|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Pierwszy w Polsce motoszybowiec zasilony wodorem wzniósł się w powietrze

To pierwszy taki projekt w Polsce. Naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zbudowali generator ogniw paliwowych do motoszybowca. Statek powietrzny, dodatkowo zasilany gazowym wodorem, przeszedł już pomyślnie próby techniczne na pasie startowym.

Posłuchaj, co mówi mówi dr Andrzej Raźniak

Fot. Ewa Szkurłat

"Motoszybowiec jest elektryczny. My jednak zastosowaliśmy inne źródło energii. Oprócz baterii elektrochemicznej, która wystarczała na kilkadziesiąt minut lotu, dodaliśmy ogniwo paliwowe, które wydłuża czas lotu o ponad godzinę. W tym przypadku nie byliśmy uzależnieni jak od paneli fotowoltaicznych, czyli od tego, że np. zachodzi słońce" - mówi dr Andrzej Raźniak.

Moc układu z napędem wodorowym o wartości 10 kW jest wystarczająca do swobodnego lotu poziomego. Czas pracy ogniw, a więc i czas lotu zależny jest od ilości zmagazynowanego wodoru w zbiornikach. W przypadku skumulowania wodoru pod ciśnieniem około 200 bar w zbiornikach o pojemności 24 dm3, czas lotu wyniesie mniej więcej 25 minut (zakładając, że ogniwa paliwowe pracują z pełną mocą).

Szybowiec z napędem wodorowym jest oszczędny i przyjazny środowisku. "Produktem pracy generatora z ogniwami paliwowymi na wodór jest elektryczność, woda oraz ciepło odpadowe" - powiedziała prof. Magdalena Dudek z AGH w Krakowie. "Ogniwa paliwowe są to urządzenia elektrochemiczne, które bezpośrednio przetwarzają energię chemiczną paliwa na energię elektryczną i ciepło. Najczęściej stosowanym paliwem jest wodór. Sprawność takich ogniw sięga nawer 50-60%" - dodaje prof. Dudek. 

W przypadku zastosowań lotniczych możliwe jest wykorzystanie ciepła odpadowego na różne sposoby, np. do ogrzania kabiny pilota. Generator energii z ogniwami paliwowymi wyposażony jest w układ chłodzenia powietrznego, instalację zasilania wodoru, a także pomocnicze układy kontrolno-pomiarowe opracowane przez naukowców z AGH. Zespół z Akademii stworzył również metodykę uruchamiania w jednostce napędowej, procedury bezpiecznego tankowania wodorem oraz użytkowania generatora.

Projekt został zrealizowany w konsorcjum naukowo-przemysłowym, którego liderem jest Politechnika Rzeszowska a konsorcjantami Politechnika Warszawska, Akademia Górniczo-Hutnicza oraz Zakład Szybowcowy Jeżów. Motoszybowiec zasilany wodorem pomyślnie przeszedł próbę konstruktorską na pasie startowym lotniska Ośrodka Kształcenia Lotniczego w Jasionce koło Rzeszowa. W planach na najbliższy rok jest próbny lot motoszybowcem.  

Słuchaj w soboty Pracują na Nobla


 

(Ewa Szkurłat/ek)


 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres opinie@radiokrakow.pl

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.

 

100%
0%