- Z niepokojem obserwujemy narastający konflikt oraz działania władz oświatowych zmierzające do skłócenia środowiska nauczycieli, rodziców i uczniów. Obraz nauczyciela, kreowany w ostatnim czasie przez media publiczne, jest w naszej ocenie niesprawiedliwy, krzywdzący i zafałszowany - piszą w liście otwartym. 

Dodają, że nie zgadzają się, aby traktować protest nauczycieli wyłącznie w aspekcie finansowym. "Obecna sytuacja jest wynikiem wieloletnich zaniedbań, lekceważenia opinii i sugestii naszego środowiska na temat funkcjonowania systemu kształcenia i wychowania. Nasz protest nie ma charakteru politycznego" - piszą nauczyciele z Nowodworka. 

 


Szanowni Państwo, Rodzice i Uczniowie, Koleżanki i Koledzy, Nauczycielki i Nauczyciele oraz wszyscy Ci, dla których kształcenie i wychowanie młodzieży jest wartością nadrzędną!

My, nauczyciele I Liceum Ogólnokształcącego im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie, szkoły, która od 430 lat nieprzerwanie kształci i wychowuje kolejne pokolenia młodych Polaków, czujemy się zobowiązani do zabrania głosu w sprawie sytuacji w polskiej edukacji.

Z niepokojem obserwujemy narastający konflikt oraz działania władz oświatowych zmierzające do skłócenia środowiska nauczycieli, rodziców i uczniów. Obraz nauczyciela, kreowany w ostatnim czasie przez media publiczne, jest w naszej ocenie niesprawiedliwy, krzywdzący i zafałszowany. W codziennej pracy wymaga się bowiem od nas przygotowania merytorycznego, nieustannego rozwijania się, kształcenia i podnoszenia kwalifikacji, a także kierowania się etosem zawodowym. Sprzeciwiamy się zatem rozpowszechnianiu nieprawdziwego wizerunku, który podważa autorytet nauczyciela i deprecjonuje rangę naszego zawodu w oczach opinii publicznej.

Nie zgadzamy się również na to, aby w prowadzonym dyskursie medialnym redukowano nasz protest wyłącznie do aspektu finansowego. Chcemy wyraźnie zaznaczyć, że przyczyną, dla której tak wielu nauczycieli i pracowników oświaty zjednoczyło się oraz podjęło trudną decyzję o rozpoczęciu akcji strajkowej, jest troska o jakość i przyszłość edukacji oraz dobro naszych uczniów.

Zjednoczenie ponad podziałami tak dużej grupy zawodowej, ludzi o różnych poglądach, potwierdza, że obecna sytuacja jest wynikiem wieloletnich zaniedbań, lekceważenia opinii i sugestii naszego środowiska na temat funkcjonowania systemu kształcenia i wychowania. Nasz protest nie ma charakteru politycznego! Koncentrujemy się na przyszłości, która wymaga podjęcia przez władze oświatowe natychmiastowych działań. Determinacja i wspólne wysiłki świadczą o naszej odpowiedzialności, trosce i odwadze w walce o godność nauczyciela. Jesteśmy dumni z wykonywania zawodu, którego istotą jest kształcenie i wychowywanie młodzieży w duchu uniwersalnych wartości. Już samo bezprecedensowe zjednoczenie tak wielu pracowników oświaty daje nam nadzieję, że głos nauczycieli będzie brany pod uwagę w kształtowaniu przyszłości polskiej edukacji.

Solidaryzując się z nauczycielami z całej Polski i popierając stanowisko wyrażone przez koleżanki i kolegów reprezentujących V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego w Krakowie, II Liceum Ogólnokształcące im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie oraz IX Liceum Ogólnokształcące im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie, domagamy się natychmiastowego podjęcia dialogu i konstruktywnych działań zmierzających do zakończenia trwającego kryzysu.

Wyrażamy wdzięczność za zrozumienie, wszelkie wsparcie i słowa otuchy, które otrzymujemy od Rodziców i Uczniów. Dziękujemy! Każdy wspierający nas głos, płynący ze strony Środowisk Naukowych, Artystycznych i Opiniotwórczych jest dla nas niezwykle ważny i utwierdza nas w przekonaniu o słuszności podjętej decyzji.

Pozostajemy wierni nowodworskiej dewizie Semper in altum!

 

Protestujący nauczyciele I Liceum Ogólnokształcącego im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie

 

 

 

 

(Marek Mędela/rk/ko)