Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Miały unowocześnić PKP. Acatusy od miesięcy w naprawie

  • Kraków
  • date_range Czwartek, 2013.03.28 07:37 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 03:53 )
Cztery z pięciu Acatusów, kupionych dwa lata temu przez władze województwa małopolskiego, od kilku miesięcy są w naprawie. Powrócą na trasy dopiero w czerwcu. Pasażerowie, zamiast korzystać z eleganckich szynobusów i podróżować w komfortowych warunkach - muszą jeździć starymi składami.

źródło: 1435.pl


Poczyniony zakup okazał się felerny i kompletnie nie sprawdza się na starych sieciach trakcyjnych i zdezelowanych torach. Jedne z najnowocześniejszych pociągów w Polsce trafiły na tory w 2011 roku. Akatusy bydgoskiego holdingu PESA nie mają jednak szczęścia do małopolskich torów. Zakupione za ponad 90 milionów złotych ubiegłej zimy, niespełna rok po zakupie, zostały wycofane z wyznaczonych tras, ze względu na fatalne warunki i zaspy na torach.



"Nie wysyłaliśmy przez linię zakopiańską Akatusów, bo to pociągi niskopodłogowe i są najbardziej narażone na uszkodzenia części biegowych" - wyjaśniał ówczesny dyrektor południowego zakładu Przewozów Regionalnych Ryszard Rębilas. Tłumaczył, że szynobusy trafiają do przeglądu średnio co dwa miesiące. Były i inne usterki: rozpinały się węże znajdujące się pod pojazdami i falowniki reagujące na duże skoki napięć. W efekcie elektronika rozpędzonych wagonów wyłączała się a skład stawał w miejscu.

"Mówiąc wprost - jak tłumaczył ówczesny szef Przewozów - tory i sieć trakcyjna nie są przystosowane do tak nowoczesnych pociągów". "Sprzęt był zamawiany na konkretne, polskie warunki pogodowe, i takie które można wcześniej przewidzieć. Tymczasem te pięć sztuk pociągów częściej stoi na torach odstawczych, niż wozi podróżnych. Akatusy są niedopracowane i dopracowywanie w trakcie eksploatacji, to nie za takie pieniądze" - wyjaśniał nasz anonimowy informator - współpracujący z Przewozami i znający zakupione modele. Pan Tomasz dodał, że bardzo często zdarzało się, że pociąg zatrzymywał się w trasie, bo nie było prądu, żeby je zasilić. Milionowa inwestycja nie była też testowana przed wprowadzeniem na tory. Składy sprawdzane były dopiero po oficjalnym dopuszczeniu ich do ruchu.

Posłuchaj wyjaśnień Przewozów Regionalnycyh



Na pytanie, że skoro infrastruktura kolejowa jest zbyt stara, czy był sens robienia milionowych zakupów Rębilas tłumaczył: "Pociągi mają jeździć szybciej od początku 2015 roku, kiedy PLK zmodernizuje linię E30 kursującą m.in przez Tarnów do granic Podkarpania. Szereg z usterek ma być wyeliminowany do końca 2013 roku".


Tymczasem pojawiły się nowe usterki. Od kilku miesięcy cztery z nowoczesnych szynobusów są w warsztacie. Tym razem przyczyną były starte koła. Michał Żurowski z bydgoskiej firmy PESA, wyjaśnia, że naprawa składów potrwa jeszcze długo. PESA dodatkowo sprawdzi, co jest przyczyną tak szybkiego zużywania się kół. Od tego bowiem zależy czy naprawę obejmie gwarancja producenta, czy też pieniądze wyłożą Przewozy.

Wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela nie zamierza jednak rezygnować z kolejnych kosztownych inwestycji. "Zły stan małopolskich tor ó w to nie pow ó d, żeby rezygnować z zakupu nowych pociąg ó w" - argumentuje. Elementy kół zużyły się na zniszczonych, starych torowiskach i trzeba je wymienić, ale zdaniem Ciepieli, z zakupem nie powinno się czekać do zakończenia remontu linii kolejowych. Dodał, że pasażerowie oczekują komfortu podczas podróży. Pod koniec tego roku i w przyszłym ma pojawić się w Małopolsce aż szesnaście nowoczesnych składów. Jak dodaje Ciepiela, będzie to podstawa do uruchomienia małopolskiej szybkiej kolei aglomeracyjnej. Koszt jednego z pociągów to około 20 milionów złotych. Tymczasem wszystkie pięć Acatusów z powrotem wyjedzie na trasy dopiero w czerwcu. Tyle potrwa naprawa uszkodzonych kół.


Każdy z 5 już zakupionych składów ma swoją nazwę. Jaskóła kursuje do Tarnowa, Nikifor do Krynicy i Nowego Sącza, Tishner do Zakopanego a Pawie pióro i Jura poruszają się w obrębie aglomeracji krakowskiej.

(Maciej Skowronek/Joanna Gąska/dw)


Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię