|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Rusza wielka modernizacja lotniska w Balicach. ZDJĘCIA

W ciągu dwóch lat Krakowski Port Lotniczy ma się wreszcie zamienić w lotnisko na europejskim poziomie.

źródło: Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków - Balice

 


W czwartek port w Balicach podpisał umowę z firmą Astaldi - liderem wśród przedsiębiorstw budowlanych we Włoszech - na budowę nowego terminalu, przebudowę obecnie istniejącego oraz modernizację układu komunikacyjnego lotniska. W planach jest też budowa kładki łączącej terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki.

 

 

 

Wszystko ma być gotowe do końca marca 2015 roku. Wartość prac sięga blisko 370 milionów złotych, a pieniądze na tę inwestycję będą pochodzić z funduszy unijnych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych z 34 stanowiskami oraz poczekalnie, z których będzie można przejść do samolotu bez konieczności korzystania z autobusów. Początkowo zamontowane zostaną dwa rękawy do obsługi samolotów, docelowo może ich być pięć.

Wartość prac wynosi 368,88 mln zł brutto. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nowy terminal) oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (układ komunikacyjny i kładka łącząca terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki). Zakończenie prac przewidziano do końca marca 2015 r.
 

 

 


Po rozbudowie terminal pasażerski będzie miał przepustowość do 1800 osób odlatujących/godz. i 1800 osób przylatujących/godz. "Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko stanie się z pewnością nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu. Ta bryła i mocno wychylona od pionu elewacja, to elementy, które dodadzą budynkowi dynamizmu i ekspresji. Rozbudowany terminal, wraz z garażem wielopoziomowym i hotelem stanowić będą zwarty, jednoznacznie zdefiniowany układ urbanistyczny oparty na pasmowym układzie obiektów" - podkreśla Jan Pamuła, prezes Kraków Airport.
Na poziomie pierwszego piętra zaprojektowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Przyjęte rozwiązania pozwolą na skrócenie czasu oczekiwania pasażerów na kontrolę.
Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 bramek. Część strefy przedodlotowej (poziom +1) powstanie w istniejących poczekalniach. Rozbudowany i przebudowany obiekt terminalu pasażerskiego będzie w pełni przystosowany do obsługi pasażerów niepełnosprawnych, w szczególności osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W nowym obiekcie znajdą się także ambulatorium, punkty pierwszej pomocy, pomieszczenia dla rodziców z małymi dziećmi, sklepy, punkty usługowe, restauracje. Powstaną nowe salony Business Lounge oraz kompleks VIP/GA, w którym będą obsługiwane delegacje rządowe, klienci komercyjni i ruch General Aviation.
Łączna powierzchnia użytkowa nowego budynku terminalu wzrośnie z obecnych 15 tys. m do ponad 56 tys. m . Budynek będzie miał ponad 250 m długości (obecnie 128 m) . Wysokość w najwyższym punkcie osiągnie ponad 24 m.

Integralną częścią rozbudowywanego obiektu będzie kładka , która stworzy nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 projektowanego terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, projektowaną w ramach odrębnej inwestycji stacją kolejową oraz budowanym hotelem.
W ramach przebudowy układu komunikacyjnego powstanie główny wjazd na teren portu z kierunku wschodniego ze skrzyżowania z drogą wojewódzką 774 z założoną segregacją pojazdów. Bezpośrednio przed terminalem zaprojektowano pasy do przejazdu i postoju dla taksówek, autobusów i mikrobusów komunikacji zbiorowej oraz autokarów turystycznych . Kolejny pas przewidziano dla samochodów osobowych z przeznaczeniem na postój krótkoterminowy . Pasażerowie chcący zaparkować w garażu wielopoziomowym będą kierowani na dwupasmową jezdnię dla przejazdu tranzytowego.
Koncern Astaldi S.p.A. z siedzibą w Rzymie jest liderem wśród przedsiębiorstw budowlanych we Włoszech i jedną z najważniejszych firm w sektorze budowlanym na świecie. Działa w obszarze infrastruktury transportowej, budownictwa wodnego i energetycznego, a także budownictwa przemysłowego i ogólnego, jako generalny wykonawca, a także jako koncesjonariusz. W 2011 r. firma Astaldi znalazła się na 89. miejscu wśród 225 najważniejszych firm budowlanych na świecie w rankingu ENR (Engineering News-Record). Notowana na giełdzie w Mediolanie od 2002 r., firma Astaldi zatrudnia ponad 8800 pracowników. Przychody osiągnięte w roku 2012 wyniosły ok. 2,5 mld euro, a portfel zamówień wart jest ponad 10 mld euro.
Działalność budowlana w zakresie infrastruktury transportowej stanowi core business Koncernu Astaldi. Firma notuje znaczący wzrost aktywności w dziedzinie budowy portów morskich i lotniczych (dzięki przedsięwzięciom w Rosji - rozbudowa lotniska Pułkowo w Petersburgu i oddanemu do użytku w maju terminalowi lotniczemu Milas-Bodrum w Turcji, który Astaldi zbudowała, a teraz eksploatuje oraz otwartemu dla ruchu w listopadzie lotnisku Henri Coanda w Bukareszcie). W przeszłości Astaldi S.p.A. zbudowała także terminal lotniczy Cluj-Napoca w Rumunii i zrealizowała inne roboty lotniskowe w USA i we Włoszech.
 

71%
29%