|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

ZIKiT tłumaczy wakacyjny rozkład: "Po maksymalizacji jest to bardziej widoczne"

Wakacyjny rozkład jazdy tramwajów i autobusów co roku budzi emocje. Cięcia w komunikacji, czyli mniejsza liczba kursów i likwidacja niektórych linii tramwajowych czy autobusowych, nie wszystkim się podobają. Tradycyjnie ZIKiT zawiesza na studenckie wakacje tak zwane "linie wspomagające", czyli autobusy, których numer zaczyna się od cyfry 4. Poprosiliśmy więc o wyjaśnienia, dlaczego te wakacyjne cięcia są wprowadzane. Wszak podróżni, z którymi rozmawialiśmy woleliby, żeby takich cięć nie było.

Posłuchaj rozmowy z Łukaszem Frankiem z ZIKiT-u

Fot. ilustracyjne RK

- Zbyt rzadko kursuje komunikacja miejska. Ludzie jednak chodzą do pracy. Są to utrudnienia. Ja rozumiem, że nie ma studentów i uczniów, więc trzeba ograniczyć ruch, ale od strony osoby jeżdżącej do pracy jest słabo - mówią pasażerowie.

Jak podkreśla Łukasz Franek, zastępca dyrektora krakowskiego ZIKiT-u, ich rolą jest tłumaczenie tej sytuacji. "W wakacje nawet 40-50% mniej pasażeów podróżuje transportem zbiorowym. Nie ma studentów, zajęć w szkołach. Wiele osób jedzie też na wakacje. My to liczymy. To nie jest jedna wartość dla każdej linii. Są linie, w których jest 20-30% mniej, w niektórych połowa mniej pasażeów. Musimy na to reagować" - mówi.

Wicedyrektor ZIKiT-u wylicza, że utrzymanie transportu na poziomie z roku szkolnego, kosztowałoby kilkanaście milionów złotych. "W wielu przypadkach wozilibyśmy powietrze. Lepiej te pieniądze pożytkować poza wakacjami, kiedy potrzeby są duże. Tak jest co roku. Ten rok nie jest jakiś specjalny" - dodaje.

- Zdajemy sobie sprawę, że po sukcesie maksymalizacji, gdy mieszkańcy zobaczyli wysokie częstotliwości, jest to bardziej widoczne, że tramwaje odjeżdżają teraz co 10 minut. Jednak radykalnych cięć nie ma - mówi Franek.

Pasażerowie narzekają na przykład na tramwaj linii 4, który w ciągu dnia zamiast co 10, jeździ teraz co 20 minut. Co na to ZIKiT? "Czwórka od Bronowic Małych jeździ razem z czternastką. Tu trzeba patrzeć na wspólny takt. Dalej są też inne linie. Na wiekszości odcinka czwórka pokrywa się z innymi liniami. Tak trzeba patrzeć" - tłumaczy.

To oznacza, że pasażer na początku wakacji musi sobie na nowo planować codzienne podróże? Z taką opinią nie zgadza się Łukasz Franek. "Te zmiany nie są tak radykalne, żeby wszystko na nowo planować. Oczywiście trzeba patrzeć na rozkłady jazdy. Czasami tramwaj jedzie chwilę wcześniej, czasem później. To byłoby zbędne wydawanie pieniędzy. Je można wydać lepiej" - mówi.

Zdaniem wicedyrektora ZIKiT-u, największa różnica w tym roku polega na punkcie odniesienia. "Przed maksymalizacją częstotliwości były mniejsze więc w wakacje była mniejsza różnica". Jak dodaje Łukasz Franek, ten fakt potwierdza sukces maksymalizacji. 

Na co idą pieniądze zaoszczędzone w czasie wakacji? "Na wzmacnianie linii w ciągu roku. Wiele pieniędzy na to potrzeba. Kilkanaście milionów złotych to kursowanie 2-3 dodatkowych linii w ciągu roku" - tłumaczy przedstawiciel Zarżądu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. 

Co ciekawe, jeśli ktoś bardzo będzie potrzebował większej liczby autobusów i tramwajów w jakimś miejscu, można się zwrócić do ZIKiT-u. "Teraz mamy jeszcze tydzień na zakładkę. Jak skończy się ten okres to będziemy obserwować wszystkie linie. Gdy gdzieś zobaczymy przepełnienie, będziemy reagować. Jeśli pasażerowie mają uwagi, zachęcamy do kontaktu. Jesteśmy gotowi na korektę rozwiązań" - zachęca Łukasz Franek.

 

 

 

(Maciej Skowronek/ko)

 

7%
93%
WARTO ZOBACZYĆ
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 17

WIK

Sobota, 30 czerwca 2018, 19:10

Linia 244 często była spozniona i miała za długą trasę i dlatego woleli zamienic trasy końcowe.244 jechało często zaraz za 204.

Odpowiedz

Jja

Sobota, 30 czerwca 2018, 14:19

Sprawdź rozkład i przyjdź na czas, nie stracisz 30 minut...

Odpowiedz

Fafik

Sobota, 30 czerwca 2018, 14:18

Zasadniczo MPK nie ma zysku więc po co oszczędności... I tak dopłacimy z budżetu.

Odpowiedz

Krakus

Piątek, 29 czerwca 2018, 08:46

Pomijając obecny remont w Wieliczce 244 łapało opóźnienia podczas kluczenia po Krzyszkowicach ;)

Odpowiedz

Piątek, 29 czerwca 2018, 00:16

A jaki sens ma zamiana tras linii 204 i 244 ? To jest chore !

Odpowiedz

Staś

Czwartek, 28 czerwca 2018, 23:17

Gdy gdzieś zobaczymy przepełnienie, będziemy reagować. Jeśli pasażerowie mają uwagi, zachęcamy do kontaktu. Jesteśmy gotowi na korektę rozwiązań" - zachęca Łukasz Franek. Wierutna bzdura i kłamstwo wypowiadane przez tego urzędnika. Nie zdarzyło się jeszcze , żeby monity mieszkańców poskutkowały. Między innymi przywrócenie linii 23 itd. Przestań franek bzdurzyć i zmień fach bo jakoś nie wychodzi i nie wypada.

Odpowiedz

arba

Czwartek, 28 czerwca 2018, 23:09

@abra

Pytanie gdzie znaleźli takiego matoła, który sprzedał się za dobrą kase i wszystko zło stara się obrócić , że tak powinno być i jest dobrze a nawet wspaniale.

Odpowiedz

ast

Czwartek, 28 czerwca 2018, 23:04

@slvk

Co się dziwisz jak w tej spółce pracują same matoły i jeszcze pod dyrekcją prze matoła nie dbającego o dobro mieszkańców tylko o własny portfel !

Odpowiedz

abra

Czwartek, 28 czerwca 2018, 23:01

Franek ty psuju wszystkiego przestań się ośmieszać i głupoty opowiadać. Powinieneś wylecieć za te złe decyzje na zbity pysk, a tu głupoty i głupoty i wciskanie ludziom ciemnoty.

Odpowiedz

Czwartek, 28 czerwca 2018, 22:24

Większość ludzi widząc mizerną i rzadką kursowalnosc komunikacji miejskiej w wakacje po prostu z niej rezygnuje - a że dzieje się tak od lat, stąd liczba pasażerów spada. Zikit myli w tym przypadku przyczynę ze skutkiem. A mnie ciekawi też dlaczego wszystkie tramwaje jadace pod Kombinat obok zalewu jadą 5km/h, trwa to od kilku miesięcy. Naprawdę tak nie zachęcicie ludzi korzystania z nich, kiepsko tez świadczy to o obecnym prezydencie miasta , ot zły gospodarz

Odpowiedz

Bajzel

Czwartek, 28 czerwca 2018, 20:37

@slvk

No przecież częstotliwość wzrosła. To sukces! (tylko małym drukiem dopisano, że chodzi o częstotliwość wykolejeń i awarii). ;)

Odpowiedz

Agto

Czwartek, 28 czerwca 2018, 19:41

szkoda słów ZiKIT robi to dla siebie nie dla nas a może by tak dali 3 wagony w tramwaju nr 9? jeździ podwójna już w Prokocimiu nie ma gdzie usiąść a trasa długa nie wszyscy jadą do pracy pierdzieć w stołek dobrze by było usiąść ale gdzie!? podobnie jest w 50 rano kiedy jest szczyt puszczają zwykłe bombardiery krakowiaków im szkoda na poranny szczyt

Odpowiedz

Wykrzyknik

Czwartek, 28 czerwca 2018, 17:42

@Kropka

Majchrowski musi odejsc!

Odpowiedz

Wykrzyknik

Czwartek, 28 czerwca 2018, 17:41

@Kropka

Majchrowski musi odejsc!

Odpowiedz

Czwartek, 28 czerwca 2018, 14:03

Tak zracjonalizowali że zamiast tramwaju i autobusu jeżdżę samochodem - nie będę czekał po poł godziny na przystankach. Próbuje żeby autorzy tych zmian porzucili auta i skorzystali chociaż przez tydzień ze swoich wymysłów. A potem niech podzielą sie refleksjami.

Odpowiedz

slvk

Czwartek, 28 czerwca 2018, 13:35

To maksymalizacja to był sukces?!!! Jakoś się nie zorientowałem. Widzę, że z komunikacją jest jak z nowym ledowym oświetleniem ulic. Jak ludzie narzekali że jest ciemno po zamontowaniu nowych lamp, to ZIKIT wytłumaczył, że nowe lampy świecą dobrze. To stare świeciły za jasno.

Odpowiedz

Kropka

Czwartek, 28 czerwca 2018, 12:50

Majchrowski musi odejsc

Odpowiedz