|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Rozbudowa ulicy Lwowskiej w Tarnowie. Po spotkaniu wciąż jest sporo kontrowersji

Uczestnicy otwartego posiedzenia komisji rozwoju rady miasta nie mieli wątpliwości. Remont ulicy, która jest zjazdem z autostrady i drogą prowadzącą na południe Polski jest potrzebny. Kontrowersje wśród mieszkańców i części radnych wzbudza jednak zakres planowanej rozbudowy, który nie został z nimi skonsultowany przed ogłoszeniem przetargu.

Posłuchaj wiceprezydent Jadwige Stankiewicz

Fot. B. Maziarz

Początkowo magistrat zapowiadał przebudowę całego newralgicznego odcinka ulicy Lwowskiej od wąskiego gardła pod wiaduktem kolejowym aż po wyjazd z miasta. Ostatecznie w pierwszej kolejności miasto ogłosiło przetarg na wykonanie projektu i prac na niespełna kilometrowym odcinku między rondem i szpitalem wojewódzkim.

Magistrat wyjaśnia, że jest to najbardziej newralgiczny fragment, po którym przejeżdża 25 tysięcy samochodów na dobę. Pośpiech w ogłoszeniu przetargu tłumaczono tym, że dzięki szybkim działaniom miasto ma większą szansę na dofinansowanie.

Ulica Lwowska na tym niespełna kilometrowym odcinku ma zostać rozbudowana do czterech pasów. Uczestnicy spotkania w Sali Lustrzanej zwracali uwagę na to, że na niewiele się to zda skoro pozostanie wąskie gardło pod wiaduktem. Prezydent Roman Ciepiela przekonywał niedawno dziennikarzy, że nie wie dlaczego w 2011 roku, kiedy ustalano szczegóły remontów kolejowych, miasto zgodziło się na pozostawienie wąskiego przejazdu w tym miejscu.

Wprawdzie projektanci dopuszczają wykonanie tam czterech pasów, ale musiałoby się to odbyć kosztem chodników. To wymaga jednak wielu uzgodnień, dlatego magistrat nie zdecydował się na razie na uwzględnienie tego fragmentu w przetargu.

Część mieszkańców oraz przedsiębiorców martwi to, że po rozbudowie do czterech pasów ulicy Lwowskiej samochody będą im przejeżdżały bezpośrednio pod oknami. Ale też, że stracą przez to część działek, a reszta utraci na wartości lub stanie się wręcz nieprzydatna.

Przewodniczący komisji rozwoju miasta i spraw komunalnych Jacek Łabno przypominał, że rondo, które ma powstać od nowa kosztowało Tarnów 3,5 miliona złotych, a powstało zaledwie 9 lat temu. Radny klubu PiS podkreślił, że prezydent powinien wstrzymać przetarg i przemyśleć koncepcje prac jeszcze raz.

Posłuchaj Kazimierza Koprowskiego

Zdaniem przewodniczącego tarnowskiej rady miasta Kazimierza Koprowskiego nie trzeba wstrzymywać procedury żeby zweryfikować plany. Koprowski przekonuj w rozmowie z Radiem Kraków, że na Lwowskiej wystarczyłyby trzy pasy ruchu. Tym bardziej skoro nie wiadomo kiedy i czy uda się przebudować przejazdu pod wiaduktem na ulicy Lwowskiej. „Przy obecnym natężeniu ruchu naprawdę na pewnych odcinkach czterech pasów nie potrzeba. Potrzebny jest środkowy, aby można było zjeżdżać w lewą i prawą stronę, aby samochody mogły się „schować” nie blokując ruchu”.

Zdaniem Koprowskiego to obniżyłoby koszty całej inwestycji, a według niego jest to istotne ze względu na starania dotyczące wybudowania wschodniej obwodnicy Tarnowa. Przewodniczący rady miasta przewiduje, że w przypadku otrzymania dofinansowania na szeroki zakres remontu ulicy Lwowskiej miasto może mieć problemy z rządowym finansowaniem obwodnicy.

Zastępca prezydenta Jadwiga Stankiewicz przekonuje, że chodzi o różne źródła finansowana dlatego jej zdaniem jedno nie przeczy drugiemu.

Z kolei prezes spółdzielni inwalidów, która ma swoją siedzibę przy ulicy Okrężnej, zauważył, że kiedy autostrada stanie się płatną na Lwowskiej przybędzie samochodów. Dlatego jego zdaniem rozbudowa jest konieczna, ale pod warunkiem poszerzenia przejazdu pod wiaduktem.”Jeżeli nie poczynimy odpowiednich działań teraz, to dopiero wtedy będzie bardzo trudno żyć mieszkańcom. Nie mówiąc o przedsiębiorcach”. - przekonywał Janusz Mazgaj.

Sporo uwag do koncepcji mieli także mieszkańcy osiedla Nauczycielskiego. Które miało zyskać chodnik i nowy wyjazd, ale zostało pominięte w pierwszym etapie modernizacji. Mieszkańcy obawiają się też problemów z wyjazdem z osiedla przez czas planowanej rozbudowy Lwowskiej. Dlatego proszą o wykonanie drogi do ulicy Skrzyszowskiej.

Wiceprezydent Stankiewicz obiecała, że uwagi mieszkańców zostaną wzięte pod uwagę. I przypomniała, że przetarg ma wybrać wykonawcę, który na początku miałby się zająć projektowaniem. Jak przyznała zakres inwestycji będzie w dużej mierze zależał od tego czy miasto otrzyma na nią dofinansowanie oraz ewentualnie w jakiej wysokości.

Jadwiga Stankiewicz podkreśliła, że będzie rozmawiała z prezydentem na temat postulatów przyśpieszenia budowy chodnika do osiedla Nauczycielskiego.

Prezydent Tarnowa podczas poniedziałkowej konferencji prasowej stanowczo przekonywał, że „nie ulegnie naciskom żeby zmieniać parametry drogi na mniej bezpieczne”. "Uważam, że w tak dużym mieście jak Tarnów, stu kilkudziesięciu tysięcznej aglomeracji, wszystkie drogi wylotowe z miasta powinny być czteropasmowe. I nie zakładam zmiany takiego podejścia". - przekonywał w poniedziałek Roman Ciepiela.

 

(Bartek Maziarz/ew)

Obserwuj autora na Twitterze: 

 

11%
89%