W mieście istnieje blisko 200 kilometrów torów. W ciągu ostatnich trzech lat stan infrastruktury tramwajowej uległ zdecydowanej poprawie – czerwone odcinki zmieniły kolor na zielony. Jest to efekt zarówno przeprowadzonych inwestycji, jak i prac serwisowych w ramach bieżącego utrzymania. Takie kompleksowe podejście sprawiło, że niemal połowa torowisk, która była w nieodpowiednim stanie technicznym, została poddana przebudowie lub pracom serwisowym.
Zgodnie z obietnicami władz miasta, trwają przygotowania, aby w ciągu kolejnych lat zrealizować prace na torowiskach wzdłuż ulic: Starowiślnej, Kościuszki i Zwierzynieckiej, al. Solidarności czy ul. Ptaszyckiego. W przypadku przebudowy ulicy Starowiślnej – opracowana została koncepcja, analizowane są wyniki konsultacji społecznych, na podstawie których opracowany zostanie właściwy projekt. Z kolei dla przebudowy ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej – na ukończeniu jest opracowywanie dokumentacji projektowej oraz pozyskiwanie decyzji zezwalających na realizację prac. W przypadku al. Solidarności został ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji. Taka dokumentacja jest już opracowywana pod kątem przebudowy torowiska tramwajowego w al. Jana Pawła II na odcinku od placu Centralnego do ul. Bulwarowej i w ul. Ptaszyckiego od ul. Bulwarowej do pętli Kopiec Wandy. Po opracowaniu dokumentacji planowany jest przetarg na realizację prac.
– Zielone odcinki na mapie pokazują, jak ogromna zmiana nastąpiła w zakresie infrastruktury tramwajowej. To zasługa inwestycji oraz bieżącego utrzymania. W ostatnim czasie wiele prac zostało zrealizowanych, jeszcze kilka miejsc przed nami – mówi Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Zmiany widać w obrębie tzw. pierwszej obwodnicy miasta – ul. Straszewskiego, ul. Podwale, ul. Dunajewskiego, ul. Basztowa, ul. Westerplatte, ul. św. Gertrudy następnie na całym ciągu do Bronowic. Odcinkowe prace serwisowe usprawniły torowiska wzdłuż al. Pokoju, ul. Bieńczyckiej, al. Andersa, ul. Broniewskiego, ul. Mikołajczyka, ul. Kalwaryjskiej, ul. Wielickiej i ul. Teligi. Poza pierwszą obwodnicą zmiany pojawiły się m.in. na węzłach rozjazdów Korona, na rondzie Piastowskim, na rondzie Hipokratesa oraz na pętlach w Łagiewnikach, Mistrzejowicach i na Cichym Kąciku. Nowe torowisko pojawiło się wzdłuż ul. Igołomskiej w ramach jej rozbudowy. Wkrótce oddanie zostanie również torowisko wzdłuż ul. Krakowskiej.
Kolejne lata, które zgodnie z zapowiedziami będą nastawione na poprawę infrastruktury tramwajowej pod kątem inwestycyjnym i serwisowym, mogą sprawić, że wszystkie torowiska w mieście będą w dobrym stanie. To z kolei przełoży się na sprawne funkcjonowanie komunikacji tramwajowej.
Artykuł sponsorowany: