem cargo brakowało
– podkreśla Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport.
Precyzyjne planowanie, doskonała koordynacja
Nowy terminal cargo zlokalizowany jest przy drodze wojewódzkiej nr 774, kilometr od terminalu pasażerskiego. Obiekt składa się z części biurowej i magazynowej; oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą także przesyłki wymagające specjalnych warunków - zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp.
Budowa Terminala Cargo w Krakowie w bezpośrednim sąsiedztwie pasa startowego – zaledwie dwieście dwadzieścia metrów od jego osi – była wyjątkowym wyzwaniem logistycznym i organizacyjnym. Praca w tak wymagającej lokalizacji, na czynnym lotnisku, wymagała precyzyjnego planowania i doskonałej koordynacji. Szczególnym wyzwaniem była płaszczyzna bezpiecznego wznoszenia, przebiegająca zaledwie pół metra nad północną ścianą budynku co stawiało przed nami wysokie wymagania w zakresie bezpieczeństwa i dokładnej koordynacji pracy sprzętu.
- mówi Jorge Calabuig Ferre, Prezes Zarządu Mostostal Warszawa SA, generalnego wykonawcy zadania.
"Nowy zasięg terytorialny przejścia granicznego"
W części biurowej obiektu swoje biura mają między innymi: Straż Graniczna, Oddział Celny Port Lotniczy Kraków-Balice, oraz Welcome Kraków Airport Services. Na terenie nowego terminalu cargo zlokalizowany jest także nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa.
W związku z realizacją przez Zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice inwestycji związanej z rozbudową o nowy terminal cargo już na początku roku rozpoczęliśmy działania zmierzające do określenia nowego zasięgu terytorialnego stałego lotniczego przejścia granicznego. Powołałem specjalny Zespół, który opracowywał stosowny projekt. 22 kwietnia wydałem zarządzenie ustalające nowy zasięg terytorialny lotniczego przejścia granicznego Kraków-Balice. Zarządzenie pozwala na dokonywanie we wskazanym obszarze kontroli granicznej, celnej i kontroli bezpieczeństwa osób, bagaży, towarów i statków powietrznych
– mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
A to dopiero początek
Oddanie do użytku nowego terminalu cargo to pierwszy krok do realizacji kolejnych ambitnych planów rozwoju portu lotniczego, otwiera bowiem możliwość rozpoczęcia prac nad rozbudową terminalu pasażerskiego i zwiększeniem jego przepustowości.
Myślimy o rozwoju Kraków Airport w długiej perspektywie. Przed nami pierwszy krok: wykorzystanie budynku starego cargo by jeszcze przez jakiś czas służył pasażerom lotniska jako Pre-Boarding Zone (PBZ) z sześcioma dodatkowymi gate’ami. Kolejne etapy do rozbudowa terminalu pasażerskiego od strony zachodniej i wschodniej, które planujemy zakończyć do 2031 roku osiągając przepustowość terminalu pasażerskiego na poziomie 19 mln pasażerów rocznie. Jednocześnie warto wiedzieć, że oddawany dziś nowy terminal cargo jest też zaprojektowany w taki sposób, by w przyszłości nie było problemu z jego rozbudową
- mówi prezes Strutyński.