- Okazuje się, że powstaje autostrada. Nie będzie to droga lokalna dla mieszkańców, żeby mogli się przemieszczać między dzielnicami, ale autostrada, która będzie przecinała Kraków i zwiększy zanieczyszczenie - mówi Ewa Peldius ze Stowarzyszenia Trasa Łagiewnicka. "Wprowadzamy w bardzo gęstą zabudowę 3-pasmową drogę. W niektórych miejscach będzie nawet 8 pasów" - dodaje Jolanta Klich.
Przetarg na budowę tej drogi wygrało konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman. Inwestycja ma kosztować przeszło 800 mln zł. Do tego trzeba jeszcze doliczyć koszty obsługi kredytu, który miasto zaciągnie na jej realizację. Spłata zadłużenia potrwa do 2042 roku.
Przetarg dotyczył zaprojektowania i budowy obwodnicy na odcinku od skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul. Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską.
Zadanie będzie podzielone na kilka etapów. Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzje administracyjne. W pierwszej kolejności zostanie zrealizowana linia tramwajowa od os. Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej - ten element będzie współfinansowany ze środków unijnych.
Przyjęto, że główna arteria będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.
Realizacja projektu ma być efektem współpracy pomiędzy specjalnie powołaną przez miasto spółką Trasa Łagiewnicka a Polskim Funduszem Rozwoju (PFR), Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i bankami komercyjnymi. Całość zadania ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.
Trasa Łagiewnicka - wraz z planowanymi w przyszłości trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - ma stanowić trzecią obwodnicę Krakowa łączącą południową i zachodnią część miasta. Według władz Krakowa jest to projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza. Planuje się, że cała trzecia obwodnica może być zrealizowana do 2030 r.
(Dominika Panek/PAP/ko)