We wtorek 2 lipca pierwsze pociągi przejadą nowymi estakadami zbudowanymi w centrum Krakowa w wyniku modernizacji linii średnicowej. W ramach tej inwestycji kończy się też budowa pierwszego z trzech mostów kolejowych nad Wisłą; pociągi pojadą nim po wakacjach.

Jak poinformował w czwartek Piotr Hamarnik z PKP PLK, pociągi pojadą nowym torem od Krakowa Głównego przez nowe estakady i wiadukty nad ul. Kopernika, Grzegórzecką i Miodową, aż do ul. Podgórskiej. Kilkadziesiąt metrów przed mostem kolejowym składy zjadą na „stary” tor, z którego obecnie korzystają pociągi.

Według P. Hamarnika przeniesienie ruchu z toru znajdującego się na starym nasypie kolejowym na nowy tor na estakadach będzie skomplikowaną operacją. Konieczna jest zmiana organizacji ruchu.

„Niecodzienna operacja połączenia torów została szczegółowo przygotowana. Zacznie się o godz. 8 i potrwa ok. 12 godzin. W tym czasie zbudowane, sprawdzone i odebrane będą urządzenia niezbędne do przeniesienia ruchu pociągów z jednego toru na drugi. Prace zostały tak zaplanowane, by zminimalizować zmiany dla podróżnych” - zaznaczył przedstawiciel PLK.

Od godz. 8 do 20 między Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem pociągi nie będą kursować.

We wtorek 2 lipca zmiany w kursowaniu pociągów obejmą kilkadziesiąt połączeń. Za niektóre pociągi dalekobieżne PKP Intercity, wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa (m.in. „Tatry”, „Witkacy”). Część pociągów pojedzie objazdami (m.in. „Sobieski” i „Cracovia”). Będą składy, które pominą stacje Kraków Główny lub Kraków Płaszów. Dla podróżnych będzie zapewniony dojazd innym pociągiem. Informacje będą podawane przez personel kolejowy na stacjach.

Pociągi Przewozów Regionalnych w kierunku Suchej Beskidzkiej i Zakopanego będą rozpoczynać i kończyć kursy na przystanku Kraków Sanktuarium. Do Krakowa Głównego podróżnych zawiozą autobusy. Pociągi relacji Rzeszów – Katowice pojadą drogą okrężną przez stację Kraków Olsza. Połączenie z Krakowem Głównym zapewnią autobusy zastępcze.

Zmiany obejmą także pociągi Kolei Małopolskich. Połączenia SKA1 z Wieliczki zostaną skrócone do stacji Kraków Płaszów, a pociągi z przystanku Kraków Airport dojadą tylko do stacji Kraków Główny. W mieście, pomiędzy stacjami, podróżni będą mogli korzystać z przejazdów komunikacją miejską. Przystanek Kraków Zabłocie będzie nieczynny. Pociągi SKA3 z i do Tarnowa zostaną skierowane na trasy objazdowe, co wydłuży podróż.

Pasażerów o zmianach będą informowali mobilni informatorzy na peronach oraz drużyny konduktorskie w pociągach. Będą częste zapowiedzi głosowe na stacjach i przystankach oraz komunikaty w systemie dynamicznej informacji pasażerskiej. Przewoźnicy kolejowi zapewnią wzajemne honorowanie biletów na trasach w obrębie Krakowa.

Rozpoczęte w lipcu 2017 r. prace modernizacyjne linii średnicowej E30 są obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego. W ramach inwestycji powstają nowe, 850-metrowe estakady w miejsce nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej, na której znajdą się dodatkowe dwie pary torów oraz trzy nowe mosty na Wiśle, a także stacje kolejowe. W sumie PLK przebudowują odcinek torów o łącznej długości 20 kilometrów.

Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro. Zakończenie całości prac planowane jest na przełomie 2020 i 2021 r.

 

PAP/bp

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.