|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Koniec chaosu reklamowego w Tarnowie – radni przyjęli uchwałę krajobrazową

W Krakowie się to do tej pory nie udało - za to Tarnów przyjął uchwałę krajobrazową, która ma ograniczyć chaos reklamowy. Przepisy, które mają ograniczyć liczbę reklam, przyjęła tarnowska rada miejska.

Posłuchaj, co mówią szef firmowy reklamowej i zarazem radny Piotr Górnikiewicz oraz współautor uchwały krajobrazowej Jacek Adamczyk

Fot. P. Topolski

Przepisy tarnowskiej uchwały krajobrazowej w praktyce zaczną obowiązywać za rok. Wprawdzie wejdą w życie za kilka tygodni, ale przedsiębiorcy będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie się do nich. Co się zmieni? Według pomysłodawców z tarnowskiego magistratu, w tym Jacka Adamczyka, z tarnowskich ulic i kamienic może zniknąć nawet 70 procent reklam. Na płotach i ogrodzeniach nie zobaczymy już banerów reklamowych. Nie będzie też reklam wielkopowierzchniowych, które zasłaniają całe budynki. „Myślę, że efekt dla samej przestrzeni miejskiej i jakości będzie miał same zalety. Na jednym budynku potrafi być nawet 56 informacji. To jest po prostu alogiczne. Jeżeli są cztery tablice reklamowe, to ludzki mózg przestaje przyjmować informacje” - twierdzi Jacek Adamczyk.

Przepisy będą najbardziej restrykcyjne dla Rynku, obszaru Starego Miasta, a także Śródmieścia - czyli np. ulic Wałowej czy Krakowskiej. „Ograniczamy liczbę szyldów do jednej sztuki dla każdego przedsiębiorcy. Obserwujemy, że właściciele mają minimum dwa, trzy, a zdarza się nawet kilkanaście takich szyldów na jednej elewacji. Będzie możliwe umieszczenie reklam na witrynach, do 25% powierzchni elewacji. Pozostaną też reklamy w formie liter przestrzennych, które w dużej ilości występują na ulicy Wałowej. Przewidujemy, że zniknie tam 56% reklam” - wylicza Krzysztof Żołądź z tarnowskiego magistratu. A na ul. Krakowskiej może zniknąć nawet 70 procent reklam.

Wizualizacja przygotowana przez UM Tarnów

Całkowicie mają zniknąć reklamy ruchome np. na przyczepach samochodowych. Natomiast parasole ogrodów restauracyjnych będą musiały mieć jednolity kolor - biały lub écru.

Co o zmianach sądzą przedsiębiorcy? Niektórzy z nich występowali, żeby zrezygnować całkowicie z tej uchwały, przekonując przy tym, że przez brak reklamy stracą dochody i będą musieli zwalniać pracowników.

Mniejszych dochodów nie boi się jednak szef firmowy reklamowej i zarazem radny Piotr Górnikiewicz. „Bardzo się cieszę, że ta uchwała powstała. To ważny dzień dla naszego miasta. Rozmawialiśmy też z firmami reklamowymi, jest zgoda. Myślę, że aż takich strat przedsiębiorcy nie poniosą” - przekonuje Górnikiewicz. „Kilka uchwał jest już realizowanych w polskich miastach. Nie w ilości, a w jakości jest zaleta” - dodaje współautor uchwały krajobrazowej Jacek Adamczyk.

Przedsiębiorcy będą mieli rok na dostosowanie się do nowych reguł reklamowych. Jeśli tego nie zrobią, to będą groziły im wysokie kary administracyjne - około 100 złotych od metra kwadratowego nielegalnej reklamy dziennie. Więcej, bo półtora roku czasu na dostosowanie się do nich będą mieli właściciele bilbordów. Potem bilbordy będą musiały zostać zdjęte, a nowe będą mogły być ustawiane poza centrum miasta w odległości nie mniejszej od siebie niż co 300 metrów.

Dodatkowo, po poprawkach radnych, właściciele już istniejących reklam ledowych, ze względu na wysoki koszt, który ponieśli, nie będą musieli ich usuwać. Nie będą mogły powstawać jednak nowe reklamy.

Oprócz obszarów Rynku, Starego Miasta i Śródmieścia uchwała krajobrazowa wyróżnia także Mościce oraz ulicę Żydowską, na której reklamy mają pojawić się w formie okiennic - co zresztą już częściowo funkcjonuje.

Niestety nie oznacza to, że Tarnów w przyszłości będzie także wolny od reklam wyborczych – tego już uchwała krajobrazowa nie obejmuje.

 

(Bartek Maziarz/ew)


Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres opinie@radiokrakow.pl

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.

88%
12%