Już po raz siódmy na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, organizowanym przez Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic, rozstrzygnięto konkurs Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku. Na gali Nagrodę Akademii odebrał Mikołaj Trzaska – za muzykę do filmu "Kos" w reżyserii Pawła Maślony.
„Mieliśmy w tym roku bardzo dużą konkurencję, a wśród propozycji znalazły się niemal wszystkie gatunki muzyczne. Ale w przypadku tego soundtracku Akademia Nagrody, złożona z dziennikarzy oraz przedstawicieli instytucji filmowych i muzycznych była niemal jednomyślna” – mówiła Carolina Pietyra, dyrektorka Krakowskiego Biura Festiwalowego. Jurorzy docenili Mikołaja Trzaskę za dynamiczną, nowoczesną i kontrastową kompozycję, która łączy tradycję ze współczesnością.
Nagrodę publiczności otrzymał Paweł Lucewicz za ścieżkę dźwiękową do filmu "Napad" w reżyserii Michała Gazdy. „W tegorocznym plebiscycie udział wzięło rekordowo dużo głosujących, a wyścig pomiędzy kilkoma tytułami rozstrzygnął się dopiero na ostatniej prostej” – podkreśliła Carolina Pietyra.
Laureat Nagrody Akademii otrzymał statuetkę, możliwość wykonania swojej muzyki podczas FMF w 2026 roku oraz nagrodę finansową w wysokości 15 tys. złotych. Zwycięzca głosowania publiczności dostał 5 tys. złotych. Obie nagrody finansowe ufundowała Galeria Kazimierz, która wspiera FMF już po raz czwarty – tym razem jako Partner Główny wydarzenia i Sponsor Główny nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku.
Nagroda Kilara
Nagroda im. Wojciecha Kilara jest wręczana wybitnym kompozytorom muzyki filmowej za całokształt twórczości. O jej przyznaniu decyduje kapituła złożona z przedstawicieli krakowskiego i katowickiego środowiska muzycznego. Za rok 2024 odebrał ją Gustavo Santaolalla. Argentyński kompozytor jest laureatem dwóch Oscarów, a jego kompozycje do takich tytułów jak "Amores perros", "Dzienniki motocyklowe", "Babel" czy "Tajemnica Brokeback Mountain" należą do kanonu współczesnej muzyki filmowej.
„Jego odwaga i wizjonerstwo znalazły także nowy wymiar w świecie interaktywnym. Ścieżka dźwiękowa do gry "The Last of Us" to jedno z najważniejszych dzieł w historii tego medium – przejmująca, oszczędna, pełna egzystencjalnego napięcia” – powiedział Robert Piaskowski, przewodniczący Kapituły Nagrody im. Wojciecha Kilara i zarazem dyrektor artystyczny FMF. Dodał też: „Dziś honorujemy nie tylko pana dorobek, lecz także pana drogę – drogę artysty, który wie, że muzyka zaczyna się tam, gdzie kończą się słowa; który potrafi słuchać ciszy; który sprawia, że dźwięk staje się modlitwą”.
Dwa dni wcześniej, 29 maja, wręczono Nagrodę Kilara za rok 2025- jej laureatem został libański kompozytor znany ze współpracy z największymi twórcami francuskiego i amerykańskiego kina - GabrielYared.
Marzyciel, FMF Young Talent Award i FMF Ambassador
Podczas gali po raz pierwszy przyznano Nagrodę im. Jana A.P. Kaczmarka – MARZYCIEL, którą stworzono z myślą o młodych kompozytorach i kompozytorkach muzyki filmowej. Wyróżnienie jest hołdem dla wybitnego artysty i zarazem szansą dla jego następców - to stypendium w wysokości 20 tys. złotych, przeznaczone na stworzenie muzyki do kolejnego projektu filmowego. Nagrodę otrzymał Fryderyk Lutyński.
Statuetkę FMF Young Talent Award odebrał też Mikołaj Gąsiewski, który podczas gali zaprezentował własną kompozycję do jednej ze scen z filmu "Jestem Celine Dion". To właśnie ten utwór przyniósł mu zwycięstwo w konkursie dla młodych kompozytorów.
Na gali wręczono jeszcze jedną nagrodę: FMF Ambassador. Wyróżnienie honoruje osoby i instytucje, które w szczególny sposób przyczyniają się do rozwoju Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Statuetkę odebrał Adam Balas, dyrektor Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.