- Rezultaty naszych badań są zaskakujące. Badania dotyczyły fake newsów i dotyczyły Polski. To były pierwsze takie badania, w których zapytaliśmy internautów jakich informacji udzielają i zderzyliśmy to z ich poglądami politycznymi i kompetencjami medialnymi. W odróżnieniu od USA, to jakie informacje udostępniamy bez sprawdzenia, nie wiąże się z naszymi poglądami. Osoby o poglądach lewicowych chętnie udostepniają memy. Informacje o politykach udostępniają wszyscy od prawicy do lewicy. Z kolei centrowcy rozkochani są w wykresach i liczbach, których nie sprawdzają, ale chętnie udostępniają - mówi Karolina Karwowska.

Tymczasem istnieje kilka prostych sposobów, by nie rozpowszechniać kłamliwych informacji. "Sprawdźmy domenę. Czy to oficjalny serwis? Ma redakcję? Kto jest autorem? Sprawdźmy na innych portalach, czy ten news się tam pojawił. Najważniejsze serwisy informacyjne mediów to podadzą, jeśli to prawda. Jeżeli tego tam nie znadziemy to nie udostępniajmy, zostawmy, nie poddawajmy się emocjom" - dodaje dr Anna Miotk.

Do Krakowa przyjechali badacze mediów w całej Polski. Organizatorem XI konferencji poświęconej etycznej stronie mediów są: Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wydziału Nauk Społecznych UPJP II w Krakowie oraz Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej. Radio Kraków jest patronem medialnym wydarzenia.

 

 

 

 

(Anna Łoś/ko)