"Motoszybowiec jest elektryczny. My jednak zastosowaliśmy inne źródło energii. Oprócz baterii elektrochemicznej, która wystarczała na kilkadziesiąt minut lotu, dodaliśmy ogniwo paliwowe, które wydłuża czas lotu o ponad godzinę. W tym przypadku nie byliśmy uzależnieni jak od paneli fotowoltaicznych, czyli od tego, że np. zachodzi słońce" - mówi dr Andrzej Raźniak.

Moc układu z napędem wodorowym o wartości 10 kW jest wystarczająca do swobodnego lotu poziomego. Czas pracy ogniw, a więc i czas lotu zależny jest od ilości zmagazynowanego wodoru w zbiornikach. W przypadku skumulowania wodoru pod ciśnieniem około 200 bar w zbiornikach o pojemności 24 dm3, czas lotu wyniesie mniej więcej 25 minut (zakładając, że ogniwa paliwowe pracują z pełną mocą).

Szybowiec z napędem wodorowym jest oszczędny i przyjazny środowisku. "Produktem pracy generatora z ogniwami paliwowymi na wodór jest elektryczność, woda oraz ciepło odpadowe" - powiedziała prof. Magdalena Dudek z AGH w Krakowie. "Ogniwa paliwowe są to urządzenia elektrochemiczne, które bezpośrednio przetwarzają energię chemiczną paliwa na energię elektryczną i ciepło. Najczęściej stosowanym paliwem jest wodór. Sprawność takich ogniw sięga nawer 50-60%" - dodaje prof. Dudek. 

W przypadku zastosowań lotniczych możliwe jest wykorzystanie ciepła odpadowego na różne sposoby, np. do ogrzania kabiny pilota. Generator energii z ogniwami paliwowymi wyposażony jest w układ chłodzenia powietrznego, instalację zasilania wodoru, a także pomocnicze układy kontrolno-pomiarowe opracowane przez naukowców z AGH. Zespół z Akademii stworzył również metodykę uruchamiania w jednostce napędowej, procedury bezpiecznego tankowania wodorem oraz użytkowania generatora.

Projekt został zrealizowany w konsorcjum naukowo-przemysłowym, którego liderem jest Politechnika Rzeszowska a konsorcjantami Politechnika Warszawska, Akademia Górniczo-Hutnicza oraz Zakład Szybowcowy Jeżów. Motoszybowiec zasilany wodorem pomyślnie przeszedł próbę konstruktorską na pasie startowym lotniska Ośrodka Kształcenia Lotniczego w Jasionce koło Rzeszowa. W planach na najbliższy rok jest próbny lot motoszybowcem.  

Słuchaj w soboty Pracują na Nobla


 

(Ewa Szkurłat/ek)


 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.