Co wynika z raportu

W czasie trwających miesiąc badań zaobserwowano ponad 90 tysięcy rowerzystów. W tygodniu najwięcej rowerów jeździ po Krakowie między 7:30, a 8:30 oraz między 16:30, a 17:30. W weekendy - najwięcej jednośladów pojawia się po godzinie 11. Największą liczbę rowerzystów w czasie godzin szczytu odnotowano na moście Grunwaldzkim. W ciągu 8 godzin przejechało ich tam ponad 4,5 tysiąca. Z kolei najmniej podróży rowerowych w tym samym czasie, odnotowano na ulicy Kamieńskiego.

 

Źródło: raport

Raport wykazał także, że rowerzyści w miejscach, w ktorych nie ma rowerowej infrastruktury - najczęściej wybierają chodniki, bo tylko co 10 decyduje się wjechać na ulicę. Są też miejsca, typowo weekendowe. Bulwarami Wiślanymi w soboty i w niedziele, jeździ kilkukrotnie razy więcej rowerzystów niż w tygodniu.

 

Więcej rowerowych inwestycji w Krakowie

Jak podkreślają urzędnicy, badania mają pomóc w usprawnieniu ruchu rowerowego w mieście oraz odpowiedzieć na pytanie, gdzie najbardziej brakuje ścieżek i dróg rowerowych. 

Marcin Dumnicki ze stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów dodaje, że plany budowy kolejnych ścieżek rowerowych powinny zostać jak najszybciej wpisane do wieloletnich prognoz finansowych miasta Krakowa. "Raport potwierdza to, co widać gołym okiem - jest coraz więcej rowerzystów. Było referendum. Mamy teraz raport, który nie pozwoli zamiatać sprawy pod dywan" - mówi Radiu Kraków Dumnicki.  

Dumnicki zaznacza, że w pierwszej kolejności powinno powstać rowerowe połączenie północ-południe. Potwierdza to także sam raport, z którego wynika, że prowadząca na południe ulica Kamieńskiego, jest miejscem najrzadziej wybieranym przez rowerzystów.

 

 

Ścieżki dla rowerzystów w budowie:

- Wzdłuż ulic Teligi i Ćwiklińskiej od ul. Wielickiej (długość: 1715 m; koszt: 2 mln zł)

- Wzdłuż ul. Wielickiej od ul. Rożena Jaksy do ul. Teligi (1600 m; koszt: 1,7 mln zł)


Niedługo ruszy budowa ścieżki:

- Na koronie wałów Wisły od Białuchy do Mostu Wandy (5,5 km; 787 tys. zł)

 

Ścieżki na etapie planów/przygotowań/dokumentacji/przetargów:

- Wzdłuż ul. Conrada od ul. Weissa do Sosnowieckiej (770 m; 6,1 mln zł)

- Wzdłuż ul. Opolskiej od kładki dla pieszych do ul. Weissa (1280 m; 2,3 mln zł)

- Wzdłuż ul. Nowohuckiej, w trzech etapach od ul. Saskiej do Koszykarskiej, od wiaduktu do Ronda Dywizjonu 308, oraz od Ronda Dywizjonu 308 do ul. Wysockiej

- Wzdłuż ul. Zakopiańskiej, od pętli tramwajowej  w Łagiewnikach do przystanku tramwajowego na ul. Siostry Faustyny: 750 m; 2,5 mln zł)

- Od klasztoru ss. Norbertanek do istniejącego odcinka przy Moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granic miasta (2,9 km)

- Wzdłuż al. 29 Listopada, na odcinku od al. Słowackiego do ul. Opolskiej oraz wzdłuż ul. Strzelców i Lublańskiej od ul. Powstańców do estakady

- Od ul. Powstańców wzdłuż ul. Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślickiej (2,2 km)

- Wzdłuż ul. Babińskiego i Skotnickiej od ul. Bunscha do ul. Trockiego (1,4 km)

- Od ul. Piastowskiej wzdłuż rzeki Rudawy do ul. Zakliki (4,7 km)

- Od ul. Przybyszewskiego wzdłuż ul. Armii Krajowej oraz Jasnogórskiej do granic miasta (4,6 km)

- Wzdłuż ul. Orzechowej przez Las Borkowski do ul. Zawiłej oraz wzdłuż ul. Zawiłej do ul. Nowej Bartla (1,8 km)

- Wzdłuż al. 29 Listopada (od ul. Kamiennej do ul. Opolskiej – ok. 4 mln zł)

- Wzdłuż ul. Piastowskiej od Rudawy do Cichego Kącika

- Kładka pieszo-rowerowa wzdłuż mostu na ul. Nowohuckiej (ok. 7 mln zł)

 

 

 

Cały raport w załączniku artykułu.

 

 

(Grzegorz Krzywak/Karol Surówka/ew)

Obserwuj autora na Twitterze: