Kolej na Kasprowy powstała w rekordowo szybkim tempie. Prace zajęły niewiele ponad 7 miesięcy, a dokładnie 227 dni. Zakończyły się 29 lutego 1936 roku, a pierwsi turyści dotarli kolejką na szczyt dwa tygodnie później, 15 marca.  
         Odcinek dolny z Kuźnic do Myślenickich Turni nie przysporzył większych trudności, natomiast poważne problemy wystąpiły przy budowie odcinka na sam szczyt z uwagi na bardzo trudny, wysokogórski teren. Całe przedsięwzięcie było realizowane siłą ludzi i koni. Do wwożenia materiałów używano koników huculskich. Ludzie pracowali na 2-3 zmiany. W szczytowym momencie, na placu budowy było tysiąc osób. Najpierw powstała kolejka techniczna, drewniana, która usprawniła transport materiałów budowlanych na szczyt.
         Kolej na Kasprowy Wierch powstała z inicjatywy prezesa Polskiego Związku Narciarskiego i wiceministra transportu Aleksandra Bobkowskiego. Wagoniki wybudowała stocznia w Gdańsku, natomiast liny - fabryka w Sosnowcu. Kolejkę zaprojektował architekt Aleksander Kodelski, który w 1935 roku objął funkcję prezesa i dyrektora technicznego spółki zajmującej się budową obiektu. Jego żona - Anna - była autorką budynków stacji.
         Trasa kolejki dzieli się na dwa niezależne odcinki - z Kuźnic na Myślenickie Turnie i z Turni na Kasprowy Wierch. Ma długość niemal 4300 metrów. Różnica poziomów to ponad 930 metrów. Obecnie panoramicznym wagonikiem, w którym mieści się 60 osób, można wjechać na szczyt w 12 minut. Sterowanie prowadzone jest komputerowo, poprzednio wagony uruchamiało dwóch maszynistów.  
         Wśród milionów osób, które wjechały kolejką na Kasprowy, był Ojciec Święty Jan Paweł II. Odbył tę podróż w czerwcu 1997 roku. Jego wjazd nie był zaplanowany. Podczas pobytu w Zakopanem udał się do Morskiego Oka, a następnie niespodziewanie zdecydował się pojechać kolejką. Wydarzenie upamiętnia tablica znajdująca się na fasadzie budynku górnej stacji.
         Kolej linowa na Kasprowy Wierch cieszy się ogromną popularnością wśród turystów. Jest to jedna z głównych atrakcji naszych gór. Jej trasa w całości przebiega przez teren Tatrzańskiego Parku Narodowego. Operatorem są Polskie Koleje Linowe S.A., należące do Polskiego Funduszu Rozwoju.
         W 2007 roku kolej przeszła gruntowny remont. Oficjalnego otwarcia po przebudowie dokonał prezydent Lech Kaczyński.

 

 

IAR/bp